Practicile prin care bancile obliga clientii sa cumpere asigurare de viata sau sa-si deschida cont curent pentru a avea acces la credit sunt considerate de Comisia Europeana anticoncurentiale si in defavoarea consumatorului. In Romania, astfel de metode sunt folosite de multi ani la scara larga de aproape toate bancile.
Atunci cand un client doreste un credit sau vrea sa faca un depozit, bancile din Romania ii impun, aproape fara exceptie, sa isi deschida si un cont curent. Practica este atat de larg raspandita si de atat de mult timp folosita, ca nici nu-ti vine sa crezi ca ar fi ceva in neregula cu ea.
Un raport al Comisiei Europene arata insa ca aceste practici nu numai ca restrang concurenta dintre banci, dar au si un caracter abuziv pentru consumatori.
Clientii cumpara produse nedorite
Atunci cand banca vinde mai multe produse la pachet, din care cel putin unul nu este disponibil separat, metoda se numeste vanzare legata (tying). Strategia permite unei banci cu o pozitie dominanta pe piata unui produs sa isi extinda influenta si pe piata produselor legate.
Un alt efect este ca multi consumatori ajung de fapt sa cumpere produse nedorite, cum ar fi deschiderea unui cont curent pentru care se plateste luna de luna comision de mentenanta, desi clientul dorea doar un credit.
In timp, bancile ajung sa isi subventioneze produsele intre ele. Ele pot sa atraga clientii cu un produs la preturi mai mici decat in mod normal, stiind ca isi vor recupera “discountul” prin intermediul produselor asociate celui pe care clientul intentioneaza sa il achizitioneze.
O alta practica abuziva apare prin atasarea unei asigurari de viata obligatorii la credite. Uneori, asigurarea permite clientilor sa beneficieze de dobanzi mai mici, pe motiv ca riscul suportat de banca se reduce.
Comisia Europeana acuza insa bancile ca nu lasa clientii in aceste situatii sa isi cumpere singuri o asigurare de viata similara de la un alt jucator de pe piata si sa beneficieze de avantajul dobanzilor scazute. In Franta, aceasta practica este interzisa de la 1 ianuarie 2010, iar in Marea Britanie, autoritatea pentru protectia consumatorilor a propus noi reguli pentru aceste situatii.
In Romania, unele banci includ asigurarile de viata in costul creditului si le prezinta clientilor ca fiind gratuite. In aceste cazuri, ei nu stiu nici macar cat ii costa asigurarea de viata.
Legea nu este respectata
In tari precum Belgia, Portugalia si Slovacia, autoritatile au interzis prin lege vanzarile legate, din cauza efectelor negative avute asupra consumatorilor. In Slovacia, decizia a fost suplimentar autoimpusa de catre banci si prin Codul de conduita, in urma unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei. Chiar si asa, raportul Comisiei Europene a identificat cateva cazuri in care interdictia era incalcata de bancile slovace prin impunerea deschiderii unui cont curent la obtinerea de credite de consum si ipotecare.
La noi, desi Codul Consumului interzice vanzarea de produse conditionate de cumpararea altora inca din 2007, bancile nu avut nicio o problema in a impune achizitia de conturi curente si asigurari la obtinerea de credite sau constituirea de depozite.
In Polonia exista o interdictie similara stabilita prin lege, dar nu se aplica atunci cand produsul obligatoriu este de o natura similara cu cel de baza. Exceptia nu este agreata de catre autoritatile financiare si de Consiliul Concurentei, precizeaza raportul Comisiei Europene. Cea mai frecventa combinatie de produse obligatorii sunt asigurarile si conturile curente, care vin la pachet cu un credit.
In Ungaria, dupa ce OTP Bank a fost investigata pentru abuz de pozitie dominanta, autoritatea de supraveghere financiara a emis recomandari pentru evitarea acestor practici. Textul face referire expresa la credite, dar are in vedere extinderea recomamdarilor pentru toate tipurile de servicii financiare. Cu toate acestea, 80% dintre bancile maghiare care au raspuns la chestionarul Comisiei Europene inca mai obliga clientii ce solicita un credit ipotecar sa cumpere si un cont curent.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News