top banner

Biroul de Credit: actor sau simplu spectator?

04 Iulie 2008 | Autor: Alexandra Popa

Din punct de vedere legal, Biroul de Credit nu este responsabil de corectitudinea informatiilor detinute. Raspunderea pentru inscrierea unui client in baza de date revine bancii care l-a raportat. Totusi, o instanta de judecata a decis ca Biroul de Credit sa fie parte in proces alaturi de banca reclamata de client.
Biroul de Credit gestioneaza informatie negativa si pozitiva privind clientii a 28 banci si institutii financiare nebancare din Romania.
Reglementarile care guverneaza activitatea Biroului de Credit nu-i ofera acestuia dreptul de a modifica sau sterge informatii privind clientii decat cu acordul sau la cererea institutiilor de credit care i-au raportat in baza de date.
Totusi, este de discutat daca nu cumva Biroul de Credit ar trebui sau nu sa aiba un rol mai activ si sa se implice in relatia dintre clientii nemultumiti si banci.
In ce situatii s-ar impune renuntarea la rolul sau pasiv si cum poate Biroul de Credit sa-si asume responsabilitatea pentru niste informatii pe care doar le gestioneaza?
Instantele si autoritatile au pareri contrare
Tribunalul Municipiului Bucuresti a solutionat, la inceputul anului 2008, reclamatia unei bucurestence impotriva unei banci si a Biroului de Credit.
Cu toate ca Biroul de Credit a contestat chemarea sa in judecata, pe motiv ca nu este responsabil de corectitudinea informatiilor transmise de banci, decizia instantei a fost de a respinge rolul pasiv al acestuia si de a-l mentine in proces alaturi de banca.
"Biroul de Credit, primind o sesizare de la un consumator care a solicitat un raport de credit si a vazut ca figureaza cu restante care nu sunt conforme cu realitatea, este obligat sa se adreseze bancii care a a trimis datele false si sa inlature aceste erori", a declarat avocatul Iulian Urban, cel care a facut public cazul. In opinia sa, daca nu face acest lucru, Biroul de Credit trebuie sa raspunda alaturi de banca vinovata fata de daunele solicitate de consumator.
De o alta opinie este insa Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) care, la sfarsitul lui 2007, a reglementat activitatea Biroului de Credit.
"Biroul de Credit nu are voie sa stearga sau sa modifice date dar este intr-o oarecare masura responsabil pentru corectitudinea informatiilor din baza de date. In teorie, numai banca ar trebui trasa la raspundere in instanta dar, de la caz la caz, orice este posibil" ne-au declarat reprezentantii autoritatii.
Decizia 105 data de ANSPDCP la finele lui 2007 consacra rolul de administrator al Biroului de Credit, fara a-i da posibilitatea de modificare a informatiilor primite.
"Biroul de Credit va actiona in continuare conform art. 4 al Deciziei ANSPDCP nr.105/2007 cu privire la prelucrarile de date cu caracter personal efectuate in sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit, care prevede cu claritate faptul ca Biroul de Credit nu poate modifica date din proprie initiativa sau la cererea persoanei vizate", ne-a declarat si directorul general al Biroului de Credit, Serban Epure.
Restantierii trebuie sa se adreseze bancii care a gresit
Procedura standard de modificare a informatiilor din baza de date nu implica actiunea Biroului de Credit. Restantierii care constata ca au fost raportati in mod eronat trebuie sa faca o solicitare catre banca in cauza. Daca in 15 zile nu au primit un raspuns sau raspunsul a fost nefavorabil, se pot adresa ANSPDCP care va solutiona cazul.
"Odata cu documentul pe care il eliberam – Situatia inscrierii - precizam solicitantului ca, daca sesizeaza informatii care nu sunt conforme cu realitatea, trebuie sa se adreseze bancii cu o cerere de remediere a situatiei", declara Serban Epure.
"Inainte de a elibera situatia inscrierii angajatii nostri verifica informatiile astfel incat sa depisteze erorile de inregistrare pe care le putem detecta la acel moment. De exemplu, in cazul in care categoria de intarziere sare de la 1 direct la 3 este clar o greseala si vom contacta institutia care a transmis informatiile", a continuat Epure.
Inregistrarea eronata a restantierilor face victime
Printre cele 2 milioane de restantieri din baza de date a Biroului de Credit exista si unele cazuri de clienti ai bancilor care si-au indeplinit toate obligatiile contractuale dar, totusi, au fost abuziv raportati ca fiind restantieri.
Cauzele pot fi variate, in unele cazuri este vorba de eroarea umana a functionarilor bancari, dar exista situatii cand vinovata se face comunicarea precara intre banca sau institutia financiara nebancara si client.
Astfel, au existat destule cazuri cand clientii nu au fost notificati asupra majorarii dobanzii sau chiar privind introducerea unor noi costuri la creditul contractat. Acestia, desi si-au onorat datoriile conform scadentarului primit initial, au fost raportati ca restantieri.
Aceasta "greseala" a bancii poate sa creeze mai mult decat daune morale celor nedreptatiti.
Spre exemplu, in cazul unui credit pentru locuinta, dupa ce platesc o suma aferenta precontractului, cumparatorii se indreapta catre banci pentru a obtine creditul necesar.
In cazul in care afla, cu stupoare, ca sunt inregistrati ca restantieri si nu pot primi din aceast motiv imprumutul, intarzierea cauzata de solutionarea problemei poate duce la anularea precontractului si pierderea sumelor date ca avans vanzatorului.
Inca nu exista un avocat al clientilor
Justitia este ultima etapa in solutionarea unei probleme insa multi romani nu au nici posibilitatea, nici dorinta si uneori nici timpul necesar pentru a recurge la un astfel de proces anevoios.
O solutie luata in considerare de Asociatia Romana a Bancilor este infiintarea unui Mediator Bancar care va solutiona divergentele intre consumatorii de produse financiare si banci.
Acest demers, in masura in care va fi unul consistent si va fi luat in serios de banci, va reprezenta un progres important fata de situatia actuala.
Mediatorul Bancar va ajuta bancile sa inteleaga mai bine ca au, pe langa drepturi si destule obligatii si ca ar fi in beneficiul lor sa abordeze relatia cu clientii cu mai multa grija si cu mai putina superioritate.
Infiintarea institutiei, desi anuntata demult, se lasa insa asteptata si nu se cunoaste nici macar termenul de infiintare a acestui organism.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA a dezvoltat o aplicație de mobile banking care își propune să reprezinte un adevărat hub digital, care permite oricărui client al băncii să aplice pentru un credit de nevoi personale și pentru card de credit Bonus Card, 24/7, de oriunde din lume, doar cu un smartphone conectat la internet, fără să fie nevoie să viziteze o agenție a băncii.

21 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Sunt mai scumpe creditele de consum din Romania fata de cele din zona euro?

Sunt mai scumpe creditele de consum din Romania fata de cele din zona euro?

Adoptarea euro nu garanteaza nivelarea costurilor de creditare, existand diferente majore intre tarile din zona euro.

14 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Clientii IFN-urilor pot solicita scaderea dobanzilor

Clientii IFN-urilor pot solicita scaderea dobanzilor

Legea privind plafonarea dobanzilor in cazul creditelor acordate de IFN-uri si cesiunea de creante a intrat astazi in vigoare, iar o parte dintre debitori existenti pot solicita recalcularea costurilor totale.

11 Noi 2024 | Credite nevoi personale
ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Bank România anunță campania de Black Friday 2024, pentru al șaselea an consecutiv, ce se va desfășura în perioada 5-11 noiembrie. Dedicată persoanelor fizice, include oferte pentru creditul de nevoi personale, cardul de credit, cardul pentru copii de peste 10 ani, dar și pentru creditul ipotecar, asigurări și cashback la cumpărături. Ofertele sunt valabile atât pentru clienții existenți ai băncii, cât și pentru noii clienți.

06 Noi 2024 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul