Cresterea cotei de TVA de la 19% la 24% a facut ca preturile bunurilor de consum sa urce instantaneu de la 1 iulie. BNR a dat de inteles ca nu va incerca sa lupte impotriva majorarii imediate a preturilor, dar va interveni pentru a limita efectele de runda a doua. Ce inseamna acest lucru?
Aplicarea unei cotei de TVA de 24% in loc de 19% face ca preturile sa creasca automat cu 4,2%, in cazul in care comerciantii transmit integral asupra clientilor povara fiscala. Amplitudinea ar putea sa fie insa usor limitata de faptul ca economia se afla inca in recesiune, iar cererea de consum este destul de scazuta.
Prin urmare, este posibil ca anumite companii sa-si asume o parte din majorarea de TVA, prin diminuarea marjei de profit, cu scopul de a-si conserva vanzarile.
Ungaria s-a aflat in aceeasi situatie
Ungaria a trecut acum un an printr-o experienta similara. De la 1 iulie 2009, guvernul maghiar a decis sa majoreze cota de TVA tot cu 5 puncte procentuale (de la 20% la 25%). Drept urmare, preturile au crescut in luna in care s-a majorat TVA cu 1,3%, potrivit bancii centrale a Ungariei. Asa cum s-a observat, cresterea taxelor a fost transmisa doar partial in preturile bunurilor de consum.
Ulterior, insa, inflatia a continuat sa creasca. In termeni anuali, a urcat de la 5,1% (in luna majorarii taxelor) pana la 6,4% in ianuarie 2010. Cresterile ulterioare ale preturile - care apar dupa efectul imediat al majorarii de TVA – sunt numite efecte de runda a doua. Acestea pot sa apara si la noi, iar
BNR va incerca sa le contracareze.
Prin urmare, simpla crestere a preturilor din cauza TVA nu va impune o actiune din partea BNR, cum ar fi majorarea dobanzii. Daca insa cresterea taxelor va impulsiona noi majorari de preturi, atunci probabil ca politica monetara va deveni mai restrictiva.
Preturile s-ar putea majora ulterior indirect daca firmele vor cauta sa compenseze cresterea costurilor prin majorarea preturilor, conducand la o reactie in lant. Sau sindicatele ar putea cere noi majorari salariale pentru a compensa scaderea puterii de cumparare. Acest lucru ar creste costurile companiilor, ce se vor regasi mai tarziu in preturi mai inalte.
Un alt efect ar consta in deteriorarea anticipatiilor inflationiste. Daca agentii economici se asteapta ca preturile sa creasca la nivelul economiei, ei vor fi tentati sa majoreze automat propriile preturi.
Efectele de runda a doua sunt, in special, mai puternice atunci cand se creeaza fluctuatii mari ale preturilor intr-un interval foarte scurt. Experienta internationala arata ca de multe ori, in cazul majorarii de TVA, o parte din preturi se ajusteaza cu anticipatie, pana la cresterea efectiva a taxelor. In acest fel, se evita formarea unor fluctuatii mari ale preturilor intr-un interval scurt, limitand efectele de runda a doua.
Cum la noi, anuntul privind majorarea cotei de TVA a venit cu foarte putin timp inainte de implementare, fara sa existe o perioada de acomodare, riscul unor efecte de runda a doua mai intense nu este de neglijat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News