Constructia unei locuinte prin programul Prima Casa implica o procedura destul de laborioasa. Pe langa avansul minim solicitat la credit, clientii trebuie sa dispuna de sume de bani suplimentare pentru a achita taxele notariale, costurile cu obtinerea autorizatiilor necesare si eventualele cheltuieli neprevazute la lucrarile de constructie.
Programul Prima Casa permite obtinerea de finantare in vederea constructiei de la zero a unui imobil, prin intermediul unei firme specializate.
Creditul maxim ce poate fi obtinut prin program ajunge la 66.500 euro in cazul in care exista un singur solicitant. Daca se asociaza insa minim 7 familii, se poate solicita o finantare comuna, in vederea construirii unui bloc, iar creditul individual urca la maxim 71.250 euro.
Modificarile legislative aparute in 2010 au imbunatatit procedura de lucru, insa doar in ceea ce priveste acordarea creditului. Bancile vor putea elibera creditul in transe, corespunzator fazelor de executie a proiectului, nu la finalul lucrarilor, cum se proceda anul trecut.
Conditii pentru client si firma de constructie
Solicitantii de credit trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea obtine acest imprumut:
-
Sa detina terenul pe care se construieste casa in proprietate (in cazul persoanelor care se asociaza, cel putin una dintre persoane trebuie sa fie proprietarul terenului);
-
Sa prezinte finantatorului proiectul tehnic si detaliile de executie a lucrarilor;
-
Sa detina o autorizatie de constructie valabila (eliberata dupa 22 februarie 2010) si sa obtina toate avizele si acordurile necesare;
-
Sa incheie un contract de antrepriza cu o societate de constructii si un deviz estimativ al lucrarilor;
-
Incheie un contract cu un diriginte de santier autorizat;
-
Dispune de un avans de minim 5%, care acopera diferenta dintre valoarea contractului de antrepriza si valoarea creditului.
-
Constituie un depozit colateral, egal cu valoarea dobanzilor datorate pe 3 luni
-
Incheierea unei polite de asigurare a locuintei la finalizarea constructiilor.
Documentatia este completata cu urmatoarele acte:
- Certificat de atestare fiscala, din care sa reiasa ca societatea de constructii nu are restante la bugetul de stat mai mari de 60 zile;
- Polita de asigurare a lucrarilor de constructie-montaj pentru imobilul construit, incheiata la una din societatile de asigurari agreate de finantator, cesionata in favoarea statului roman;
- Dovada constituirii unei garantii de buna executie de 10% din valoarea totala a devizului estimativ de lucrari, sub forma unei scrisori de garantie bancara.
Costuri suplimentare, neincluse in credit
In plus, clientii sunt obligati sa suporte cheltuielile cu taxele notariale, cum ar fi cele cu inscrierea autorizatiei de constructie in cartea funciara a terenului, formalitatile necesare cu inscrierea ipotecii in cartea funciara a locuintei finalizate.
Prin urmare, clientii trebuie sa dispuna de sume suplimentare de bani, in afara de avansul minim, pentru a acoperi toate costurile legate de avize, autorizatii si taxe notariale.
Mai mult, trebuie sa aiba in vedere ca, in cazul in care costurile depasesc cheltuielile din devizul estimativ, clientul este obligat sa suporte din propriile surse aceasta diferenta.
Dupa obtinerea finantarii, creditului va putea fi utilizat in transe, pe etape de executie a lucrarilor. Durata lucrarilor nu va putea depasi 18 luni de la data primei trageri, putand fi prelungit ulterior cu maxim 12 luni, cu aprobarea bancii. In primele 18 luni, clientii vor putea beneficia de o perioada de gratie, in care vor achita bancii doar comisioanele si dobanzile datorate.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News