O parte din clientii Raiffeisen Bank care au solicitat un ajutor la plata ratelor lunare au primit exact opusul. Banca le-a oferit o noua structura de costuri, cu aproape 4 puncte procentuale mai mare. Pentru a-i convinge insa sa semneze, clientilor li se promite initial o dobanda simtitor mai redusa pana la o data "ce va fi comunicata ulterior".
Ca urmare a cresterii cursului de schimb si a majorarii dobanzilor, multi clienti s-au vazut pusi in postura de a nu isi mai putea plati ratele la credite. Bancile au declarat imediat ca vor veni in sprijinul lor cu programe de reesalonare, astfel incat datoria sa devina suportabila.
"Ne-am propus sa intelegem cererile clientilor si sa identificam solutiile aplicabile. In curand vom demara un proces standardizat care va putea oferi un raspuns mult mai rapid clientilor, pe masura asteptarilor acestora", declarau la inceputul verii reprezentantii Raiffeisen Bank.
O parte din clientii Raiffeisen au aflat insa pe propria piele ca banca s-a folosit de acest prilej nu pentru a reduce costurile la credite ci pentru a le incarca si mai mult nota de plata.
Cel putin pentru un client din Braila, solutia identificata de Raiffeisen pentru a-l ajuta sa treaca cu bine peste criza a insemnat majorarea costurilor la creditul de nevoi personale cu ipoteca in franci elvetieni de la aproximativ 8,3% pe an la 12,05% pe an. .
"La data incheierii prezentului act aditional, valoarea ratei dobanzii curente calculata la ultima data de actualizare conform formulei de mai sus (n.r. Libor CHF + marja fixa 11,5%) este 12,05%", se mentioneaza in actul aditional propus clientului spre semnare.
Cu alte cuvinte, fata de costurile initiale formate din dobanda de 6,5% si un comision de 0,15% pe luna (echivalentul unui DAE de 8,3% /an), banca i-a propus clientului eliminarea comisionului lunar dar majorarea dobanzii la 12,05%.
Pentru suma de 53.000 franci - datoria respectivului client pe 38 ani - modificarea propusa de banca ar fi adus o majorare a ratei lunare de la 393 franci elvetieni la 537 franci elvetieni. Clientul nu ar fi avut cum sa fie de acord, in conditiile in care el nu mai putea plati nici macar rata initiala.
Pentru a-l atrage insa, banca i-a promis ca pentru o perioada limitata de timp, nespecificata insa, rata dobanzii va fi de doar 7,93%, ceea ce ii reducea plata lunara la 370 franci, cu aproximativ 20 de franci mai putin.
"Banca isi rezerva dreptul de a-si proteja clientii prin perceperea unei dobanzi mai mici decat cea rezultata din calculul formulei[…] Banca va practica aceasta reducere pana la o data ulterioara ce urmeaza a fi adusa la cunostinta imprumutatului", se mai precizeaza in actul aditional.
Prin urmare, dupa ce clientul semneaza actul aditional, oricand banca poate sa renunte la dreptul de a-si proteja clientul si sa duca dobanda pana la nivelul maxim specificat.
Mai mult, clientul a primit un grafic de rambursare, emis cu aceeasi dobanda de 7,93%, fara a se mentiona nicaieri posibilitatea ca aceasta sa ajunga la 12,05%.
Protectia consumatorului continua sa fie calcata in picioare
Conform legislatiei in vigoare privind Protectia Consumatorului, atat formula utilizata de banci la stabilirea dobanzii cat si perioada de aplicare a unui anumit nivel al acesteia trebuie clar stabilite in contract.
"Formula dupa care se calculeaza variatia dobanzii trebuie indicata in mod expres in contract, cu precizarea periodicitatii si/sau a conditiilor in care survine modificarea ratei dobanzii", se precizeaza in OUG 174/2008. (art 9(3), pct 3)
Mai mult, bancile trebuie sa inscrie in contract periodicitatea si conditiile in care survine modificarea ratei dobanzii. Din actul aditional pus la punct de Raiffeisen Bank clientii nu afla insa cand anume se pot trezi cu o dobanda majorata de la 7,93% la 12,05%.
Si mai grava insa este seninatatea cu care conducerea Raiffeisen Bank a acceptat aceasta gaselnita. Daca un client are probleme la rambursare cand dobanda este de 8%, cum va putea el suporta o dobanda de 12%?
Riscul de neplata creste exponential si chiar un client bun platnic poate sa intre in incapacitate de plata. In final, nu numai clientul pierde ci si banca, deoarece risca sa-si inrautateasca situatia financiara.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News