Comisia Europeana si-a propus sa faciliteze accesul tuturor cetatenilor din statele membre UE la un cont bancar, prin care sa poata derula operatiuni de baza, precum plati si incasari. Acest lucru va duce pe de o parte la cresterea calitatii vietii, dar si la eficientizarea anumitor tranzactii.
Comisia Europeana a lansat in dezbatere publica documentul "Asigurarea accesului la un cont bancar de baza", care isi propune sa analizeze cauzele pentru care populatia are un acces limitat la conturile curente si sa identifice principalele directii de actiune la nivel comunitar si national pentru a remedia aceasta situatie.
Conform Eurobarometrului din 2007, 7% din populatia Uniunii Europene, fara a lua in considerare Romania si Bulgaria, considera dificil accesul la un cont bancar, in timp ce 2% nu aveau acces deloc.
Cauzele identificate tin atat de factori sociali, cum ar fi schimbarile demografice sau inegalitatile sociale si de venituri, dar si de structura produselor oferite de banci sau de reticenta populatiei, provenita din costuri prea mari si neincredere.
Mai mult, un numar din ce in ce mai mare de consumatori ar putea fi exclusi de la posibilitatea de a detine un cont bancar ca urmare a crizei financiare. Accesul de la servicii bancare de baza ar putea sa devina mai restrictiv, iar autoritatile europene doresc sa previna inca de pe acum acest lucru.
Sistemul bancar si autoritatile trebuie sa intervina
In documentul publicat spre consultare, Comisia Europeana da ca exemple anumite masuri luate pana in prezent in anumite state membre - cum ar fi Marea Britanie, Franta, Germania, Olanda sau Belgia - care promoveaza utilizarea serviciilor bancare.
Printre masurile luate de sectorul bancar se numara:
- Dezvoltarea de produse si servicii noi, mai avantajoase din punct de vedere al costurilor sau al accesului popultiei;
- Dezvoltarea de coduri voluntare de bune practici.
Codurile de bune practici adoptate in vederea asigurarii accesului la un cont bancar au fost dezvoltate de banci prin asociatiile proprii, in special in Italia, Germania, Marea Britanie sau Olanda. In multe dintre situatii, aceste dezvoltari au fost sustinute si incurajate de catre autoritatile publice.
La doi ani de la adoptarea unui astfel de cod in Marea Britanie, 1,6 milioane de conturi noi au fost deschise.
Masurile luate de autoritati s-au concretizat in:
- Realizarea de studii si cercetari pentru a determina cauzele pentru care rata de acces la un cont bancar este redusa;
- Sustinerea sistemului bancar in vederea oferirii unor produse mai avantajoase si imbunatatirii serviciilor oferite;
- Garantarea unui anumit segment de populatie fata de sistemul bancar, in special pentru cei cu venituri mici (Marea Britanie, Olanda, Belgia sau Franta);
- Promovarea serviciilor bancare in randul populatiei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News