Dupa ce a fost deconspirata o scrisoare prin care ARB solicita BNR si Ministerului de Justitie sa nu aplice o parte din prevederile legislative privind protectia consumatorului, clientii bancilor protesteaza. Acestia au trimis o scrisoare deschisa prin care acuza presiunile exercitate de bancherii pentru modificarea legislatiei.
In urma cu numai o saptamana, in presa aparea publicata
o scrisoare transmisa de ARB catre banca centrala si Ministerul Justitiei, prin care bancherii solicitau revenirea asupra legii, astfel incat sa fie exceptate de la aplicarea unor prevederi privind protectia consumatorului si a clauzelor abuzive.
Clientii bancilor solicita Ministerului Justitiei si BNR sa nu sprijine demersul ARB si sa mentina prevederile legislative asa cum sunt ele formulate in prezent, mai ales in conditiile in care acestea reprezinta transpunerea in legislatia nationala a unor directive si regulamente europene.
De asemenea, se solicita si transpunerea prevederilor OUG 50/2010 si asupra contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a ordonantei, aceasta solicitare avand la baza decizia recenta a Curtii Europene de Justitiei.
Conform ACCBAR, asociatia a mai transmis o petitie catre premierul Victor Ponta in luna iulie, petitie ramasa insa fara raspuns.
“Tragem un semnal de alarma atat bancherilor cat si autoritatilor, pentru a atentiona ca, in viitor, in lipsa unor modificari legislative, a unei interventii a BNR, a lipsei de deschidere din partea bancilor pentru a rezolva (prin mediere – de exemplu), conflictele aparute intre imprumutati si banci, numarul litigiilor va creste vertiginos, intrucat romanii au inteles si s-au convins ca raspunsurile pe care le asteapta in general, nu vin din sfera politicului, ci apeland la justitie”, se arata in scrisoarea ACCBAR.
De asemenea, scrisorile de protest solicita eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit si protejarea actiunilor ANPC, care poate, conform dreptului comunitar, sa declanseze actiuni in incetare in ceea ce priveste protectia intereselor consumatorilor conform directivelor europene.
“Consumatorul avea la dispozitie prea putine instrumente pentru a face fata situatiilor cu potential abuziv, iar modificarile legislative invocate mai sus ar remedia tocmai acele neajunsuri care sunt de neconceput in celelalte tari comunitare, Romania fiind singura tara din UE in care nu exista o lege a falimentului personal”, se precizeaza si in cea de-a 2-a scrisoare, semnat de aproximativ 1.000 de clienti.
“Tinand cont de aceste considerente, va rugam respectuos sa nu dati curs petitiei si potentialelor presiuni venite din partea ARB si sa alegeti sa va indepliniti in mod onest sarcinile cu care ati fost investiti”, se continua in scrisoare, precizandu-se ca scopul final al clientilor nu il reprezinta scaderea costurilor, ci strict dobandirea drepturilor.
De la lobby excesiv la trafic de influenta
Pe langa solicitarea respectarii legislatiei, clientii bancilor trag si un semnal de alarma in ceea ce priveste modul in care bancherii au ales sa isi urmareasca interesul in ultimii ani.
“Aveam prea putine elemente pentru a putea califica actiunile ARB din perioada OUG 50, ezitand intre lobby excesiv si trafic de influenta, insa acum aflam cu surprindere ca a fost vorba de o interventie coordonata a BNR, FMI si ARB”, se arata in replica clientilor.
Acestia considera “regretabil” si “nepermis unui profesionist care se respecta” ca exact clauzele care definesc diferite costuri ale contractelor de credit sa fie constatate de catre instante ca fiind abuzive, mai ales in conditiile in care bancile supun pentru aprobare catre BNR contractele de credit.
"Chiar si asa, “s-au strecurat” clauze abuzive in acest contracte", adauga clientii.
Replica clientilor face referire si la un paragraf din scrisoarea ARB, care indica faptul ca justitia romana nu este pregatita pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice.
“Gasim ca este o ofensa adusa magistratilor chemati sa judece aceste cauze”, precizeaza reprezentantii ACCBAR, care sunt dispusi sa ofere mai multe studii de caz si o baza de date cu mii de sentinte favorabile ale clientilor care au actionat bancile in justitie.
In incheiere, clientii solicita implicarea mai puternica a societatii civile si a reprezentantilor consumatorilor atunci cand exista discutii pe marginea legislatiei specifice.
“Totodata va propunem, daca veti considera necesar sa aveti o intalnire intre specialistii dumneavoastra si ai comunitatii bancare, sa ne invitati si pe noi, in calitate de reprezentanti ai clientilor bancilor din Romania, prilej cu care sa abordam pe larg nu numai modificarile Legii 193/2000 ci intreaga legislatie din domeniul protectiei consumatorilor, iar pe de alta parte sa incercam sa indentificam actiunile de intreprins cu scopul evitarii unui impact major asupra ROMANILOR care au credite la banci”.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News