Cum foarte multe persoane sunt repartizate aleatoriu la fondurile de pensii obligatorii, administratorii au ajuns sa concureze pe atragerea unui numar mic de clienti. Nici transferurile intre fonduri nu reprezinta o miza prea mare, din cauza limitarilor impuse de CSSPP. In aceste conditii, concurenta pe piata pensiilor este partial suspendata.
Fondurile de pensii private obligatorii nu pot concura intre ele cum trebuie in prezent. Cauza principala este lipsa unui educatii financiare in randul populatiei.
Cum romanii abia daca inteleg serviciile financiare de baza – cum sunt cardurile, depozitele si creditele – pensiile private sunt pentru multi destul de greu de descifrat. Foarte multe persoane nu constientizeaza importanta si efectele pe care pensiile private le vor avea asupra standardului de viata si de aici si nepasarea manifestata extrem de pregnant.
„Anul trecut, doar 13% dintre noii participanti (n.r. – cei atrasi dupa aderarea initiala) au optat pentru un fond de pensii, restul fiind repartizati aleatoriu. Dintre acestia, BCR a reusit sa atraga 15-20%”, afirma Simona Ditescu, director general la BCR Administrare Fond de Pensii. Ea spune ca BCR Pensii are ca avantaj reteaua extinsa a bancii, de 700 de unitati la nivel national, prin care s-au vandut multe pensii.
Chiar si asa, Simona Ditescu recunoaste ca lupta dintre administratori se duce pe un segment prea mic de piata, costul cu atragerea de noi participanti fiind ridicat.
Liderii de piata au devenit „rentieri” de clienti
Nu toti administratorii se afla in aceeasi situatie. Cei care la aderarea initiala au obtinut un numar foarte mare de aderari, primesc noi participanti fara sa faca nici un efort. De exemplu, ING si Allianz detin o cota de piata de 33%, respectiv 25%. Iar cum aproape toti noii participanti sunt repartizati aleatoriu, aceste fonduri primesc cu duiumul noi clienti automat.
Prin urmare, lipsa unei educatii financiare avantajeaza in mod vadit liderii de piata si le conserva pozitia.
In aceasta situatie, singurul mod prin care competitia s-ar putea manifesta, ar fi prin transferul participantilor de la un fond la altul. De exemplu, un fond mai mic, dar mai performant, ar putea incerca sa atraga clientii de la marile fonduri. Acest lucru nu este insa usor de realizat.
Norma CSSPP nr. 12 din 2009 impune ca acordul participantului privind transferul sa fie obtinut exclusiv de catre administratorul fondului la care acesta intentioneaza sa se transfere, iar folosirea agentilor de marketing este interzisa.
Regulile pentru transferuri au efecte anticoncurentiale
Aceste cerinte limiteaza drastic capacitatea unui administrator de a atrage clienti. Agentii de marketing reprezinta forta de vanzari a fondurilor de pensii, deoarece personalul lor este extrem de redus – pana in 100 de salariati. Daca fondurile si-ar angaja agenti de vanzari proprii, atunci costurile de functionare ar fi mult mai mari.
In varianta propusa de CSSPP, participantii ar trebui sa fie suficienti de bine informati pentru a solicita direct transferul. Insa cum nivelul de educatie financiara este redus, acest lucru se va intampla probabil doar ocazional.
Atunci cand a exclus agentii de marketing din schema transferurilor, CSSPP a avut in vedere evitarea cazurilor de frauda, dar si a situatiilor in care participantii sunt manipulati de catre agenti ca sa se transfere cu scopul de a incasa mai multe comisioane de la administratori.
Evident, astfel de situatii trebuie evitate, dar nu cu pretul sugrumarii competitiei. Ar fi de dorit ca CSSPP sa incerce sa educe populatia despre cum trebuie ales fondul de pensii si sa stabileasca practici mai bune pentru agentii de marketing, decat sa interzica ca acestia sa intre in contact cu participantii.
In plus, Simona Ditescu arata ca CSSPP nu a impus conditii similare la aderarea initiala, cand populatia nu avea aproape niciun reper pentru a compara fondurile de pensii. Iar, acum cand piata fondurilor de pensii incepe sa acumuleze un istoric de activitate si performantele devin comparabile, transferurile sunt mult ingreunate.
Concurenta s-a dus la nivel de achizitii
In aceste conditii, concurenta adevarata dintre fondurile de pensii s-a dus doar la nivel de fuziuni. Acestea au dublu avantaj:
- permit acumularea unui numar insemnat de participanti imediat;
- au un efect de renta - cresc cota de piata a fondului, ceea ce ii permite sa atraga mai multi participanti ulterior la fiecare repartizare aleatorie.
BCR Pensii si Eureko sunt administratorii care au ales aceasta solutie, ei concentrandu-se pe achizitionarea fondurilor cu un numar redus de participanti. Eureko a cumparat pana acum fondul Bancpost, iar in prezent, deruleaza procedurile pentru inglobarea fondului KD.
In schimb, BCR Pensii a incheiat recent fuziunea cu Omniforte, cea mai mare achizitie de pana acum de pe piata pensiilor obligatorii, prin care a acumulat 70.000 de noi participanti. Totodata, BCR Pensii a depus documentatia la CSSPP pentru achizitia a inca 2 noi fonduri.
In urma acestor fuziuni, principalele oportunitati de achizitie se vor epuiza, deoarece nu va mai fi niciun fond cu un numar de participanti mai mic de 100.000 pe piata.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News