Noul regulament pregatit de BNR pentru creditele acordate populatiei este inspirat dupa o norma emisa de Banca Nationala a Poloniei in iulie 2006. Masurile au fortat bancile poloneze sa extinda perioada de rambursare la creditele ipotecare pana la 50 de ani. In plus, propunerea BNR nu va salva clientii intotdeauna de riscul supraindatorarii.
Spre deosebire de BNR, banca centrala a Poloniei a aplicat restrictiile doar la creditele imobiliare, nu si la finantarile pentru consum.
Regulamentul polonez obliga bancile sa tina cont in analizarea capacitatii de rambursare ca dobanda la creditele in valuta sa fie egala cu cea practicata la imprumuturile in zloti, iar valoarea creditului sa fie cu 20% mai mare decat suma solicitata. Ultima cerinta reprezenta, de fapt, o masura de precautie pentru o depreciere cu 20% a monedei nationale.
In plus, bancile poloneze au fost obligate sa prezinte clientilor grafice de rambursare in scenarii pesimiste. Finantatorii trebuiau sa ia in calcul o depreciere cu 20% a zlotului, o crestere a dobanzilor la valuta pana la nivelul celor la zloti sau o depreciere a zlotului egala cu diferenta din mininul si maximul pe ultimele 12 luni.
Si BNR vrea sa ceara bancilor ca sa prezinta clientilor un grafic de rambursare «pesimist», care sa fie calculat in ipoteza ca dobanzile, comisioanele si cursul de schimb ating nivelul cel mai mare din ultimele 18 luni.
La un an de la implementarea acestor masuri, banca centrala a Poloniei semnala ca ponderea creditelor imobiliare in valuta a scazut usor (de la 38% la 36%), dar o serie de banci incepusera deja sa identifice solutii de evitare a reglementarilor. Printre masuri luate se numara cresterea gradului de indatorare si extinderea perioadei de rambursare pana la 50 ani.
La noi, creditele ipotecare se acorda, in prezent, doar in cateva cazuri pe perioade de pana la 40 de ani, iar urmatorul pas ar putea fi extinderea acestei practici la tot mai multe banci. In plus, nu este exclus ca anumite institutii sa se indrepte spre plafonul de 50 de ani.
Avand in vedere ca BNR solicita bancilor sa tina cont de cea mai mare dobanda din ultimele 18 luni, o solutie ar putea fi prelungirea dobanzilor introductorii pe perioade de 2-3 ani, astfel incat acestea sa fie in continuare luate in calcul in evaluarea gradului maxim de indatorare.
BNR se uita in trecut, nu in viitor
Bresa ar putea fi contracarata de BNR daca noul regulament ar impune bancilor sa tina cont de nivelul maxim pe care dobanzile le-ar putea inregistra pe parcursul contractului de credit. Asa a procedat Federal Reserve in 2007, cand a emis o recomandare similara pentru bancile americane, dupa declansarea crizei sub-prime.
Ca si la noi, dobanzile introductorii au fost folosite in Statele Unite pentru a acorda credite peste capacitatea de rambursare a solicitantilor. Atat timp cat dobanzile la dolari au fost scazute, nu au aparut probleme. Insa, dupa ce banca centrala a crescut rapid dobanzile la dolari, creditele neperformante s-au inmultit spectaculos.
In formula actuala, proiectul de regulament publicat de BNR nu va proteja insa populatia, deoarece masurile nu sunt proactive, ci prociclice. In limbaj obisnuit, acest lucru se traduce prin faptul ca BNR impune bancilor sa tina cont de dobanzile practicate in trecut si nu de evolutia lor viitoare.
Ce efecte va avea aceasta masura pe parcursul ciclului economic? Daca dobanzile in piata sunt scazute, bancile vor calcula gradul maxim de indatorare luand in calcul de cele mai mici costuri. De exemplu, in perioada 2003-2005, Banca Centrala Europeana a tinut timp de un an si jumatate dobanzile la euro la minime istorice.
Intr-o astfel de situatie, propunerea BNR nu ar fi avut niciun efect si nu ar putut proteja clientii impotriva cazurilor de supraindatorare, deoarece bancile nu ar fi fost obligate sa tina seama de cresterea ulterioara a dobanzilor atunci cand evaluau initial gradul maxim de indatorare.
In schimb, reglementarile din Statele Unite forteaza bancile sa ia in calcul tocmai aceste evolutii normale ale dobanzilor pe parcursul ciclului economic.
Acelasi rationament se poate aplica si pentru cursul de schimb. Daca perioada de apreciere a monedei nationale se intinde pe mai mult de 18 luni, proiectul de norme nu va proteja clientii impotriva cresterii ulterioare a cursului.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News