Contractele de credit cu clauze abuzive pot fi anulate in instanta daca in acest fel se asigura mai buna protectie a consumatorului. Aceasta a fost decizia Curtii Europene de Justitie, la solicitarea unui tribunal din Slovacia. Motivatia este ca legislatia nationala poate fi mai protectiva cu consumatorii decat directivele europene.
Curtea Europeana de Justitie (CEJ) a oferit o serie de lamuriri privind modul de aplicare a directivei privind practicile comerciale neloiale, la solicitarea unei instante din Slovacia. Verdictul CEJ este ca un contract de credit cu clauze abuzive poate fi anulat, in cazul in care legislatia nationala permite.
DAE calculat gresit poate duce la anularea contractelor
Doi clienti din Slovacia au dat in judecata institutia finantatoare, pe motiv ca DAE trecuta in contract este mai mica decat in realitate.
Potrivit contractului de credit, semnat pentru obtinerea sumei de 150.000 de coroane slovace (aproximativ 5.000 euro), nivelul DAE indicat era de 48,63%. Imprumutul urma sa fie rambursat in 32 de rate lunare de 6.000 de coroane (200 euro) la care se adauga a 33-a rata, egala cu valoarea creditului acordat.
Clientii au sesizat ulterior instanta slovaca, solicitand constatarea mai multor clauze abuzive din contract, inclusiv calculul inexact al DAE, si au solicitat anularea intregului contract de credit.
Curtea europeana a dat dreptate clientilor
Conform calculelor realizate de instanta din Slovacia, valoarea reala a DAE era de 58,76%.
Totusi, pentru a declara contractul nul, pe baza legislatiei nationale ce transpune directivele europene, instanta slovaca a solicitat lamuriri din partea Curtii Europene de Justitie.
Aceasta din urma a precizat ca nu exista indicatii la nivel directivelor europene ca un contract cu clauze abuzive sa fie anulat in mod automat. Obiectivul urmarit la nivel european este de a elimina clauzele abuzive din creditele de consum, mentinand insa, pe cat posibil, validitatea contractului.
Totusi, Curtea precizeaza ca directivele implica doar armonizarea minima, in timp ce legislatiile nationale pot contine prevederi care asigura consumatorilor un nivel mai ridicat de protectie decat cel prevazut in directiva.
“Directiva nu se opune ca un stat membru sa prevada, cu respectarea dreptului Uniunii, o reglementare nationala care permite sa se declare nulitatea intregului contract incheiat intre un comerciant si un consumator si care contine una sau mai multe clauze abuzive atunci cand se dovedeste ca aceasta asigura o protectie mai buna a consumatorului”, se arata in decizia Curtii.
Printre practicile comerciale considerate inselatoare se include si mentionarea intr-un contract a unei valori a DAE mai mica decat cea reala, informatie falsa care poate determina consumatorul sa ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o.
In plus, Curtea a precizat ca in cazul declararii nulitatii contractului, clientii ar fi obligati sa plateasca doar dobanzile de intarziere, de 9%, si nu toate cheltuielile aferente creditului, mult mai mari.
Si in Romania, clientii solicita in instanta eliminarea clauzelor abuzive
Contractele de credit cu clauze considerate abuzive nu sunt un caz izolat. Si in Romania, clientii merg in instanta impotriva institutiilor de credit, iar
foarte multe cazuri sunt castigate pe seama existentei in contracte a unor clauze incorecte, conform Legii nr. 193/2000.
Printre acestea se numara stabilirea dobanzii fara precizarea unei formule clare, existenta unor comisioane nejustificate sau solicitarea de garantii suplimentare pe parcursul creditului.
Modul de calcul al DAE ar putea intra si acesta in categoria de practici incorecte, similar situatiei din Slovacia. Chiar daca exista indicatii concrete in legislatie privind modul de calcul al dobanzii anuale efective, exista si cazuri in care bancile calculeaza DAE fie fara sa tina cont de o dobanda ulterioara aplicabila dupa expirarea perioadei promotionale, fie fara sa ia in calcul toate costurile creditului.
In cazul in care se constata ca DAE indicata in contractul de credit este mai mica decat valoarea reala de la momentul acordarii creditului, clientii romani pot urma exemplul celor slovaci si solicita in instanta revizuirea contactelor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News