Cele mai multe dosare de dauna avizate ca urmare a accidentelor rutiere survenite pe teritoriul Romaniei sunt provocate de vehicule inmatriculate in Bulgaria, potrivit datelor furnizate de CSA. Multi soferi pagubiti nu stiu insa cum sa procedeze in aceasta situatie pentru a primi despagubiri.
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor recomanda persoanelor pagubite sa verifice mai intai unde este inmatriculata masina soferului vinovat, pentru a putea beneficia de despagubiri.
Daca vehiculul vinovat provine dintr-un stat membru al Spatiului Economic European (SEE) si detine o asigurare RCA/ Carte Verde, pagubitul trebuie sa se adreseze Biroului Carte Verde din Romania (BAAR). Acesta este cazul celor loviti de masini cu numere de Bulgaria, prrocedura fiind urmatoarea:
- BAAR va identifica corespondentul de pe teritoriul Romaniei al societatii de asigurare straine (a vinovatului). Ulterior, pagubitul trebuie sa se adreseze acestui corespondent pentru a aviza si regulariza dauna;
- daca societatea de asigurare nu are corespondent numit pe teritoriul Romaniei, gestionarea cazului de dauna se va face prin BAAR.
Tot la BAAR trebuie sa se adreseze si pabubitii care au fost loviti de o masina inmatriculata intr-o tara care a aderat la sistemul international Carte Verde, care nu face parte din SEE (cum este cazul Turciei).
Pe de alta parte, daca tara de provenienta a autoturismului nu apartine SEE si nici nu a aderat la Sistemul Carte Verde, insa vinovatul detine o asigurare de frontiera, pagubitii trebuie sa apeleze la:
- societatea de asigurare care a eliberat asigurarea de frontiera a vinovatului, care va deschide dosar de dauna.
- daca nu se cunoaste societatea de asigurare care a eliberat asigurarea de frontiera a vinovatului, BAAR va incerca sa identifice care este aceasta societate.
- daca cumva se constata ca vehiculul vinovat nu a avut o asigurare de frontiera valabila la data accidentului, atunci pagubitii trebuie sa se adreseze Fondului de Protectie a Victimelor Strazii din Romania (FPVS).
Ce este asigurarea de frontierea si Cartea Verde?
Cartea Verde reprezinta asigurarea obligatorie, valabila in afara tarii. In Romania, RCA-ul include in mod obligatoriu si Carte Verde pentru toata Uniunea Europeana.
Pe de alta parte, documentul de asigurare de frontiera este foarte asemanator cu cel de asigurare Carte Verde.
Acest tip de asigurare este practicat de asiguratori autorizati din statele membre ale SEE si are ca scop acoperirea riscurilor de raspundere civila pentru vehiculele care apartin altui stat si care patrund pe teritoriul statelor membre SEE fara a avea o asigurare RCA/Carte Verde valabila sau a caror asigurare expira pe perioada sederii in Romania/SEE.
Dupa intrarea in vigoare a Acordului multilateral pentru Romania, pentru vehiculele care au locul obisnuit de stationare intr-un stat membru din SEE, inclusiv Elvetia, eliberarea asigurarii de frontiera nu mai este necesara.
Masinile din Bulgaria provoaca tot mai multe accidente in Romania
Cele mai multe dosare de dauna avizate ca urmare a accidentelor rutiere survenite pe teritoriul Romaniei sunt provocate de vehicule inmatriculate in Bulgaria, potrivit datelor furnizate de CSA.
„Se constata astfel ca daunele avizate ca urmare a accidentelor produse de vehiculele din Bulgaria sunt in continua crestere, numarul acestora evoluand pe acelasi trend puternic ascendent pe care s-a inscris inca de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. In tot anul 2010, numarul acestora a fost de 3.155, fata de 204 cat s-a inregistrat in 2006, adica de 15 ori mai mare”, potrivit CSA.
Cresterea accidentelor produse de masinile cu numere de Bulgaria este cauzata de faptul ca tot mai multi romani importa masini second-hand din strainatate, pe care le inmatriculeaza apoi la sud de Dunare pentru a evita plata taxei de poluare.
Accidentele produse de masinile inmatriculate in Bulgaria reprezinta aproape 35% din numarul total de 5.190 de dosare avizate in semestrul I al anului 2011, ca urmare a accidentelor produse in tara noastra de vehiculele inmatriculate in Uniunea Europeana si alte state membre ale Sistemului International Carte Verde.
Comparativ cu aceeasi perioada din 2010, aceasta pondere a crescut cu 7,4 puncte procentuale.
Pe locurile urmatoare se situeaza: Italia (cu 584 dosare de dauna avizate), Spania (526 dosare), Germania (478 dosare), Ungaria (391 dosare) si Franta (313 dosare). Prin urmare, accidentele produse de vehiculele inmatriculate in aceste 6 tari au condus la avizarea unui numar cumulat de 4.090 dosare de daune (78,8% din total), in crestere cu 4,3% fata de perioada similara a anului trecut.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News