Romania are unul dintre cele mai slabe medii concurentiale din Europa, conform raportului mondial privind sectorul bancar realizat de Capgemini. La noi, exista o diferenta de pana la 60% intre costul serviciilor bancare de la o institutie la alta, in timp ce in zona euro, diferentele de preturi se situeaza in medie la 37%.
Pentru prima oara, studiul World Retail Banking Report a inclus si Romania in anul 2007. Acesta analizeaza costurile serviciilor bancare de baza la nivel mondial. Operatiunile sunt impartite in patru mari grupe: administrarea conturilor, utilizarea numerarului, plati si operatiuni diverse. Nu sunt luate in calcul produsele de economisire si de creditare.
Conform raportului, bancile romanesti au adoptat preponderent o strategie de tarife axata pe tranzactii, cu costuri fixe pentru fiecare operatiune. Utilizarea numerarului, platile si administrarea conturilor reprezinta principalele surse de venituri pentru banci in zona serviciilor, fiecare cu o contributie de aproximativ 30%. O structura similara cu cea de la noi se mai intalneste in Cehia si Polonia.
Ceea ce difera semnificativ fata de zona euro, este ca acolo clientii sunt taxati cel mai mult pentru platile efectuate si mai putin pentru administrarea conturilor. De exemplu, in Austria, Belgia, Irlanda sau Portugalia, aceste tipuri de venituri acopera peste 50% din veniturile bancilor, iar in Franta si Spania – ponderea ajunge la 70-80%. In schimb, utilizarea numerarului – care la noi este taxata extrem de sever – in Occident, este gratuita pentru cele mai multe operatiuni.
Atunci cand comparam discrepanta dintre preturilor serviciilor oferite de diferite banci din fiecare tara – Romania se afla pe ultimul loc dintre toate tarile europene incluse in studiu.
Pentru aceleasi operatiuni, costul practicat de jucatorii autohtoni fluctueaza cu pana la 61%. Astfel, daca un client nu face o analiza amanuntita a ofertelor disponibile pe piata, poate plati cu peste 50% pentru aceleasi operatiuni. Bancile romanesti incluse in raportul Capgemini au fost HVB, Bancpost, CEC, Alpha Bank, Banca Transilvania, ING Bank, Raiffeisen Bank, BRD si BCR. Astfel, esantionul este cat se poate de reprezentativ, acoperind principalele banci care lucreaza cu populatia.
In schimb, in tarile din zona euro, diferenta dintre cea mai scumpa si cea mai ieftina oferta se situeaza in medie la 37%. Cea mai mica diferenta se intalneste in Austria, unde un client poate economisi doar 6% daca alege cea
mai ieftina banca. De asemenea, un mediu concurential puternic se mai intalneste in Portugalia (12%), Germania (14%), Italia (14%), Olanda (16%) si Belgia (17%). De asemenea, Cehia si Polonia se pot lauda cu o discrepanta de numai 20% intre costurile serviciilor bancare. La nivel mondial, cea mai competitiva piata este cea a Marii Britanii, unde diferenta de mai sus este de doar 5%.
Un consumator activ de servicii bancare plateste in medie 74 euro pe an in zona euro, in timp ce in tarile din zona non-euro (care include si Romania) – costul este de 84 euro. Raportul Capgemini nu precizeaza care este nivelul costurilor pe utilizator in Romania. In regiunea noastra, costurile variaza intre 35 de euro si 147 euro. Judecand dupa discrepanta dintre tarifele practicate de bancile locale ceea ce semnaleaza lipsa de competitie, putem estima ca Romania se afla undeva aproape de limita superioara a intervalului.
Raiffeisen Bank, UniCredit Bank si ING Bank au anuntat deja oferte speciale pentru sezonul discounturilor al carui start oficial se da pe 8 noiembrie. Banca Translivania pastreaza suspansul deocamdata.
Revolut isi promoveaza pachetele exclusiviste oferind dobanzi in crestere la conturile de economii recent lansate, practica bancara anterioara presupunand dobanzi fixe sau stimularea economisirii in functie de sold.
Mai multe oferte bancare aparute in ultima perioada propun bonusuri la achizitiile de la parteneri, reduceri de dobanda, costuri zero pe viata pe anumite pachete.
Am analizat site-urile principalelor banci din Romania pentru fotografia canalelor de vanzari ale momentului-economisire, carduri de credit si debit, aplicatii mobile, oferte de creditare si, vedeta saptamanii, Black Friday.