Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) recomanda clientilor care au credite sa isi ceara inca de pe acum drepturile conferite de lege. Toate prevederile contractuale care contravin legislatiei au devenit nule de drept, chiar daca banca nu a modificat contractul de credit prin acte aditionale.
Noua ordonanta privind creditele aduce
numeroase avantaje clientilor bancilor, atat celor care doresc sa obtina un credit, cat si celor care au obtinut deja un imprumut, promovand o relatie civilizata intre banci si clientii acestora.
Intelegerea cat mai corecta a acestor prevederi este foarte importanta pentru clienti. Daca acestia stiu de la inceput ce sa ceara bancii, nu va exista pericolul ca noile drepturi dobandite prin ordonanta sa nu le fie respectate.
In acest scop, ANPC ii sfatuieste pe clienti cum sa aleaga cea mai buna oferta si cum sa evite capcanele ce ar putea aparea in relatia cu bancile in perioada de implementare a noii ordonante. Important este faptul ca, desi contractele de credit in derulare nu au fost inca modificate, reglementarile au intrat in vigoare pe 21 iunie inclusiv pentru acestea.
Sfaturi pentru persoanele care solicita un credit nou
Incepand cu data intrarii in vigoare a noii ordonante privind creditele (21 iunie), clientii vor putea solicita
mai multe informatii inainte de a lua decizia sa semneze un contract de credit.
Astfel, cei ce doresc sa semneze un contract de imprumut sunt sfatuiti sa solicite bancii formularul standard prevazut in ordonanta si sa fie foarte atenti daca acesta contine toate informatii prevazute de lege.
ANPC ii sfatuieste pe clienti sa foloseasca acest formular pentru a compara mai multe oferte. Suma totala de rambursat, care trebuie sa apara in formularul standard, ii poate ajuta pe consumatori sa aleaga cea mai buna oferta.
De asemenea, clientii au dreptul sa primeasca o copie a contractului de credit cu cel putin15 zile inainte de semnarea lui, iar sfatul ANPC este sa solicite aceasta copie si sa nu accepte derogari de la perioada prevazuta in legislatie.
“Cereti un exemplar al contractului de credit pentru a-l studia in liniste acasa, inainte de a semna. Daca aveti neclaritati, cereti parerea unui consultant. Creditorul este obligat sa va prezinte contractul cu cel putin 15 zile inainte de semnare, pentru orice derogare trebuie sa va ceara acordul scris si va sfatuim sa fiti reticenti cu aceste solicitari”, se precizeaza in comunicatul ANPC.
Clientii cu credite pot refuza plata comisioanelor neprevazute in ordonanta
Chiar daca contractele de credit in derulare nu au fost inca actualizate, clientii pot cere bancilor sa aplice noile prevederi inca de acum.
Noua ordonanta de urgenta limiteaza numarul comisioanelor ce pot fi percepute de banci la 4 (comision de analiza dosar, comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent, comision de rambursare anticipata – daca este cazul si comision de penalizare pentru intarzierea la plata), eliminand posibilitatea perceperii comisionului de plata a ratei creditului, indiferent daca plata este facuta de titularul contractului sau un intermediar.
Astfel, sfatul ANPC catre toti clientii care au credite in derulare este sa refuze plata unor astfel de comisioane si sa solicite bancii stoparea incasarii comisioanelor care nu sunt prevazute in ordonanta, chiar daca nu au semnat inca acte aditionale in acest sens.
Atentie la actele aditionale!
Intrucat in urmatoarele 90 de zile bancile vor trimite clientilor acte aditionale pentru modificarea contractelor de credit in derulare in conformitate cu noile prevederi, ANPC recomanda clientilor sa fie atenti la ceea ce semneaza.
“In aceasta perioada, e posibil sa primiti de la banci si oferte de modificare a contractelor de credit existente care nu au legatura cu asigurarea conformitatii contractului cu dispozitiile OUG 50/2010. Poate fi vorba de trecerea de la dobanda variabila la dobanda fixa sau alte modificari. Nu sunteti obligati sa acceptati aceste oferte. Chiar daca vi se propune o dobanda mai mica, interesati-va de nivelul actual al dobanzilor de pe piata pentru a vedea cat de avantajoasa este oferta”, explica ANPC in comunicat.
Daca exista neclaritati sau obiectii legate de continutul actelor aditionale, clientii trebuie sa notifice in scris creditorul, altfel se considera acceptare tacita.
Prevederile contractuale ce contravin legii au devenit nule de drept
Clientii care vor sa ramburseze anticipat un credit pot face acest lucru in noile conditii incepand cu 21 iunie, data intrarii in vigoare a
noii ordonante, chiar daca contractul de credit nu a fost inca modificat prin acte aditionale.
Termenul de 90 zile pentru actualizarea contractelor la forma legala nu reprezinta o perioada de derogare de la aplicarea prevederilor legii. Incepand din 21 iunie 2010, prevederile din contract care contravin OUG 50/2010 sunt nule de drept, indiferent daca contractul a fost actualizat sau nu.
“In aceasta perioada, toate cererile de rambursare anticipata a creditelor se rezolva conform prevederilor OUG 50/2010 si toate comisioanele aferente creditelor trebuie actualizate pentru a se conforma noilor reglementari”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC.
La rambursarea anticipata, creditorii trebuie sa calculeze suma de rambursat in conformitate cu prevederile noii ordonante si incluzand doar comisioanele pe care noile reglementari le permit.
ANPC recomanda clientilor sa comunice in scris cu creditorii si sa nu accepte refuzurile verbale ale functionarilor care pot folosi drept scuza fie termenul de 90 de zile pentru semnarea actelor aditionale, fie motivul fals ca ordonanta cu a intrat inca in vigoare.
“Corespondenta scrisa cu creditorul, urmata eventual de un refuz al acestuia de a aplica prevederile OUG 50/2010 constituie suportul legal pe baza caruia puteti sa sesizati Comisariatele Judetene pentru Protectia Consumatorilor sau sa initiati o actiune in instanta”, se precizeaza in comunicat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News