Pentru a rezista in primii ani de functionare, firmele aflate la inceput de drum incearca sa atraga ca actionar semnificativ un fond de investitii. Practica este larg raspindita in Statele Unite si intr-o masura mai mica in Europa. Pe langa resurse de finantare, acestea pun la dispozitia intreprinzatorilor un model de afaceri.
Primii ani de functionare a unei firme sunt cei mai periculosi, multe dintre afacerile noi nereusind sa treaca acest test. Automat, multi investitori sunt descurajati de un asemenea risc. Lipsa accesului la finantare reprezinta principalul obstacol deoarece firmele aflate la inceput de drum nu dispun de garantii materiale suficiente pentru a lua un credit. Cel mai valoros activ il reprezinta ideea afacerii si dorinta a face din acest lucru o activitate profitabila.
Beneficiile aduse de fondurile de investitii
In Occident, pentru a supravietui, micii intreprinzatori apleaza la atragerea de resurse prin intermediul vanzarii de actiuni. Nu este vorba de lansarea unor oferte de subscriptie publica, ci de atragerea unui fond de investii (venture capital) ca actionar semnificativ. Pe langa finantare, fondurile pun la dispozitia intreprinzatorilor propria experienta manageriala si un model de afaceri. In plus, ?sprijinul venit din partea unei fond de investitii reprezinta un semnal important pentru comunitatea de afaceri, astfel ca intreprinderile pot sa-si extinda mai usor clientela si sa negocieze termeni mai buni cu furnizorii ?, afirma Thomas Meyer, analist financiar la Deutsche Bank.
Cel mai cunoscut caz de succes il reprezinta Google Inc, compania care a schimbat radical modul in care informatiile sunt cautate pe internet si modalitatea de publicitate online. In 1999, la un an de cand Google a fost infiintat, doua fonduri de investitii au cumparat 20% din companie cu 25 milioane dolari. In 2004, cand s-a facut oferta publica, valoarea participatiei a urcat la 4 miliarde dolari. Acesta este insa un succes iesit din comun. In acelasi timp, sunt si multe cazuri cand fondurile de investitii pierd bani deoarece firmele falimenteaza.
Fondurile de investitii desfasoara cea mai intensa activitate in Statele Unite. In 2005, acestea au investit 17,5 miliarde euro (0,17% din PIB), in timp ce in Europa, investitiile s-au ridicat la doar 12,7 miliarde euro (0,11% din PIB), confom datelor publicate de Deutsche Bank. La nivelul UE, cele mai multe plasamente de acest gen se fac in Danemarca, Suedia si Marea Britanie, in timp ce Grecia si Cehia, fondurile au cea mai slaba prezenta.
Europenii pretuiesc munca la stat
Pe langa disponibilitatea fondurilor de a investi in noi firme, dezvoltarea start-up-urilor depinde intr-o masura semnificativa si de intentia persoanelor de a porni o afacere. Practic, degeaba sunt bani, daca nu exista cineva care sa-i investeasca si sa trasforme ideile in afaceri profitabile.
Si, spre deosebire de Statele Unite, Europa are un spirit antreprenorial mult mai putin pronuntat. Nu doar in Romania, ci si in restul continentului, oamenii aspira mai degraba la serviciu pe termen lung in sectorul public.
Daca in Statele Unite, 11% dintre rezidenti doresc sa devina intreprinzatori, in Germania, procentul este mai mic de 4%. Ponderea este cea mai ridicata in Noua Zeelanda, unde 16% din populatie doreste sa infiinteze propria firma, potrivit statisticilor Deutsche Bank.
In plus, chiar si dorinta de a te imbogati din afaceri este mai mare in Statele Unite decat in Europa. De exemplu, 30% dintre intreprinzatorii americani pornesc o afacere avand ca principala motivatie dorinta de a fi milionar, in timp ce in Europa, doar 14% dintre intreprinzatori gandesc la fel.
?Acest lucru nu inseamna ca europenii nu doresc sa fie bogati ? milioane de jucatori la loterie sugereaza contrariul ? doar ca pretuiesc mai mult siguranta si stabilitatea unui loc de munca ?, precizeaza Thomas Meyer. La nivelul UE, cei mai dornici sa devina milionari sunt spaniolii, 25% dintre micii intreprinzatori avand ca tinta visul american.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News