Euroins, Carpatica Asig si Astra sunt societatile de asigurare reclamate cel mai des de consumatori la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, pentru modul in care platesc despagubiri la politele RCA. Aceste societati au castigat o cota de piata semnificativa in ultimii ani, prin practicarea unor preturi mai mici decat concurenta.
In primele 9 luni din acest an, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a primit peste 3.500 de reclamatii cu privire la politele RCA. Raportate la totalul reclamatiilor, acestea au o pondere de aproape 75%, ceea ce semnaleaza ca acest segment de asigurari genereaza cele mai multe numultumiri la nivelul consumatorilor.
Societatile au atras clienti multi in ultimii ani
Ca noutate, CSA a facut publice si societatile care au fost reclamate cel mai des, respectiv Euroins, Carpatica Asig si Astra, in conditiile in care in trecut
nominalizarile au fost mereu evitate. Masura este binevenita, deoarece ofera un semnal important potentialilor clienti cu privire la comportamentul unor asiguratori, atunci cand vine momentul sa plateasca despagubiri.
Cele 3 companii detin impreuna o cota de piata de 37% din totalul pietei RCA, pe primele 9 luni din 2011. In ultimii ani, ele au castigat o cota de piata semnificativa.
De exemplu, intre 2005 si 2010, Astra si-a majorat cota de piata pe segmentul RCA de la 4% la 24% (dupa sumele brute subscrise), conform rapoartelor anuale ale CSA. De asemenea, Euroins si Carpatica Asig si-au crescut fiecare cota de piata de la 1% la 11% in acest interval, in principal, prin practicarea unor tarife mai avantajoase decat concurenta.
Pe segmentul RCA, cota de piata este influentata in mare masura de tariful de vanzare si mai putin de calitatea serviciilor post-vanzare. Din acest motiv, preturile au fost uneori tinute mult prea jos. Chiar si rapoartele FMI au atras atentia ca tarifele la asigurarile RCA sunt prea mici in anumite cazuri pentru a acoperi daunele care pot sa apara.
Cum asiguratii urmaresc de regula sa cumpere polita RCA cat mai ieftin, cei cu masinile lovite din vina acestora urmeaza sa se descurce cum pot la aparitia unei daune. In acest moment, incep sa apara reclamatiile, deoarece nu de putine ori solutiile de despagubire oferite nu erau satisfacatoare.
Asa cum Conso.ro a semnalat in trecut, o serie de asiguratori reuseau sa obtina valori de vis pentru
rata daunei, care puteau fi explicate fie printr-o selectie foarte buna a riscurilor de catre companii, fie prin practici mai putin ortodoxe la instrumentarea dosarelor de dauna.
Clientii au dreptate in majoritatea cazurilor
Numarul de reclamatii primite de CSA a crescut de la 1.000 in 2006 la 7.500 in 2010, iar in tot acest timp, ponderea cea mai mare a sesizarilor era legata de asigurarile auto. In acest an, s-au primit in perioada ianuarie-septembrie 2011, aproape 5.000 de reclamatii.
“Desi reclamatiile au scazut cu aproape 15 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut, fapt ce ne bucura, totusi aspectele sesizate, in special in ceea ce priveste asigurarea RCA, raman o problema pe care ne-am propus sa o rezolvam inclusiv prin intensificarea verificarilor privind modul de instrumentare si plata a dosarelor de dauna de catre societati”, a precizat presedintele CSA, Constantin Buzoianu.
In cursul anului trecut, 70% dintre reclamatii au fost legate de politele RCA, in conditiile in care aceste produse au detinut o cota de piata de 30% in totalul asigurarilor. Prin urmare, aceste polite provoaca mult mai multe nemultumiri decat ar fi normal.
Este important de semnalat ca reclamatii solutionate in favoarea clientilor au reprezentat 56% din total in 2010, ponderea fiind similara cu cea inregistrata in anii precedenti. Prin urmare, reclamatiile sunt intemeiate de majoritatea cazurilor, ceea ce reflecta disfunctionalitati importante in solutionarea dosarelor de dauna.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News