Ziua de 9 iunie va ramane inscrisa cu litere mari in memoria multor romani care au credite la banci. Guvernul Boc a promovat un act normativ care inlatura foarte multe practici discutabile sau chiar abuzive ale bancilor. Dupa foarte mult timp de la aderarea la UE, Romania va avea in sfarsit contracte intre banca si client la standarde europene.
La prima vedere, cel mai important castig al actului normativ adoptat de guvern il reprezinta aplicarea lui si pentru contractele existente. Aceasta a fost, de altfel, una dintre marile mize ale bataliei nevazute care s-a dus intre banci si ANPC.
Bancile ar fi dorit ca prevederile actului normativ sa se aplice doar
contractelor incheiate dupa intrarea lui in vigoare, ceea ce ar fi redus drastic numarul persoanelor care beneficiaza de noile prevederi. Aplicarea lui si pentru contractele aflate in vigoare face ca aproape 8 milioane de contracte de credit sa intre sub incidenta sa, deci impactul benefic al reglementarii va fi unul cu adevarat remarcabil.
Un alt punct extrem de disputat, si unde ANPC a avut de asemenea castig de cauza, l-a reprezentat dorinta bancilor ca prevederile actului normativ sa se aplice numai creditelor de consum, nu si celor imobiliare. Asta pentru ca, au invocat ele, directiva europeana care a stat la baza elaborarii reglementarii nationale se referea doar la creditele de consum.
Ceea ce pierdeau insa din vedere bancherii era ca exista doar cateva state in UE care nu aveau reglementari autoasumate referitoare la creditele imobiliare, printre care se afla si Romania. In acest context, extinderea sferei de aplicare si asupra creditelor imobiliare este nu doar salutara, ci si extrem de necesara.
Comisioanele de rambursare anticipata coboara din cer la niveluri decente
Comisioanele de rambursare anticipata, care erau folosite ca o bariera in calea dorintei clientilor de a migra catre oferte mai avantajoase ale altor banci, scad prin prisma prevederilor actului normativ de la un maxim de 4,5% - 5%, practicat in prezent chiar de unele dintre cele mai mari banci, pana la maxim 1%. Si asta doar daca dobanda creditului este fixa, in cazul dobanzilor variabile perceperea comisionului de rambursare anticipata este strict interzisa.
De asemenea, creditorii vor fi obligati sa comunice consumatorilor, inca inainte de semnarea contractului, toate informatiile relevante, printr-un formular standardizat. Astfel, consumatorii vor putea sa compare mai usor ofertele bancilor si sa ia decizii in cunostinta de cauza.
In plus, se interzice perceperea comisionului de analiza a dosarului de credit, in cazul in care creditul nu se acorda. De asemenea, va fi interzisa si perceperea unui comision de depunere/retragere de numerar, pentru plata ratelor la credit.
Numarul comisioanelor aferente contractului de credit este limitat la: comisionul de administrare a creditului, comisionul de rambursare anticipata (daca este cazul), comisionul de penalizare pentru intarzierea la plata si comisionul unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor.
Foarte important, din perspectiva clientilor, este si ca bancile nu le vor mai putea impune sa pastreze confidentialitatea conditiilor si clauzelor contractuale. Si nici nu vor mai putea sa denunte unilateral contractul de credit pe motiv ca actiunile debitorului, de a aduce la cunostinta publica comportamentele incorecte sau abuzive ale bancilor, ar afecta reputatia creditorului.
Argumentele ANPC le-au batut pe cele ale bancherilor
In ciuda opozitiei fatise a bancilor, exprimate in nenumarate randuri atat de diferiti conducatori de banci, cat si la nivelul Asociatiei Romane a Bancilor, guvernul Boc a adoptat astazi o ordonanta de urgenta care va civiliza relatiile contractuale dintre banci si clientii acestora.
Marele merit pentru promovarea acestui act normativ revine unei institutii a statului (
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) care a parut, in decursul timpului, lipsita de mijloacele necesare pentru a putea face fata influentei pe care bancile au exercitat-o asupra mediului politic.
Insa cu o tenacitate iesita din comun, atat specialistii ANPC, cat si presedintele acesteia - beneficiind si de
sustinerea Consiliului Concurentei, a asociatiilor de consumatori, dar si a Conso.ro, care a fost consultat oficial si a depus un punct de vedere argumentat in sustinerea prevederilor noului act normativ – au reusit sa convinga guvernul Boc sa promoveze un act normativ care sa fie cu adevarat in interesul consumatorilor.
Nu in ultimul rand, o bila alba merita si guvernul Boc. Oficialii guvernamentali au inteles ca, intr-o perioada in care foarte multi romani sunt afectati atat de criza cat si de masurile dure de austeritate pe care ei le-au impus, este bine sa promoveze un act normativ care sa le permita cetatenilor sa parcuga mai usor situatia complicata careia sunt siliti sa-i faca fata.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News