Bancile au promis la inceputul anului ca vor face in asa fel incat clientii care se confrunta cu dificultati financiare vor avea parte de ingaduinta la rambursarea imprumuturilor. Cu toate acestea, cererile de reesalonare raman fara raspuns iar in unele cazuri, chiar si clientii de buna credinta sunt impinsi catre recuperatorii de creante.
Odata cu inrautatirea situatiei economice generale, si in special a cresterii somajului, numarul celor care nu si-au mai putut onora datoriile catre banci a crescut alarmant.
In aceste conditii, bancile au inceput sa anunte - inca de la inceputul anului - ca au pus la punct strategii prin care vor acorda facilitati, precum reesalonari de credite sau chiar amanari la plata ratelor, celor care nu mai pot face fata.
Clientii asteapta luni bune pentru a primi un raspuns
Intre declaratiile oficiale si realitatea din sucursale este insa o mare diferenta. Cererile clientilor raman nesolutionate in agentiile bancare, iar intarzierea face ca respectivii clienti sa ajunga automat in Biroul de Credit, chiar daca ulterior reesalonarea le este aprobata.
"Am facut toate demersurile catre banca de acum o luna si nu am primit nici un raspuns, nu stiu ce sa fac, am sunat la banca si mi-au spus ca au dosare din decembrie si mai am de asteptat 3 luni", ne-a scris d-na Albu in mai, referitor la cererea de reesalonare a creditului de consum pe care il facuse la Raiffeisen Bank in urma cu un an.
Ea solicita ca, macar pentru o perioada, rata lunara de 145 euro sa ii fie diminuata, deoarece salariul i-a scazut drastic.
Conform reprezentantilor bancii, chiar in acel moment, in sucursale lua avant un program pilot de centralizare si analiza a solicitarilor de restructurare credite.
"Pana in acest moment am primit in jur de 2.500 de cereri in cadrul pilotului, dintre care un procent important a fost solutionat printr-o oferta de restructurare si incheierea unui act aditional", ne-au declarat reprezentantii Raiffeisen Bank.
Ulterior, ca urmare a implicarii Conso.ro, d-na Albu a fost contactata, cererea i-a fost aprobata, iar rata lunara i-a scazut timp de un an la 100 euro.
"Am solicitat Bancpost in luna martie, o intrerupere a platii pe o perioada de 3 luni, dar am fost refuzat! Dupa aceea, in aprilie am solicitat prelungirea perioadei de rambursare a creditului specificand ca sunt in masura sa platesc lunar suma de 750 ron , insa nu am primit nici un raspuns nici in ziua de azi, iar agentii de credite nu inceteaza sa ma contacteze telefonic, pasandu-ma efectiv de la unul la altul, fiecare admitand ca nu e treaba lui, ci a celuilalt", ne-a scris la finalul lui iunie d-nul Simion.
El are un imprumut de nevoi personale in franci elvetieni, dar ca urmare a majorarii cursului de schimb, rata lunara i-a crescut de la 710 la 1.125 lei, suma mult prea mare pentru bugetul familiei sale.
Contactati, reprezentantii Bancpost nu au oferit pana in prezent un raspuns referitor la situatia clientului lor.
D-nul Bogdan a ramas somer in luna ianuarie. Avand in vedere ca platea rate la doua credite de consum luate de la BCR, primul lucru pe care l-a facut a fost sa mearga la banca pentru a solicita o reesalonare.
"De abia in martie mi-au primit cererea de reesalonare. Pana atunci m-au tot amanat spunandu-mi ca nu le sosisera de la Bucuresti procedurile, care au intrat abia in ultima saptamana din mai", ne-a precizat d-nul Bogdan.
In acest timp, reprezentantii bancii ofereau asigurari ca toti cei cu probleme vor fi pasuiti, iar strategia bancii va fi una proactiva.
"20.000 de clienti sunt eligibili pentru restructurare in urma evaluarii noastre in ceea ce priveste portofoliul de credite negarantate. Iar acesti clienti nu trebuie sa solicite restructurare, deoarece ii contactatm noi direct, ca parte a planului customer-care", preciza la inceputul lunii iunie Martin Skopek, vicepresedintele pe retail al bancii.
Reesalonari doar de fatada
Din pacate, chiar si cand a primit, intr-un final, raspuns de la BCR, situatia financiara a d-lui Bogdan nu s-a imbunatatit semnficativ.
"Eu am 2 credite care insumau 960 lei rata lunara; dansi mi-au oferit reesalonare pentru un singur credit, cu o diminuare de 50 lei respectiv de la 500 la 450 lei. Ajutorul meu de somaj insumeaza 630 lei. Sint de-a dreptul disperat", ne-a scris acesta.
Creditele in derulare, in valoare de 15.000 lei si 22.000 lei, nu mai aveau pana la scadenta mai mult de 5 ani.
Avand in vedere ca BCR acorda credite pe scadente de pana la 10 ani, extinderea perioadei ar fi dus la o reducere mult mai semnificativa a ratei lunare.
Cand, in urma insistentelor Conso.ro, d-nul Bogdan a fost chemat din nou la sucursala pentru a discuta reesalonarea, i s-a spus ca nu mai figureaza in baza de date a bancii, contul i-a fost inchis, iar creanta a fost vanduta catre o firma de recuperatori.
"Acum am aflat de ce nu mi se aproba reesalonarea; mi s-a comunicat la BCR ca sunt predat cu 1 iulie unei firme de recuperare cu care pot sa ma inteleg", ne-a comunicat de curand d-nul Bogdan.
Reprezentantii BCR nu au dorit sa ofere informatii despre acest caz, in vederea protejarii confidentialitatii clientilor sai.
Ce pot face clientii pusi pe drumuri?
In momentul in care clientii constata ca nu isi mai pot plati ratele la creditele contractate, primul lucru pe care trebuie sa il faca este sa ia legatura cu banca. Pe langa o solicitare in agentia de la care s-a contractat imprumutul, ei pot adresa o cerere scrisa si catre centrala bancii, la departamentul de retail, in care trebuie specificat:
- motivele pentru care rata lunara nu mai poate fi acoperita: majorarea dobanzii, a cursului de schimb, diminuarea veniturilor, somaj, etc
- care este suma ce poate fi platita lunar catre banca; in acest fel clientii demonstreaza ca sunt de buna credinta.
Chiar daca raspunsul de la banca intarzie, nu va opriti din plata, chiar daca achitati partial ratele.
In cazul in care datoria este vanduta catre o firma de recuperat creante, luati legatura cu aceasta firma. Incercati sa puneti la punct impreuna un plan de rambursare a datoriei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News