Noile reguli privind mobilitatea conturilor permit clientilor sa isi schimbe mai usor banca, daca nu sunt multumiti de serviciile oferite. Bancile vor asista clientii sa anunte tertii cu care acestia au relatii contractuale – angajator, furnizori de utilitati – cu privire la noul cont, astfel incat tranzactiile sa fie continuate fara intrerupere.
Pana in prezent, cei care doreau sa isi “mute” principalele operatiuni de transfer catre un alt cont curent trebuiau sa transmita catre noua banca toate informatiile privind tranzactiile ce urmeaza a fi efectuate in mod frecvent.
Mai dificil pentru client era sa isi anunte angajatorul ca din momentul respectiv doreste sa incaseze salariul intr-un alt cont sau sa isi anunte furnizorii pentru care plateste facturile prin debitare directa asupra faptului ca acum toate transferurile se fac printr-o noua banca.
Pentru ca aceste schimburi de informatii sa fie operate mai rapid si corect, comunitatile bancare din cadrul Uniunii Europene, au adoptat, la sugestia Comisiei Europene, un set comun de reguli privind mobilitatea contului. Conform acestora, bancile trebuie sa se implice activ in asistarea clientilor care doresc sa isi mute conturile principale.
Care sunt pasii ce trebuie urmati?
Mobilitatea contului nu presupune automat inchiderea contului vechi odata cu deschiderea altuia nou ci transferul principalelor operatiuni catre o noua banca, in functie de preferinta clientului si de dorinta acestuia de a beneficia de servicii mai bune si mai putin costisitoare.
Primul pas pe care clientul trebuie sa-l faca este sa compare ofertele din piata si sa se asigure ca banca aleasa ofera intreaga gama de servicii pe care acesta o cauta. Spre exemplu, in momentul de fata, doar o parte din bancile din Romania ofera servicii de debit direct interbancar sau au semnate conventii pentru debitul direct intrabancar cu diversi furnizori.
Dupa ce o noua banca a fost aleasa si contul a fost deschis, clientul poate autoriza institutia noua sa functioneze ca intermediar in relatia cu banca anterioara, prin completarea unui formular special si bifarea casutei corespunzatoare. (vezi
documentul atasat)
Banca noua solicita bancii anterioare lista cu debitele directe, ordinele de plata programate sau cele emise cu data viitoare. Banca anterioara are obligatia de a transmite aceasta lista in termen de 7 zile lucratoare si de a anula din contul vechi toate instructiunile si mandatele de debitare directa.
De asemenea, banca noua va asista clientul in transmiterea catre terti a detaliilor despre contul nou, prin furnizarea unui model de scrisoare.
Dupa primirea tuturor informatiilor, tot in maximum 7 zile, banca noua va seta toate detaliile instructiunilor de debitare directa si de plati programate pe contul nou deschis.
Costurile suportate de client in favoarea bancii noi, pentru asistenta acordata, vor fi doar cele legate de contravaloarea serviciilor postale.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News