Comisia pentru Politica Economica, Reforma si Privatizare a adoptat o multime de modificari la OUG 50. Forma adoptata de deputatii din aceasta comisie este aproape identica cu propusa de bancheri. Daca varianta nu va fi modificata de celelalte comisii si de plen, multe dintre drepturile oferite clientilor de guvern prin ordonanta vor fi anulate.
Sedinta Comisiei pentru Politica Economica, Reforma si Privatizare a avut pe ordinea de zi din aceasta saptamana proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei creditelor - OUG 50/2010.
Ordonanta a trecut fara niciun amendament de Senat, iar in Camera Deputatilor a primit aviz pozitiv fara modificari de la Comisia Juridica, de Disciplina si Imunitati. Insa deputatii din Comisia Economica au adus nu mai putin de
38 de amendamente - de la corecturi gramaticale pana la schimba fundamentale in ceea ce priveste modul de stabilire a costurilor in cazul creditelor in derulare.
Dobanda de referinta a bancii nu se poate transforma in Euribor
Clientii care solicita modificarea ratei interne de referinta interna a bancii in Euribor sau Robor si mentinerea marjei initiale din contract, in speranta unei scaderi a costului total, primesc o grea lovitura.
Deputatii au considerat corecta interpretarea conform careia costul total al creditului trebuie sa se mentina la nivelul actual, odata cu transparentizarea lui.
Astfel, au propus introducerea de noi precizari in textul proiectului legislativ, astfel incat aceaste mentiuni sa fie clare.
“Prin derogare de la dispozitiile alineatelor de mai sus, pentru contractele aflate in curs de derulare care prevad rata dobanzii raportata la o rata de referinta interna a creditorului, conversia ratei dobanzii [...] se va realiza prin raportarea la unul din indicii mentionati la articolul 37, asigurandu-se la data conversiei acelasi nivel al valorii nominale a ratei dobanzii”, este propunerea formulata de deputati.
“Tipologia dobanzii la contractele in derulare percepute de institutiile financiare nu poate fi subiectul interventiei administrative frecvente a statului roman”, se arata in motivatia deputatilor.
Acestia precizeaza de asemenea, ca rata interna a bancii este un concept introdus tot printr-un act normativ al guvernului (OUG 174/2008).
Comisioanele de risc raman si ele valabile
Unul dintre cele mai importante amendamente aduse de deputatii din Comisia Economica este posibilitatea de a mentine in contractele vechi si alte comisioane decat cele expres mentionate in OUG 50/2010.
In consecinta, cei care suporta comisioane de risc, comisioane de RMO sau orice alt tip de comision ce nu se afla pe lista celor 4 tipuri agreate de ANPC, nu vor scapa de acestea.
“Trebuie clarificata situatia contractelor de credit in vigoare la data intrarii in vigoare a ordonantei pentru ca orice interventie in economia contractului este total neconcurentiala. Eliminarea unor comisioane pe considerente de denumire este de natura sa dezechilibreze sau chiar sa conduca la insolventa unor banci sau IFN-uri”, si-au motivat deputatii decizia de a modifica art 95 al ordonantei.
Mai mult, acestia au decis sa introduca un nou alineat la articolul respectiv, care sa stipuleze concret ce se intampla cu costurile mentionate in contractele vechi.
art 95, alin 1.1: “Ratele nevariabile ale dobanzii, marjele nevariabile, comisioanele si tarifele din contractele de credit aflate in curs de derulare raman fixe la valoarea de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si nu vor putea fi modificate unilateral de catre creditor”.
Amenzi injumatatite pentru banci si IFN-uri
Deputatii din Comisia Economica au aratat clementa pentru banci si in zona de amenzi. Astfel, toate nivelurile de amenzi propuse de ANPC si stipulate in ordonanta de urgenta au fost injumatatite.
Spre exemplu, pentru incalcarea prevederilor legale privind stabilirea costurilor in contractele de credit bancile si IFN-urile ar risca amenzi cuprinse intre 10.000 si 50.000 de lei, conform propunerilor deputatilor, fata de intervalul 20.000 – 100.000 lei, stabilit de guvern prin OUG 50.
De asemenea, a fost modificata si prevederea prin care agentul constatator poate propune suspendarea activitatii de creditare a bancii sau IFN-ului. Astfel, se doreste sa fie suspendata doar activitatea de acordare a acelor tipuri de credite pentru care se constata contraventia.
“Actuala formulare a dispozitiei in cauza este mult prea generala si duce la o extindere nejustificata a masurii, din mai multe considerente, atat juridice cat si de oportunitate”, precizeaza deputatii.
Totusi, propunerea de suspendare nu se poate materializa deoarece doua randuri mai jos deputatii au retras presedintelui ANPC dreptul de a dispune prin ordin aceasta masura, fara a indica o alta persoana sau institutie care ar trebui sa duca la indeplinire propunerile agentului constatator.
Contractele de credit vor putea fi “vandute” oricui
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a tratat si problema cesionarii contractelor de credit catre diversi terti, in conditiile in care clientul nu trebuie sa isi ofere acordul expres pentru aceasta mutare.
Cum, in general, cesionarea unilaterala este permisa, ANPC a adus o precizare importanta in Ordonanta, prin cadrul careia “Cesionarul este obligat sa aiba o persoana de contact in Romania pentru rezolvarea eventualelor litigii si pentru a raspunde in fata autoritatilor publice”.
Totusi, deputatii au considerat ca aceasta prevedere contravine aquis-ului comunitar, “intrucat constituie o bariera pentru prestarea de servicii”. In consecinta, clientii se pot trezi in fata situatiei in care creditul este cesionat catre o institutie din afara tarii, ratele urmand a fi platite catre un alt creditor, adus la cunostinta clientului printr-o simpla notificare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News