Clientii care intra in vizorul recuperatorilor de debite sunt lipsiti de un cadru legal adecvat de protectie a consumatorilor, in cazul in care agentii companiei apeleaza la tehnici de hartuire pentru a forta plata restantelor. Depasirea actualei situatii necesita adoptarea unui legi specifice, asa cum exista in tarile occidentale.
In cazul in care un client nu isi mai plateste ratele la credit, el intra in sfera de actiune a recuperatorilor de debite. Modul in care se face colectarea creantelor poate ridica insa probleme serioase pentru clienti, avand in vedere ca la noi nu exista un cadru legal pentru protejarea acestor persoane.
De exemplu, angajatul unei companii de colectare poate abuza de pozitia sa pentru a aduce prejudicii morale clientilor, apeland la diverse tactici de intimidare.
Unde se poate face plangere?
In prezent, o persoana aflata intr-o astfel de situatie nu are la dispozitie prea multe optiuni. O actiune in justitie este costisitoare, iar cei care au ajuns restantieri nu au mijloacele financare pentru a-si cere drepturile in instanta.
Singura alternativa pentru clientii nemultumiti de comportamentul recuperatorilor ramane acum sa apeleze la Asociatia de Management a Creantelor Comerciale (AMCC). Aceasta a conceput de la mijlocul lui 2008
un cod de conduita care stabileste o serie de principii in comunicarea cu debitorul.
Codul interzice diverse practici de hartuire a clientilor, cum ar fi utilizarea unui limbaj vulgar sau a fortei, dezvaluirea informatiilor catre terti, amenintari si alte metode de intimidare.
Iar, daca un client este tratat necorespunzator de catre agent, el poate depune o plangere pe
site-ul asociatiei.
Asociatia poate face presiuni in favoarea clientilor
Desi intentiile asociatiei sunt de salutat, actiunile pe care le poate lua sunt limitate. "Clientul trebuie sa prezinte dovezi, iar noi vom face presiuni sa se remedieze situatia. Vom transmite problema catre managementul companiei in cauza si putem merge pana la excluderea lor din asociatie", spune Cristian Ionescu, presedintele AMCC.
El precizeaza ca acest lucru va dauna imaginii companiei si ea va avea ulterior de pierdut pe plan comercial.
Aceste proceduri nu vom elimina insa abuzurile. Injuriile si alte actiuni de intimidare pot fi mai greu dovedite de catre persoanele afectate. Chiar si asa, asociatia nu poate impune masuri compensatorii.
In plus, chiar codul de buna conduita al asociatiei este departe de a fi perfect si permite anumite practici, care in alte tari occidentale sunt considerate ilegale.
Recuperatorul poate suna la 6 dimineata
De exemplu, codul prevede ca "apelurile telefonice trebuie efectuate in orice moment si in orice loc, atat timp cat nu ii vor aduce neplaceri consumatorului, respectiv in zilele de lucru, intre 6 AM si 10 PM".
Sau "recuperatorii pe teren ii pot vizita pe debitori la ora si locul potrivite, astfel incat sa nu-i provoace neplaceri acestuia, respectiv in zilele de lucru, intre orele 7 AM si 9 PM".
Un telefon la 6 dimineata si o vizita la domiciliu la ora 7 nu sunt insa deloc placute. Din acest motiv, legislatia din Statele Unite interzice in mod expres ca recuperatorii sa contacteze clientii mai devreme de 8 dimineata, iar seara - numai pana la ora 9.
Reprezentantii asociatiei au precizat insa ca intentioneaza sa ajusteze intervalul orar cuprins in codul de conduita. De asemenea, ei dau asigurari ca nu contacteaza clientii mai devreme de ora 8.
Este nevoie de o lege speciala!
In plus, Cristian Ionescu a declarat ca asociatia doreste sa promoveze o lege speciala care sa reglementeze activitatea colectarilor de creante, urmand ca pana in iulie sa fie definitivat un proiect de lege. Propunerea are in vedere monitorizarea pietei de catre o institutie publica existenta, care sa acorde licente pentru aceasta activitate.
Astfel de legi exista in majoritatea statelor occidentale, el avand in primul rand rolul de a proteja consumatorii. Experienta din strainatate arata ca de multe ori companiile hartuiesc clientii chiar si pentru datorii care nu exista, deoarece nu verifca suficient de atent contestatiile primite de la acestia.
De regula, punerea in aplicarea a acestor legi cade in sarcina autoritatii de protectie a drepturilor consumatorilor. De pilda, in Statele Unite, aceasta atributie revine Federal Trade Commission, iar in Marea Britanie - Office for Fair Trading.
Aparitia unei legi similare si la noi ar crea o baza legala pentru a rezolva reclamatiile consumatorilor, dar si pentru a aplica sanctiuni, care pot merge pana la revocarea licentei, asa cum se intampla in strainatate. Acolo si amenzile sunt extrem de usturatoare, companiile putand pierde pana la 500.000 dolari sau chiar 1% in capitalul propriu in Statele Unite.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News