Comunitatea bancara europeana a agreat o serie de principii ce au ca scop facilitarea operatiunilor de plati si incasari. Banca de la care clientul pleaca trebuie sa ii ofere tot sprijinul la schimbarea contului curent, daca acesta decide sa-si primeasca salariul la alta banca.
In prezent, daca un client doreste sa deruleze prin alta banca toate activitatile privind platile si incasarile, el nu primeste niciun ajutor din partea bancii. Spre exemplu, trebuie sa anunte angajatorul ca doreste sa isi primeasca salariul in alt cont, sau casa de pensii, in cazul pensiilor incasate pe card.
Aceste proceduri necesita timp si resurse financiare din partea clientului si de multe ori clientii nu sunt dispusi sa depuna acest efort pentru a-si schimba institutia cu care colaboreaza.
In consecinta, Comisia Europeana a solicitat industriei financiare inca din 2006 sa puna la punct reglementari prin care bancile se vor implica activ in facilitarea transferului clientului catre alte institutie.
Comunitatea bancara europeana a adoptat la inceputul lui 2008 o serie de principii comune in acest sens si si-au asumat adoptarea lor integrala pana la 1 noiembrie 2009.
Ce beneficii aduce mobilitatea?
Procedurile impuse de transferul contului de la o banca la alta, dar si anuntarea tuturor partilor implicate, vor fi asumate in principal de catre bancile implicate.
Spre exemplu, daca un client doreste sa isi incaseze salariul intr-un cont nou, nu trebuie decat sa isi aleaga o noua institutie, sa o anunte despre intentia sa si sa-i spuna de la ce banca doreste sa plece.
Noua banca va contacta vechea institutie si ii va solicita informatii privind angajatorul care face platile lunar, sumele aferente, etc. Banca de la care clientul pleaca este obligata sa furnizeze toate informatiile solicitate in 7 zile.
Noua banca trebuie sa asiste clientul in transmiterea contului catre angajator, spre exemplu, prin compunerea unei scrisori oficiale in acest sens.
Aceleasi proceduri si principii se aplica si in cazul in care clientul doreste sa transfere mandatul pentru realizarea de plati curente – spre exemplu, plata facturilor prin debit direct – catre o noua banca. Aceasta trebuie sa il ajute in demersul sau de a anunta furnizorii ca facturile vor trebui trimise catre o noua institutie, iar banii vor fi virati din alt cont.
Bancherii din Romania – codasii Uniunii Europene
Principiile trebuiau transpune in toate tarile membre pana la 1 noiembrie 2009, prin intermediul asociatiilor bancare. De asemenea, asociatiile trebuiau sa informeze autoritatile pentru protectia consumatorului din statele respective despre impactul acestor reglementari.
“Sunt incantat ca asociatiile nationale ale bancilor si-au asumat cu seriozitate principiile si au avut grija ca acestea sa poata fi aplicate de la 1 noiembrie. Vom fi extrem de vigilenti in verificarea modului in care principiile vor fi efectiv aplicate”, a precizat Charley McCreevy, comisarul pentru piata interna.
Comisia Europeana a semnalat ca singura tara membra in care asociatia bancilor nici macar nu initiase un demers in acest sens la 1 noiembrie era Romania. Si asta in conditiile in care in restul statelor membre principiile deja se aplicau, cu exceptia Portugaliei si Poloniei, unde au fost initiate demersuri, dar finalizarea va fi intarziata cu 1-2 luni.
In consecinta, de abia dupa comunicatul Comisiei Europene, Asociatia Romana a Bancilor (ARB) a anuntat ca a pus la punct un grup de lucru care se va ocupa de rezolvarea acestui aspect.
“In prezent, comunitatea bancara din Romania analizeaza modalitatile de armonizare a procedurilor proprii ale bancilor si de elaborare a unei Conventii interbancare in spiritul principiilor comune privind mobilitatea contului. Lucrarile se deruleaza in cadrul unui Grup de lucru care are în vedere inclusiv reglementãrile nationale privind protectia consumatorului.”, au precizat astazi reprezentantii ARB. Bancherii romanii au promis ca noile reguli vor fi puse in aplicare in cursul anului 2010.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News