Liderii de pe piata pensiilor private ar putea fi obligati sa investeasca mai mult in marketing si vanzari pentru a-si mentine cota de piata. Procesul de repartizare aleatorie va fi schimbat de Comisia de Supraveghere. Scopul final este ca populatia sa devina mai informata, iar alegerea fondului de pensii sa nu mai fie decisa la loterie.
Cea mai mare problema a sistemului de pensii private obligatorii este nepasarea romanilor. Datele statistice arata cat se poate de clar ca populatia trateaza alegerea fondului de pensii private cu o indiferenta aproape totala.
In momentul in care o persoana se angajeaza pentru prima oara, ea este obligata sa aleaga un fond de pensii private obligatorii la care sa contribuie. Cei care nu fac aceasta alegere in termen de 4 luni, sunt apoi repartizati aleatoriu de casa de pensii.
90% dintre noii clienti sunt repartizati prin loterie
Iar din iunie 2008 (cand s-a reluat procesul de aderare, dupa campania initiala) si pana in august 2009, doar 12% dintre persoanele eligibile au semnat un act de aderare. Marea majoritate (88%) au lasat aceasta optiune pe seama statului.
Lunar, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale organizeaza loterii, prin care persoanele care nu au luat nicio decizie sunt repartizate aleatoriu. Astfel, in functie de noroc, fiecare ajunge la un fond de pensii mai mult sau mai putin performant.
Daca tinem cont de toate repartizarile aleatorii care au avut loc, constatam ca 20% dintre clientii actuali ai fondurilor de pensii obligatorii au ajuns acolo prin noroc. Iar, daca aceasta tendinta va continua, in cativa ani, clientii veniti din loterie vor constitui majoritatea participantilor la sistemul privat de pensii.
Participantii sunt cei care au cel mai mult de pierdut din aceasta situatie. De ce? Avand in vedere lipsa de interes al clientilor, fondurile nu vor avea o motivatie prea mare in a obtine randamente cat mai inalte. De ce sa iti asumi riscuri, cand oricum clientii vin pe banda rulanta?
Pe scurt, situatia actuala are efecte asupra concurentei de pe piata pensiilor private, asa cum
Conso a semnalat cu ceva timp in urma. Vestea buna este ca autoritatile au decis sa actioneze in aceasta privinta.
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) are in vedere schimbarea modului in care se face repartizarea aleatorie, pentru a remedia situatia. Pana acum, fiecare fond primea cu ocazia loteriilor, un numar de participanti, in functie de cota de piata. De exemplu, daca un fond avea o cota de piata de 30%, iar la loterie erau inscrisi 100.000 de persoane, el primea 30.000 de clienti proaspeti, fara sa faca nimic.
Si avand in vedere ca 88% dintre noii clienti se adjudeca la loterie, sistemul actual aproape ca garanteaza mentinerea cotelor de piata pentru marii jucatori, cum ar fi ING si Allianz Tiriac, care detin 33%, respectiv 25% din piata.
Noua propunere a CSSPP este ca repartizarea aleatorie sa se faca in cote egale pentru fiecare fond in parte. Astfel, fondurile primesc un numar egal de noi participanti, indiferent de cota de piata. De aceasta data, procesul avantajeaza fondurile cu cote mici de piata si le dezavantajeaza pe cele mari.
Reprezentantii ING spun ca propunerea nu este corecta si sustin mentinerea procedurilor din prezent. „Forma actuala este cea optima deoarece cotele de piata existente reflecta optiunea participantilor care au ales activ”, afirma Emilia Bunea, director general la ING Fond de Pensii.
In schimb, reprezentantii BCR Fond de Pensii (fond ce detine o cota de piata de 5%) spun ca este un pas in directia potrivita. „In cote egale e mai bine decat ca pana acum. Propunerea noastra este insa ca repartizarea sa se faca in functie de cota de piata dupa noile vanzari. Daca lasi cotele batute in cuie, nu mai ai nici un interes ca sa atragi clienti, deoarece vin singuri si nu mai are sens ca sa platesti pentru marketing”, ne-a declarat Simona Ditescu, director general la BCR Administrare Fond de Pensii.
Mai mult marketing, mai multa informare!
CSSPP isi sustine propunerea prin limitarea concentrarii pietei si incurajarea concurentei in sistemul pensiilor private obligatorii.
„In etapa de aderare initiala, nu s-a optat pentru o astfel de varianta deoarece, in acel moment, situatia aderarilor trebuia sa reflecte, in mod concret, eforturile, meritul si de ce nu investitiile fiecarui administrator in procesul de educare si convingere a publicului larg cu privire la avantajele fondului de pensii propus si ale pensiilor private, in general”, ne-a precizat Dan Zavoianu, sef-serviciu la Directia de Comunicare din CSSPP.
Phil Jones, director general la Aviva Pensii spune ca o problema similara a aparut si in Polonia. „Experienta de pe alte piete, cum este Polonia, arata ca pentru a asigura o piata puternic competitiva este necesar ca liderii de piata sa fie exclusi din procesul de repartizare aleatorie. In acest mod, ei sunt incurajati sa investeasca puternic in activitatea de marketing si vanzari (ca si restul pietei) pentru a-si mentine cota de piata”, explica Jones. Efectul va fi o mai buna informare in randul publicului despre sistemul pensiilor private si o mai mare implicare a participantilor in alegerea fondului.
Rezultatele din campania de aderare initiala din 2007-2008 arata ca activitatea de marketing poate produce efecte benefice. Atunci 3,8 milioane de romani au ales direct fondul de pensii dorit si numai 330.000 de persoane au ajuns in loterie, adica doar 8% din totalul participantilor.
Polonia a luat masuri chiar mai drastice
In 2004, Polonia a luat o decizie radicala in modul de repartizare aleatorie a participantilor, dupa ce s-au confruntat la fel ca si noi, cu un grad inalt de indiferenta din partea populatiei. Fondurile cu o cota de piata mai mare de 10% au fost excluse de la loterii. In plus, fondurile mici pot participa doar daca obtin un randament superior mediei pietei.
„Pentru Romania va fi interesant de vazut daca modificarile in modul de alocare a participantilor la loterie vor produce vreo schimbare in comportamentul competitiv si activitatea de marketing pe Pilonul II, care sa creasca gradul de informare si ulterior sa reduca ponderea participantilor noi atrasi in sistem prin loterie”, afirma Phil Jones. In caz contrar, el considera ca ar trebui luat in calcul un proces similar ca cel din Polonia.
Reprezentantii CSSPP spun ca restrictionarea accesului fondurilor la loterie in functie de randament este prea devreme de realizat, deoarece nu exista un istoric de activitate suficient. Abia dupa 2 ani de functionare, in mai 2010, fondurile de pensii obligatorii vor publica primele randamente oficiale.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News