Atrasi de usurinta cu care isi puteau cumpara electrocasnice in rate, doar cu buletinul, multi romani au ajuns in situatia de a plati dublu sau chiar mai scump obiectele achizitionate. Capcanele creditului cu card Euroline atasat i-au adus pe numerosi clienti in postura de rau-platnici, multi ajungand in aceasta situatie fara sa-si dea seama.
Povestile celor ajunsi in conflict cu
EFG Retail Services IFN, emitentul cardurilor de credit Euroline, pornesc din acelasi punct. Oamenii achizitioneaza bunuri cu plata in rate in magazinele Altex, Media Galaxy sau altele partenere EFG. Li se pune in fata un contract de credit, care reprezinta in fapt o cerere de emitere de card Euroline. Cererea lasa de multe ori de dorit, scrisul fiind
ilizibil, cu fonturi minuscule, greu de descifrat.
La cateva saptamani dupa ce pleaca cu bunurile din magazin, primesc prin posta si cardul Euroline. Si de aici incepe aventura. Oamenilor li se stabileste o limita de credit suplimentara cumparaturii deja efectuate, iar sumele pot fi folosite fie pentru alte cumparaturi in magazine, fie sub forma retragerilor de numerar.
Combinatia celor doua limite de credit, situatie care nu este explicata clientilor nici de personalul magazinelor partenere, nici de reprezentantii companiei emitente a cardurilor, conduce insa la acumularea de datorii, fara ca utilizatorii produsului financiar sa constientizeze acest lucru.
Un produs complicat care te face dator
Creditul cu card Euroline atasat are la baza un mecanism complicat, care nu este inteles de marea majoritate a clientilor, desi unii sunt oameni cu pregatire si cu un grad ridicat de intelegere a produselor financiare. Aditionarea unei limite de credit suplimentare, care se cupleaza cu cea reprezentata de cumparatura initiala din magazin, da peste cap calculele initiale ale celor imprumutati. Se ajunge frecvent la depasiri ale limitei de credit suplimentare, iar taxarea acestei depasiri este usturatoare: 5% in fiecare luna!
In plus, instituirea unor penalitati abracadabrante – de 45 lei pentru plata sumelor in afara intervalului stabilit de finantator prin extras si nu prin contract, este un alt element care-i impinge pe oameni in postura de rau-platnici. Si totusi, cum este posibil ca pentru o zi de intarziere a unei sume relativ marunte, de cateva zeci de lei sau, culmea, pentru o zi in avans, pentru ca sunt si clienti penalizati pentru ca au platit prea devreme, sa se perceapa penalitati de 45 lei?!
In afara de asta, in derularea acestui mecanism care conduce la supraindatorarea debitorului, intervine si relativa indiferenta a reprezentantilor finantatorului. Desi acestia constata ca debitorii depasesc luna de luna limita de credit calculata dupa metode doar de ei stiute si intelese, ii lasa pe oameni sa acumuleze depasiri si penalitati fara sa ii contacteze pentru a le explica situatia si a le sugera, din timp, ce anume trebuie sa faca pentru a nu ajunge in situatii disperate.
Cat te pot costa un aragaz si o hota?
Carmen Berchez, din Targu Jiu, a achizitionat la sfarsitul anului 2005, de la un magazin Altex, mai multe obiecte electrocasnice in valoare totala de 1.869 lei, suma care trebuia rambursata in trei ani fiind de aproximativ 2.700 lei. Limita de credit suplimentara, pentru retrageri numerar si tranzactii la comercianti, a fost stabilita la 605 lei. Dorind sa beneficieze si de limita de credit suplimentara, clienta a retras de pe card 450 lei in numerar, dupa aproape un an in care a rambursat lunar in medie rata stabilita: 75-80 lei.
Retragerea de numerar, alaturi de unele plati lunare ceva mai mici decat rata stabilita si de penalitati au condus la acumularea de dobanzi si comisioane fabuloase.
Dupa aproape 3 ani de plati pentru acoperirea creditului, in care a achitat 2.965 lei, adica mai mult decat ar fi trebuit sa plateasca in total, clienta inca mai avea de rambursat la sfarsitul anului 2009, in viziunea celor de la EFG, peste 1.830 lei. Adica aproape la fel de mult cat au costat produsele achizitionate initial.
Si totusi, cum s-a putut ajunge aici? Sumele care au marit datoria au aparut in principal din penalitati - 465 lei, din dobanzi si din depasirea limitei de credit. Suma totala de plata in cuantumul acestei depasiri este de peste 400 lei.
Clientii reclama, dar nimeni nu-i aude
Contactati de Conso.ro, reprezentantii EFG sustin ca fac eforturi pentru informarea clientilor. “Pentru a preveni aparitia acestor situatii, derulam numeroase campanii de informare prin intermediul extraselor lunare transmise la adresele de corespondenta declarate, depunand toate eforturile in vederea educarii clientilor in vederea insusirii de catre clienti a unui comportament financiar responsabil”, afirma reprezentantii EFG.
Insa realitatea ii contrazice, si inca intr-un mod destul de brutal. Internetul este plin de
cazuri ale unor clienti EFG care se plang de aceleasi lucruri ca si Carmen Berchez. Si desi primele reclamatii dateaza de pe la inceputul anului 2006, la mai bine de 4 ani sunt inca numerosi clienti care se declara inselati de practicile institutiei financiare nebancare.
“De ce nu-i obliga sa scrie contractul in cuvinte simple, omenesti, pe care sa le inteleaga tot romanul?”, se intreaba Florin, un client EFG, pe unul dintre numeroasele bloguri care ii grupeaza pe clientii revoltati.
O alta clienta ajunsa la capatul rabdarii reactioneaza printr-o postare pe un alt
blog. “Eu am platit toate ratele, este adevarat nu in perioada mentionata de ei. Dar ei nu au obligatia sau macar bunul simt sa-i spuna unui client de-al lor - mai omule vad ca esti corect, platesti ratele, dar vezi ca nu platesti in intervalul corespunzator si esti penalizat”.
Un alt client care si-a facut cunoscut cazul pe un blog este in pericol sa-si piarda casa din cauza ratelor la un aragaz de doar 400 lei. “De unde sa le dau eu atatia bani? Cu ce le-am gresit eu ca la batranete sa ajung pe strada?" se intreaba omul disperat.
Presiune si intimidare pentru recuperarea creantelor
Pe langa faptul ca nu inteleg cum dupa ani intregi in care si-au achitat ratele au de platit sume restante mai mari decat creditul initial, persoanele aflate in aceasta situatie se plang si ca metodele de recuperare folosite de firmele care actioneaza in numele EFG sunt abuzive.
Telefoane nenumarate, mesaje pe telefonul mobil, telefoane la vecini si, nu de putine ori, amenintari sunt doar cateva din practicile utilizate de firmele de recuperari cu care colaboreaza EFG.
“Le-am spus tuturor salariatilor care au sunat sa nu mai faca presiuni telefonice si sa mearga la intimidare, eu vreau concret, scris, dar nu am fost ascultata ci doar presata sa platesc. Asa se practica la dumneavoastra, sa presati oamenii, sa mergeti la intimidare si sa-i aduceti la disperare”, spune Carmen Berchez intr-o scrisoare trimisa catre EFG.
O alta clienta din Cluj povesteste pe Conso.ro la
Vocea clientului cum incearca cei de la EFG sa-si recupereze creantele. “Ma hartuiesc continuu cu telefoane acasa, la serviciu, suna rudele si vecinii si incearca sa ma intimideze vorbind urat sau tipand la mine”, spune clienta EFG.
Lipsesc doar boxurile de pe mana si cagulele de pe fata pentru ca sistemul sa semene izbitor cu metodele folosite de reprezentantii lumii interlope.
Reprezentantii EFG au evitat sa raspunda direct la intrebarea Conso.ro legata de justificarea metodelor de recuperare a creantelor. “Recomandam intotdeauna clientilor sa plateasca datoriile la timp pentru a evita intrarea in procesul de colectare”, afirma reprezentantii companiei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News