Clientii care nu isi actualizeaza pana pe 31 martie datele personale la bancile cu care lucreaza ar putea sa se trezeasca cu conturile blocate. Cerinta este impusa de un regulament al BNR si de normele europene. Conform acestora, bancile nu pot sa ofere servicii clientilor despre care nu detin un set de informatii de baza.
Bancile au primit in toamna anului trecut posibilitatea de a prelungi cu inca 6 luni termenul in care trebuie sa isi actualizeze baza de date cu informatii privind proprii clienti. La sfarsitul lui martie, aceasta perioada va expira la multe banci.
Conform modificarilor aduse regulamentului BNR nr. 9/2008, bancile si institutiile financiare nebancare trebuie sa isi actualizeze baza de date cu informatii despre clienti cel mai tarziu in “18 luni de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale institutiei a normelor de cunoastere a clientelei”.
Regulamentul Bancii Centrale are la baza legislatia in domeniu privind combaterea si prevenirea spalarii banilor si finantarii actelor de terorism, adoptata ca urmare a implementarii unei directive europene.
Clientii risca sa ramana cu contul blocat
Legislatia in domeniu prevede obligatia bancilor de a detine un minim de informatii despre proprii clienti, in conformitate cu reglementarile europene.
In cazul in care banca nu detine aceste informatii nu mai poate sa continue relatia cu clientii in cauza. In consecinta, clientii care nu au mers la sediile bancilor in vederea actualizarii datelor s-ar putea trezi cu conturile suspendate sau inchise.
Spre exemplu, cei care detin carduri nu le vor putea utiliza nici pentru retragere de numerar nici pentru plata la comerciant pana nu merg la banca sa ofere informatiile solicitate.
In vederea actualizarii datelor personale nu trebuie neaparat sa mergeti la unitatea la care v-ati deschis contul ci puteti sa va deplasati, cu un act de identitate, la cea mai apropiata agentie a bancii cu pricina.
Daca aveti conturi la mai multe banci, va trebui sa faceti o vizita pe la fiecare.
Ce vor sa stie bancile despre persoanele fizice?
Pentru persoanele fizice, bancile trebuie sa cunoasca cel putin:
a) numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul;
b) data si locul nasterii;
c) codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar;
d) domiciliul si, daca este cazul, resedinta;
e) numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
f) cetatenia
g) ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
h) funcþia publica importanta detinuta, in cazul clientilor care sunt rezidenti in strainatate, daca este cazul;
i) numele beneficiarului real, daca este cazul.
Prin modificarea regulamentului nu se mai solicita functia publica importanta detinuta decat in cazul in care titularul contului este rezident in strainatate.
Unele banci au profitat de reglementarile impuse de BNR si, in formularele intocmite pentru a fi completate, au introdus diverse clauze prin care clientii sunt de acord sa nu mai fie instiintati in scris daca li se modifica dobanda la credite sau prin care isi dau acceptul ca datele sa le fie utilizate si in scopuri comerciale si de marketing.
Pe de alta parte, sunt si banci unde clientii nu trebuie sa vina la sediu pentru a completa formularele cerute de noua reglementare. Spre exemplu, Millennium Bank a solicitat toate aceste informatii clientilor inca de la lansarea pe piata romaneasca, in 2007, in conditiile in care directiva europeana fusese adoptata la nivelul UE, dar nu fusese inca transpusa in normele BNR.
Banca |
Data limita |
BCR |
31 martie 2010 |
BRD |
30 aprilie 2010 |
Raiffeisen Bank |
9 aprilie 2010 |
Bancpost |
31 martie 2010 |
Alpha Bank |
31 martie 2010 |
UniCredit Tiriac Bank |
31 martie 2010 |
Banca Transilvania |
3 aprilie 2010 |
Credit Europe Bank |
31 martie 2010 |
sursa: bancile comerciale
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News