top banner

Ce se intampla daca nu am primit actul aditional?

17 Septembrie 2010 | Autor: Alexandra Popa

Multi clienti cu credite in derulare se plang ca nici pana astazi bancile nu le-au pus la dispozitie actele aditionale pentru a le citi si decide daca le semneaza sau nu. Clientii trebuie sa stie insa ca orice modificare pe care bancile o fac in contractele de credit, ce nu este conforma cu OUG 50/2010, este nula si poate fi revizuita.
Conform noilor prevederi legislative privind creditele populatiei, bancile au avut obligatia ca pana pe 20 septembrie sa aduca toate contractele in derulare la standardele impuse prin OUG 50/2010. 
Marul discordiei a aparut insa chiar din procedura pe care o parte din banci au decis sa o adopte.
Dupa o serie lunga de discutii si clarificari intre Asociatia Romana a Bancilor si ANPC, clientii anumitor banci nu reusisera sa obtina macar un model de act aditional nici in ultima saptamana inainte de expirarea termenului impus de lege.
Asta, in conditiile in care OUG 50/2010 prevede in mod concret ca institutiile de credit aveau obligatia ca pana pe 20 septembrie sa modifice contractele prin acte aditionale. Legea prevede ca bancile “trebuie sa faca dovada ca au depus toate diligentele pentru informarea consumatorului cu privire la semnarea actelor aditionale”.
Clauzele neconforme cu legea sunt nule
Situatia pare insa ca ar putea sa se clarifice de la sine: clientii nu pot refuza drepturile conferite prin OUG 50/2010, dar nici bancile nu pot impune alte modificari, fata de cele expres prevazute in legislatie.
Acceptarea tacita, mentionata in actul normativ se aplica numai in cazul modificarilor care se conformeaza cu noile reglementari.
Astfel, clientii pot face notificari de refuz al clauzelor considerate abuzive si dupa data de 20 septembrie.
Mai mult, strict in cazul clauzelor care tin de aplicarea OUG 50, nu este necesara notificarea clientilor cu 15 zile inainte de intrarea in vigoare, asa cum se intampla in cazul in care banca ar propune alte schimbari in contract.
“Orice alte modificari ale clauzelor contractuale referitoare la costuri si care nu sunt impuse prin OUG 50/2010 ar trebui cuprinse intr-un act aditional separat, care trebuie transmis consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de aplicare si pentru care aveti la dispozitie 15 zile pentru a hotari daca acceptati aceste modificari”, au precizat reprezentantii ANPC.
Cum se rezolva un conflict cu creditorul?
Clientii care considera ca nu au fost instiintati de banca si nu au primit toate informatiile necesare in timp util pentru a putea depune un eventual refuz la banca, pot face o notificare in acest sens atat catre banca cat si catre ANPC.
In acest sens, ANPC a pus la punct un scurt ghid cu cateva etape in vederea solutionarii divergentelor:
1. Incercati sa rezolvati pe cale amiabila neconcordantele. Toate notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maxim 30 de zile pentru a raspunde. Dupa 30 de zile, daca nu ati primit un raspuns, puteti prezuma ca ati fost refuzat si mergeti mai departe.
2. Sesizati Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor. Atasati la sesizare documentele de credit (contract si aditionale) si corespondenta (notificarile) dumneavoastra si ale creditorului. Se analizeaza cazul dumneavoastra si cand creditorul este in culpa, se pot dispune sanctiuni si dispozitii de intrare in legalitate
3. Contestati actul aditional direct la instanta de judecata. Actiunile initiate de consumatori (individual sau in grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instantei (pot include si pretentii materiale asupra creditorului).
“Va recomandam sa parcurgeti cele 3 etape in ordinea mentionata daca doriti o rezolvare favorabila a cererilor dumneavoastra”, au precizat repezentantii ANPC.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA a dezvoltat o aplicație de mobile banking care își propune să reprezinte un adevărat hub digital, care permite oricărui client al băncii să aplice pentru un credit de nevoi personale și pentru card de credit Bonus Card, 24/7, de oriunde din lume, doar cu un smartphone conectat la internet, fără să fie nevoie să viziteze o agenție a băncii.

21 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Sunt mai scumpe creditele de consum din Romania fata de cele din zona euro?

Sunt mai scumpe creditele de consum din Romania fata de cele din zona euro?

Adoptarea euro nu garanteaza nivelarea costurilor de creditare, existand diferente majore intre tarile din zona euro.

14 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Clientii IFN-urilor pot solicita scaderea dobanzilor

Clientii IFN-urilor pot solicita scaderea dobanzilor

Legea privind plafonarea dobanzilor in cazul creditelor acordate de IFN-uri si cesiunea de creante a intrat astazi in vigoare, iar o parte dintre debitori existenti pot solicita recalcularea costurilor totale.

11 Noi 2024 | Credite nevoi personale
ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Bank România anunță campania de Black Friday 2024, pentru al șaselea an consecutiv, ce se va desfășura în perioada 5-11 noiembrie. Dedicată persoanelor fizice, include oferte pentru creditul de nevoi personale, cardul de credit, cardul pentru copii de peste 10 ani, dar și pentru creditul ipotecar, asigurări și cashback la cumpărături. Ofertele sunt valabile atât pentru clienții existenți ai băncii, cât și pentru noii clienți.

06 Noi 2024 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul