In cazul contractelor la distanta, legea permite consumatorilor sa le denunte unilateral, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Termenul standard este de 10 zile lucratoare. El se poate prelungi la 90 zile, daca procedura de vanzare nu a respectat cerintele legale.
Potrivit Ordonantei nr. 130 din 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul la distanta este cel de furnizare de produse si servicii, in care « comerciantul utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la incheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicare la distanta ».
Aceste tehnici sunt cele care nu presupun prezenta fizica simultana a celor doua parti. In aceasta categorie se incadreaza, de exemplu, vanzarile prin internet, e-mail, posta prin telefon sau vanzarile de tip teleshopping. Exceptie fac serviciile financiare, care sunt reglementate separat.
Termenul de 10 zile incepe sa curga de la data primirii produselor sau din ziua incheierii contractelor, in cazul serviciilor.
Termenul de returnare se poate extinde la 3 luni
In plus, daca comerciantul nu a respectat prevederile legale privind procedura de vanzare a produselor la distanta, termenul se prelungeste la 90 zile.
Inainte de incheierea contractului, comerciantul trebuie sa informeze in timp util, corect si complet asupra urmatoarelor elemente: identitatea comerciantului, caracteristicile esentiale ale produsului, pretul de vanzare cu toate taxele aplicabile, cheltuielile de livrare modalitatile de livrare sau prestare a serviciilor, dreptul de denuntare unilaterala, durata minima a contractului, termenele limita de executare a obligatiilor din contract. Daca nu au fost comunicate inainte, aceste informatii trebuie transmise in timp util in scris pe perioada contractului, pentru a permite exercitatrea dreptului de refuz.
Potrivit legii, comerciantul trebuie sa furnizeze in scris sau pe un alt support durabil conditiile de denunatare unilaterala, sub forma urmatoarei clauze : « Consumatorul are dreptul sa notifice in scris comerciantul ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea produsului, sau in cazul prestarii serviciilor, de la incheierea contractului ». Textul trebuie sa fie scris cu caractere ingrosate. Omiterea acestei clauze face ca produsul sau serviciul sa fie considerat livrat fara cerere de comanda.
In plus, comerciantul trebuie sa ofere informatii despre sediul sau, numarul de telefon, fax, adresa de e-mail unde se pot face reclamatii, precum si informatii privind service-ul postvanzare si conditiile de garantare.
In cazul exercitarii dreptului de denuntare unilaterala, singurele costuri care cad in sarcina clientului sunt cele cu returnarea produsului. Comerciantul este obligat sa ramburseze banii in cel mult 30 zile de la data denuntarii contactului, iar cheltuielile bancare cu transferul sumelor vor fi suportate de catre retailer.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News