Cresterea din ultimii ani a creditarii a dat posibilitatea multor romani sa-si imbunatateasca traiul zilnic. Insa lipsa unui personal bancar bine pregatit a lasat urme adanci in buzunarul si pe obrazul multor clienti. O parte dintre cei care au avut de suferit ne-au scris, iar Conso a reusit sa rezolve problemele unora dintre cei nedreptatiti.
Din august 2004 de cand este operationala, baza de date a Biroului de Credit a ajuns sa contina 3,8 milioane de persoane inregistrate, majoritatea pe baza informatiilor negative primite de la banci. Oricine are o datorie catre o institutie financiara, parte a sistemului, mai mare de 10 lei si mai veche de 30 zile este raportat ca fiind restantier. Datele sunt stocate la biroul de credit timp de 5 ani iar in aceasta perioada sansele de a mai contracta un imprumut sunt substantial reduse.
Ce se intampla insa cand la Biroul de Credit sunt raportati ca restantieri clienti ce inregistreaza datorii din cauza simplului motiv ca nu au fost informati la timp sau pentru ca angajatul bancii nu le-a adus la cunostinta situatia in care se afla?
Cele mai multe persoane afla ca sunt raportati ca rau-platnici in momentul in care doresc sa contracteze un nou imprumut bancar si sunt refuzati. In aceasta situatia s-a aflat de curand si clientul N. D. din Buzau, atunci cand a facut cerere pentru un imprumut la o banca.
"Dupa ce am adus adeverinta de la locul de munca mi s-a spus ca nu pot accesa nici un credit pentru ca sunt in lista neagra a celor care au probleme", ne povesteste clientul nemultumit, care fusese raportat de o alta banca pentru ca nu si-a platit comisionul de administrare la un card in dolari.
"Am intrebat cum e posibil ca asa ceva sa se intample, stiind ca am fost in urma cu mai multe luni sa lichidez acel card, si atunci am primit asigurarea ca nu mai am nici un card si nici un cont deschis in dolari. Binenteles ca am vorbit singur si nimeni de acolo nu a vrut sa ma inteleaga iar cei de la relatii cu clientii au pasat vina pe mine", isi urmeaza relatarea N.D.
N.D ne povesteste cum consilierul de clientela a avut grija sa il instiinteze atunci cand intarzia cu plata ratei la un credit contractat anterior de la aceeasi banca. "S-au "ingrijit" cand dintr-un motiv personal (deces in familie) nu am platit rata sa ma sune sa-mi "reaminteasca" acest lucru si sa-mi spuna ca daca nu o platesc ma baga in baza de date a Biroului de Credit", mentioneza N.D.
Platim pentru incoerenta functionarilor bancari
Nu numai cei care sunt introdusi in baza de date a Biroului de Credit se simt nedreptatiti. Foarte multi clienti ai bancilor din Romania au avut de suferit de pe urma angajatilor prost pregatiti, care le dau informatii gresite. Intr-o astfel de situatie jenanta s-a aflat de curand si clientul G. N. din Bucuresti
"Am contractat un credit pentru nevoi personale, in euro, in anul 2005, la una din sucursalele din Bucuresti. In 2006 tot la aceeasi sucursala am refinantat creditul in euro si am solicitat unul in lei.
Consilierea oferita de ofiterul de credit m-a pus intr-o situatie neplacuta si dezavantajoasa. Printre altele mi-a spus sa achit 25 lei pentru lichidarea contului in euro (in chitanta a fost scris "stergere arhiva electronica") si 65 lei pentru deschiderea contului in lei. M-am conformat. Din proprie initiativa in luna octombrie 2007 solicit verificarea soldului. Cu stupoare am aflat ca acel cont in euro mai exista si este pe minus cu 24 euro - plecand de la 0 euro la care s-a aplicat comision de administrare lunar cate 2 euro", ne-a scris acesta.
G.N. s-a hotarat sa actioneze, insa fara succes. Avand in vedere ca respectiva consiliera nu mai era angajata bancii de ceva vreme, acesta s-a adresat in scris directorului agentiei.
"Pe 24.10 2007, am depus o reclamatie explicand toata situatia si solicitand totodata raspuns in termenul legal. Deja este 26.11 2007 si nu am primit nici un raspuns. Ce sa fac in aceasta situatie?"
Cazuri rezolvate
Conso.ro si-a propus inca de la bun inceput sa contribuie la educarea consumatorilor si la informarea corecta a acestora. In acelasi timp insa, analistii financiari de la Conso.ro au inteles sa sesizeze bancile in legatura cu nemultumirile aparent justificate ale celor care ne-au impartasit situatiile neplacute in care au fost implicati, fara sa fie vinovati.
Spre lauda lor, doua banci au reactionat pana la urma pozitiv, chiar daca doar la sesizarea noastra.
N.D. din Buzau a fost sters din baza de date a Biroului de Credit de banca ce l-a raportat si poate accesa acum imprumutul care ii fusese refuzat anterior. De asemnea, o alta banca a hotarat sa-si asume responsabilitatea pentru situatia neplacuta in care se afla G. N. din Bucuresti si i-a anulat acestuia intreaga datorie pe care o avea ca urmare a comisionului de administrare a contului respectiv.
Aceste exemple si multe altele pe care nu le-am evocat aici demonstreaza ca bancile, sau cel putin o parte a lor, nu trateaza cu suficienta responsabilitate semnalele negative venite direct din partea clientilor. Desi nu-si propune sa devina un "avocat" al nemultumitilor, Conso.ro va continua sa trimita celor in drept semnalele pe care le primeste din partea utilizatorilor sai. Pentru a li se face dreptate.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News