Aproape 3.000 de clienti ai Piraeus Bank – in jur de 1% din portofoliul bancii - se afla intr-o situatie ingrata. Ei trebuie fie sa aduca garantii ipotecare suplimentare, fie sa accepte o majorare cu 2 puncte procentuale a marjei de dobanda, pentru a nu fi obligati sa isi ramburseze anticipat creditele de care beneficiaza. Majoritatea celor aflati in aceasta situatie sunt la zi cu plata ratelor la credit.
Oficialii bancii isi motiveaza decizia prin faptul ca valoarea garantiilor ipotecare nu mai acopera creditul contractat. “Evolutia din ultima perioada a pietei imobiliare indica faptul ca valoarea proprietatilor a inregistrat o scadere semnificativa, asa cum rezulta si din reevaluarea pe care Piraeus Bank o realizeaza periodic pentru imobilele care constituie garantii ale creditelor din portofoliu”, au precizat oficialii bancii in notificarea trimisa clientilor.
Reprezentantii bancii sustin ca pana acum, o treime dintre acesti clienti – beneficiari de credite ipotecare – au fost invitati la banca pentru a discuta si agrea de comun acord o solutie pentru rezolvarea acestei situatii, fara ca banca sa modifice sau sa ii oblige acceptarea unor dobanzi mai mari incepand cu o anumita data.
De exemplu, in cazul creditelor in franci elvetieni, indicele Libor CHF a atins un maxim de aproape 3% in septembrie 2008. Ulterior, pe masura ce Banca Centrala a Elvetiei a redus dobanda de politica monetara, Libor CHF a scazut rapid, astfel ca in prezent a ajuns la numai 0,4%. Drept urmare, ratele platite de clientii bancii s-au redus in timp, insa dupa majorarea de 2 puncte procentuale, vor ajunge aproape la nivelul de dinainte.
In viitor, ratele vor creste
Trebuie spus ca nivelul extrem de scazut al indicilor de referinta (aflati de fapt la minime istorice!) folositi pentru actualizarea costurilor creditelor in valuta – Libor si Euribor, nu se va pastra la infinit. In momentul in care economia internationala va da semne clare de revenire, indicii se vor reintoarce, treptat, la niveluri mai inalte.
In aceste conditii, majorarea din prezent a marjei cu 2 puncte procentuale se va resimti serios in portofelele clientilor, atunci cand indicii de referinta vor reintra pe crestere. Asta pentru ca banca nu se angajeaza sa reduca marja la nivelul initial, in conditiile in care piata imobiliara va creste din nou, iar nivelul garantiilor va acoperi din nou datoria clientilor.
La nivel de declaratii, oficialii bancii contactati de Conso.ro promit ca atunci cand situatia macroeconomica va impune o revizuire a dobanzilor, situatia se va reanaliza. La nivel formal, nu exista insa o garantie certa.
Acceptarea conditiilor actuale nu ii scuteste de griji pe clienti
Modul in care oficialii bancii au redactat notificarea nu ii scuteste de griji pe clienti pentru viitor. “Chiar si majorarea pe o perioada limitata a dobanzii nu este de natura sa acopere riscul de a avea o acoperire insuficienta cu garantii, pe care banca il sustine de la inceputul anului, daca nu chiar mai devreme”, precizeaza reprezentantii bancii intervievati de Conso.ro.
In textul trimis clientilor, banca nu da asigurari ca acceptarea majorarii marjei in acest moment reprezinta pretul platit de clienti pentru scaderea valorii garantiilor imobiliare. Nici un cuvant din text nu garanteaza ca o scadere suplimentara a pietei imobiliare nu ii va aduce intr-o situatie similara. Dimpotriva.
“Piraeus Bank nu va solicita in acest moment completarea garantiilor, acceptand sa preia riscul de a avea credite pentru care garantiile sunt la un nivel redus fata de minimul acceptat”, se precizeaza in notificare.
Cu alte cuvinte, daca valoarea garantiilor va scadea si pe mai departe, costurile creditelor acordate ar putea sa creasca si mai mult, in ciuda faptului ca – avand in vedere criza financiara – este posibil ca unii clienti sa nu-si poata permite sa le mai plateasca.
Un client nemultumit nu vrea sa accepte schimbarea
Un client din Bucuresti al Piraeus Bank afirma ca, cel putin in cazul lui, hotararea bancii nu este intemeiata si se arata dispus, in masura in care banca nu va reveni asupra deciziei, sa isi caute dreptatea in justitie.
Acesta a contractat un credit de 34.000 franci elvetieni in februarie 2008 si a garantat cu un apartament de 3 camere, a carui valoare a fost stabilita la momentul respectiv la 90.000 de franci.
Si el a primit, la fel ca si ceilalti clienti, notificarea prin care a fost anuntat ca banca ii va majora marja cu 2 puncte procentuale, deoarece valoarea imobilului a scazut sub nivelul creditului.
“Valoarea apartamentului meu nu a scazut sub 60.000 franci, deci inca este de aproape 2 ori mai mare decit creditul”, afirma clientul, care se arata dispus sa apeleze la un evaluator autorizat pentru a-si sustine punctul de vedere. Acesta va trebui insa platit din buzunarul propriu, iar costul poate ajunge la aproximativ 100 euro.
Chiar si asa, banca nu promite ca va anula decizia de a majora marja, rezervandu-si dreptul de a veni oricand cu o contraexpertiza. “Vom discuta cu clientii, in situatia in care acestia vin cu propriul raport de evaluare. Dar nu putem spune de pe acum ce se va hotari”, afirma reprezentantii bancii, precizand ca situatia va fi analizata in functie de specificul fiecarui caz in parte.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News