Presedintele CSA a fost revocat intempestiv de Parlament pentru neindeplinirea competentelor privind protejarea consumatorilor si pentru ca anumite societati de asigurare nu-si respecta obligatiile fata de asigurati. Daca ar fi citit macar comunicatele de presa ale CSA din ultimul an, parlamentarii ar fi trebuit nu sa-l revoce, ci sa-l decoreze.
Ma numar printre cei care
au criticat in mod public, nu la telefon sau la o cafea, solutia adoptata in toamna anului trecut de Parlament la numirea noilor membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).
In loc sa numeasca un profesionist cu zeci de ani de experienta in domeniu, un “patriarh” al pietei asigurarilor, politicienii din asa-zisele comisii de specialitate ale Parlamentului (unde tocmai specialistii de marca lipsesc, in mare masura) au votat intai ca sef al institutiei care supravegheaza o piata financiara atat de importanta un tanar directoras de vanzari de provincie al uneia dintre societatile de asigurare din piata.
In ceasul al 12-lea, dandu-si seama de ridicol, au revenit ulterior si l-au numit in functia de presedinte pe fostul vicepresedinte CSA, Constantin Buzoianu. Un om cu experienta, ce-i drept mai mult de politist decat in asigurari, in ciuda celor cativa ani in care fusese consilierul presedintelui unei societati de asigurare. Din pacate, si restul candidaturilor pentru Consiliul CSA semanau cu cea a presedintelui Buzoianu sau aratau chiar mai rau, majoritatea membrilor propusi pentru Consiliul CSA neavand nici in clin nici in maneca cu activitatea pe care urmau sa o reglementeze si sa o supravegheze.
CSA s-a schimbat mult in bine in mandatul lui Buzoianu
CSA reprezenta, inainte de venirea la conducere a presedintelui Buzoianu,
o institutie care mai degraba se situa impotriva asiguratilor, si nu de partea lor, asa cum o cerea legea sa de functionare. Parea, mai degraba, o institutie preocupata sa gaseasca motive pentru respingerea solicitarilor asiguratilor si pentru “acoperirea” societatilor de asigurare.
Marturisesc ca nu am crezut niciun moment ca fostul vicepresedinte CSA va avea intentia si determinarea de a schimba radical relatia institutiei cu asiguratii. Insa faptele sale si ale noii Comisii mi-au contrazis scepticismul.
La numai cateva zile de la numire, Buzoianu punea degetul pe o rana deschisa. Este vorba de
intarzierile la plata daunelor in cazul a trei societati de asigurare, care detineau impreuna aproape 37% din piata politelor RCA si care practicau initial preturi foarte mici, dar ulterior refuzau sa-i despagubeasca pe asigurati.
Dupa doar doua saptamani, CSA condusa de Buzoianu
a simplificat si a redus schema de personal a institutiei. Din 28 de directii generale si directii au ramas doar 12, si s-a operat si o reducere de personal de aproximativ 10%. In plus, noua structura organizatorica a inclus, pentru prima data,
o directie de protectie a consumatorilor de asigurari.
Dupa alte cateva saptamani,
o alta decizie in beneficiul detinatorilor de polite RCA. “Asiguratorii care nu isi indeplinesc obligatiile ce decurg din politele RCA sau si le îndeplinesc defectuos, vor plati, pentru fiecare zi de intarziere, penalizari de 0,2% din valoarea despagubirii cuvenite. ” Decizia Consiliului CSA de modificare a reglementarilor cu privire la RCA a fost motivata de “volumul de sesizari si reclamatii legate de plata despagubirilor pe segmentul asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto. Aceste schimbari, corelate cu o monitorizare riguroasa a evolutiilor si tendintelor inregistrate pe segmentul RCA, vizeaza obtinerea unui nivel optim de protectie a asigurarilor si pagubitilor, prin imbunatatirea calitatii serviciilor oferite de asiguratori”, se afirma in comunicatul CSA.
Consumatorii de asigurari au primit atentia cuvenita
Iar deciziile si initiativele pro-consumatori au continuat cu aceeasi frecventa.
CSA a atentionat opinia publica asupra apari?iei unor
firme care functionau ilegal si care incepusera recrutarile pentru atragerea adeziunilor la viitoarele Case Nationale de Asigurari de Sanatate care vor fi create in sistem privat. A urmat controlul inopinat declansat la una dintre cele mai mari societati de asigurare, Astra Asigurari, amendarea acesteia si
interzicerea vanzarii politei Medica Bonus, avand in vedere ca “informatiile cuprinse in polita nu erau redactate intr-o forma clara, accesibila si exacta”, ceea ce putea aduce prejudicii asiguratilor.
“Protectia intereselor asiguratilor reprezinta cel mai important obiectiv asumat de Consiliul CSA chiar de la preluarea mandatului. Din pacate, numarul de petitii pentru unele societati a continuat sa creasca, ceea ce ne-a determinat sa monitorizam suplimentar situatia pe zona de instrumentare si plata a daunelor. De aceea, in cazul societatilor care au inregistrat intarzieri la plata peste termenele prevazute in normele CSA si ale caror servicii au generat mai multe plangeri din partea consumatorilor, Consiliul CSA a decis, ca o prima masura, sanctionarea persoanelor semnificative din conducerea acestor societati” declara la acel moment presedintele Buzoianu.
In septembrie 2012, CSA a emis o norma prin care s-a permis accesul asiguratilor RCA la
informatiile privind istoricul daunelor proprii, iar vicepresedintele CSA Coca Constantinescu a anuntat ca CSA pregateste o reglementare revolutionara, asiguratii RCA urmand a se putea adresa in curand propriilor asiguratori pentru plata despagubirilor in cazul politelor RCA, pentru a nu mai astepta cu lunile ca societatile de asigurari care vand polite de tip “RCA ieftin” sau “RCA super ieftin” sa-i despagubeasca.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News