Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a pus in dezbatere publica un ordin care, daca va ajunge sa fie aplicat, va pune probabil capat inselaciunilor carora le-au cazut victima de-a lungul timpului mii de romani. Masurile avute acum in vedere de ANPC vor fi foarte greu de sabotat de “baietii destepti” ai caselor de schimb.
Proiectul de ordin s-a aflat in dezbatere publica pana pe 15 octombrie si a fost promovat de fostul presedinte al ANPC, Bogdan Pandelica. Documentul este primul proiect de ordin din zona activitatii de schimb valutar care pune cu adevarat punctul pe i.
Proiectul este unul extrem de complet si este redactat in asa fel incat ar putea pune ordine definitiv in acest segment al serviciilor financiare. Principalele noutati pe care le aduce sunt posibilitatea oferita clientilor de a cere anularea tranzactiei in termen de 24 de ore, precum si obligativitatea instalarii de sisteme audio-video cu sonor, care vor trebui sa functioneze permanent langa ghiseul de schimb valutar. Dar cum de s-a ajuns aici si care este rostul acestor masuri?
ANPC a reactionat in urma criticilor Conso.ro
La inceputul lunii iunie a.c., Conso.ro a sesizat intr-un
articol ca practica inselarii clientilor de catre unele case de schimb valutar continua. Detaliam in articol cea mai folosita metoda de pacalire a celor care vroiau sa schimbe euro contra lei, si anume aceea a panourilor exterioare, aranjate in asa fel incat sa dea vanzatorului de valuta o senzatie falsa. In plus, constatam ca ANPC se preocupa de aspecte relativ minore si lasa sa scape tocmai “baietii destepti” ai caselor de schimb, care “ciupeau” clientii cu aproximativ 1 leu la fiecare euro schimbat. In final, ii solicitam presedintelui ANPC, Bogdan Pandelica sa schimbe cat mai urgent ordinul care reglementa activitatea de schimb valutar, pentru a arata ca se plaseaza de partea consumatorilor si nu a escrocilor!
Intr-o intalnire care a avut loc dupa publicarea articolului la sediul ANPC, reprezentantii Conso.ro i-au comunicat presedintelui Pandelica si echipei de specialisti care a participat la discutii din partea ANPC, care sunt principalele probleme cu care se confrunta clientii caselor de schimb valutar. Observatiile noastre au fost desprinse din cateva sute de postari de pe internet, in care romani din diverse orase reclamau inselaciunile de anvergura carora le cazusera victime.
Am venit cu mai multe propuneri concrete, printre care schimbarea modalitatii de afisare a cotatiilor, inclusiv pastrarea ordinii valutelor atat la cumparare, cat si la vanzare, pentru ca pacalirea consumatorilor sa fie mult mai dificila si posibilitatea ca intr-un interval de 15-30 minute dupa finalizarea tranzactiei ea sa poata fi anulata din initiativa clientului.
Am sugerat si instalarea unui sistem audio-video de monitorizare a discutiilor de la ghiseu, pentru ca sa se poata proba intentia reala a clientului, precum si informatiile pe care le primeste de la casier. Asta pentru ca, in repetate randuri, oamenii inselati au semnalat ca operatorii de la ghiseu fie dezinformau, fie evitau sa comunice clientilor cursul de schimb efectiv, pentru ca acestia sa nu vada escrocheria decat dupa ce primeau contravaloarea in lei a sumei schimbate in euro.
Seful ANPC si-a tinut cuvantul
La finalul discutiilor purtate, presedintele Pandelica ne-a asigurat ca actiunile urmatoare ale institutiei pe care o conducea la acea vreme ne vor convinge ca ANPC va tine cont de semnalele Conso.ro si ale altor colegi din mass-media centrala si locala. Mai mult, Pandelica a spus ca modificarile vor fi operate rapid, primele urmand sa intre in vigoare chiar la inceputul lunii iulie.
Si, lucru extrem de rar pentru reprezentantul unei institutii publice, chiar s-a tinut de cuvant!
Pe 1 iulie a.c., a fost emis
Ordinul 448, care a impus o modalitate de afisare care ingreuna serios misiunea celor care inselasera deja mii de romani la schimbul valutar. Un tabel clar, care incepea firesc cu EUR si cu USD si continua cu alte valute, ordinea acestora fiind aceeasi atat la cumparare, cat si la vanzare. In plus, s-a impus ca afisajul de la exteriorul caselor de schimb valutar sa vizeze doar valutele, nu si cecurile de calatorie, monezile, etc. Acestea din urma erau folosite adesea in trecut pentru inducerea in eroare a consumatorilor.
Chiar daca Ordinul 448 a reprezentat un progres evident, “baietii destepti” au gasit modalitati de eludare a prevederilor sale. Un conducator tipic al unei institutii publice ar fi preferat sa dea vina pe conjunctura, pe imposibilitatea schimbarii cadrului de reglementare intr-un interval de timp scurt, etc.
Insa Pandelica nu a reactionat asa. Cu cateva zile inainte de inlocuirea sa din functie de catre guvernul Boc2, avand in vedere statutul sau de membru PSD, ANPC a publicat pe site-ul institutiei un proiect de ordin care, daca va ajunge sa fie aplicat, va da lovitura de gratie “baietilor destepti” din zona caselor de schimb nebancare.
Proiectul propus de ANPC protejeaza cu adevarat consumatorii
Proiectul de ordin impresioneaza atat prin faptul ca incearca sa solutioneze toate aspectele sesizate in timp de clientii inselati de unele dintre casele de schimb valutar, cat si prin faptul ca solutiile propuse vor fi foarte greu de sabotat de patronii rau-intentionati.
Astfel, obligativitatea instalarii unui sistem audio-video, ale carui inregistrari vor trebui stocate pe o perioada de minimum 30 de zile, va permite inspectorilor ANPC sa-i sanctioneze pe toti cei care isi vor dezinforma clientii la ghiseu. Casierii nu vor mai putea raspunde evaziv si nici nu vor mai putea sa-i dezinformeze pe clienti, protejati de lipsa unui sistem de monitorizare.
O schimbare majora vizeaza si modul de completare a formularului de acceptare a tranzactiei. Daca in trecut, acesta era completat integral de casier, iar clientul il semna “ca primarul”, observand cursul de schimb “aranjat” doar dupa ce primea banii, acum acest lucru nu va mai fi posibil. Consumatorul va fi cel care va completa rubricile “suma tranzactionata” si “curs valutar” – acesta din urma, asa cum apare pe panoul de afisare a cursurilor valutare.
In plus, daca totusi, contrar ordinului, consumatorul constata ca pe formularul de acceptare a tranzactiei este trecut un alt curs valutar decat cel afisat pe panourile de afisaj, exista posibilitatea anularii tranzactiei intr-un interval de timp de 24 de ore de la realizarea acesteia.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News