Bank of Cyprus a fost amendata recent de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) cu 40.000 lei. Amenda a fost aplicata pentru ca banca a crescut marja de dobanda la creditele acordate clientilor, fara a avea acordul prealabil al acestora. Banca nu a dorit sa comenteze situatia si nici nu a revenit asupra cresterii marjei.
Olandezul Stefan Willems a contractat in decembrie 2008 un credit in euro de la o sucursala a Bank of Cyprus Romania. Dobanda creditului era fixa in primul an, si dupa aceea variabila, calculata dupa formula: Euribor la 3 luni plus o marja de 3,95%.
La un an dupa semnarea contractului, banca a decis sa majoreze marja de dobanda de la 3,95% la 5,45%. Mai mult, a anuntat acest lucru printr-un simplu telefon. Doua zile mai tarziu, reprezentantii bancii au trimis, la solicitarea lui Willems, si o notificare prin care il instiintau de aceasta majorare si prin care ii prezentau si motivele: “schimbari ale pietei financiar-bancare precum si deteriorarea situatiei economice la nivel mondial”.
ANPC a considerat majorarea abuziva
Pe 24 decembrie 2009, Willems a depus o plangere in scris catre ANPC prin care isi exprima nemultumirea fata de decizia prin care Bank of Cyprus i-a crescut costul creditului.
Dupa mai putin de o luna, pe 21 ianuarie, inspectorii ANPC au finalizat investigatia si au concluzionat ca dreptatea este de partea clientului. In consecinta, Bank of Cyprus a primit o amenda de 40.000 lei.
“ANPC a sanctionat operatorul economic pentru incalcarea prevederilor legii 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si OG 21/1992 privind protectia consumatorilor”, s-a precizat in comunicarea transmisa de ANPC clientului. (
vezi document 1)
In plus, acestuia i s-a precizat ca actiunea de control derulata s-a bazat si pe o plangere similara trimisa de un alt client al Bank of Cyprus.
Contactati de Conso.ro, reprezentantii bancii nu au dorit sa comenteze situatia, motivand ca “nu ofera informatii referitoare la clientii institutiei”.
Banca refuza sa revina la conditiile initiale
Si inainte, si dupa controlul realizat de ANPC, Stefan Willems a incercat sa ia legatura cu banca si sa atraga atentia asupra modului in care i-a fost majorata rata dobanzii. In plus, clientul a solicitat in permanenta revenirea la conditiile initiale stipulate in contract, respectiv o marja de 3,95%, pentru ca a considerat ca majorarea marjei a fost aplicata abuziv.
Raspunsurile primite din partea bancii nu au continut decat incercarea de a justifica majorarea costurilor.
“In conformitate cu prevederile contractuale, Banca are dreptul sa majoreze marja dobanzii, fara a fi necesar acordul dvs. in acest sens, din motivele enumerate in contract (conditiile pietei financiar-bancare, costurile surselor de finantare proprii, etc.)”, s-a precizat in ultima scrisoare primita de client de la banca. (
vezi document 2)
Mai mult, in scrisoare se mentioneaza ca “marjele aplicate dobanzilor sunt de asemenea calculate in functie de fluctuatia indicilor Euribor/Robor/Libor”.
Doar ca, in conditiile in care Euribor a scazut din decembrie 2008 pana in decembrie 2009 de la aproximativ 3% la mai putin de 1%, , marja clientului a urcat cu 1,5 procente.
Totusi, banca ii promite clientului ca in situatia in care conditiile economice si financiare se vor imbunatati, “va proceda la revizuirea conditiilor financiare ale creditului acordat”
Bancile fac probleme clientilor care au luat credite inainte de 2009
Din pacate, cazul clientului Bank of Cyprus nu este unul singular in piata din Romania. De la inceputul lui 2009 a intrat in vigoare OG 174/2008 care impune bancilor sa exprime dobanda in functie de o formula clara si nu le da voie sa modifice marja decat cu acordul scris al clientului.
Din pacate, modul in care aceasta ordonanta se aplica si clientilor vechi nu a fost lamurit nici pana in prezent. In consecinta, chiar daca in contractele semnate inainte de 2009 este prevazuta o dobanda calculata in functie de Euribor/Robor plus o marja, aceasta a suferit totusi modificari de-a lungul timpului.
Asta cu toate ca in legea creditului ipotecar (nr.190/1999, republicata) este mentionat foarte clar ca “in cazul in care prin contractul de credit ipotecar pentru investitii imobiliare s-a stabilit ca rata dobanzii sa fie variabila se vor aplica urmatoarele reguli: a) variatia ratei dobanzii trebuie sa fie independenta de vointa creditorului ipotecar, raportata la fluctuatiile unor indici de referinta verificabili, mentionati in contract, sau la modificarile legislative care impun acest lucru”
Cei care se vad pusi in postura in care marjele de dobanda le-au fost majorate pe motivul “schimbarilor din pietele financiare”, pot vedea in cazul olandezului Willems o gura de oxigen.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News