Un client Piraeus Bank risca sa fie scos impreuna cu familia din garsoniera confort 3 de 15 mp pe care o detine din cauza restantelor acumulate la credit si ameninta ca se sinucide. Clientul nu a mai reusit sa plateasca ratele majorate si nici sa achite comisioanele prea mari de restructurare. In doi ani, penalizarile i-au dublat datoria la banca.
Pe adresa Conso.ro a sosit astazi un plic in care se afla
scrisoarea unui om aflat in pragul disperarii si care oglindeste situatia in care se afla o parte dintre cei care au luat credite in anii trecuti si acum nu mai pot face fata la plata ratelor.
Nu este vorba de o persoana care a dorit sa isi cumpere o casa mai mare, o masina mai puternica si nici nu a luat credite din magazin pentru un frigider de ultima generatie sau pentru plasme.
Domnul Toma avea deja un imprumut obtinut din 2001, de 43.000 lei, cu care era la zi, si pe care a dorit sa il refinanteze in 2008, considerand ca astfel va avea conditii mai bune si va plati mai putin.
Refinantarea a adus costuri mai mari
“Eu in anul 2001...mi-a decedat un copil si am scos bani. Am crezut ca-l salvez, dar degeaba. Si am mers bine pana in 2008, cand am facut o refinantare cu Piraeus. Pe 10 ani. Eu ar trebui in anul 2018 sa termin cu aceasta banca dar m-a terminat ea inainte”, ne-a scris domnul Toma.
Refinantarea s-a dovedit utila doar la momentul semnarii. Aproape imediat, banca a schimbat conditiile.
“Dupa ce am semnat contractul, dupa o luna, deja s-a majorat rata cu 100 lei”, se precizeaza in scrisoare.
Clientul povesteste cum in 2010 si 2011 a fost practic fortat sa faca doua restructurari.
“Cand am semnat acele restructurari am intrebat daca ma costa ceva si dupa semnatura mi s-a spus ca 4.800 lei ma costa fiecare”, povesteste clientul.
In 2011 nu a mai putut plati, asa ca a fost dat de banca pe mana celor de la societatea de executare “Ionescu, Serbanescu si Peticaru”.
In mai 2012,
procesul verbal intocmit indica un total al datoriei de 72.707,73 lei, la care societatea de executare a adaugat comisioane de 41 lei si onorariul propriu stabilit la aproape 5.700 lei, cheltuieli care au cazut tot in obligatia clientului.
In februarie 2013, clientului i se infiinteaza poprire pe toate veniturile din salariu si primeste o somatie de plata prin care i se aduce la cunostiinta ca daca nu achita sumele restante plus penalizarile ce s-au strans intr-un an, risca sa isi piarda garsoniera de 15 mp, confort 3, in care locuieste cu sotia si cu 2 copii.
“Am si eu doua intrebari pentru dumneavoastra ca la aceasta ora cand scriu sunt plin de lacrimi si cred ca am sa ma sinucid ca asta e solutia cu aceasta banca care a facut multe victime omenesti:
1. vreau sa-mi spuneti si mie daca aceasta banca, daca o pot numi banca, are voie sa faca ce vrea ea. Mi-a aplicat penalitati de zeci de mii de lei. Este o banca fara scrupule.
2. Vreau sa-mi spuneti, in momentul cand a reziliat contractul cu mine trebuia, din cate stiu eu, sa opreasca la acea suma, dar ei continua sa bage numai penalitati cat vor ei”, ne intreaba disperat clientul Piraeus Bank.
Clientii raman la mila bancilor si a guvernantilor
Situatia domnului Toma nu este nicidecum singulara. Restantele la credite au urcat in 2012 cu 2 miliarde lei, ajungand la un maxim de 9,5 miliarde lei.
In total, peste 737.000 de romani sunt datornici la banca, iar marea majoritate a restantelor sunt aferente intarzierilor mai mari de 90 zile sau creditelor aflate deja in faza de colectare.
Cei care nu mai pot plati se gasesc, in Romania, intr-o situatie fara solutii. Restructurarea costa, asa cum a fost si in cazul clientului Piraeus Bank, si nici macar atunci cand se aplica nu reprezinta o solutie salvatoare.
Marturie stau rapoartele BNR care precizeaza in mod clar ca masura restructurarilor “nu a avut o eficienta multumitoare, conducand in general la amanarea materializarii riscului si nu la inlaturarea acestuia”.
Falimentul personal, care in alte state europene a devenit o obisnuinta, se poate spune ca la noi lipseste in mod intentionat. Toate guvernele care s-au succedat dupa 2008 si-au luat angajamentul in fata FMI ca nu vor adopta niciun fel de legislatie in acest sens.
Aceeasi situatie si cu recuperatorii de creante, care in prezent activeaza fara un cadru legal care sa le impuna anumite norme si reguli de functionare.
In februarie 2013 toata lumea a asteptat noul Cod de procedura civila care promitea ca daca o clauza dintr-un contract de credit este declarata abuziva de instanta, atunci ea trebuie sa fie eliminata din toate contractele similare.
Acest lucru ar fi insemnat ca multi clienti ar fi beneficiat de revenirea la conditii mai bune de creditare si de eliminarea unor clauze abuzive, care au dus la majorari de rate.
Surpriza sau nu, Codul de procedura civila a fost adoptat fara aceasta prevedere. Guvernantii promit ca pana in iulie vor mai analiza situatia impreuna cu specialisti din domeniul bancar, academic, cu BNR, etc. si vor reveni cu o solutie optima pentru toata lumea.
Pana in iulie insa mai sunt luni bune, iar clienti ca domnul Toma nu isi permit luxul de a astepta ca cineva, intr-o intrunire sau dezbatere cu iz filosofic, sa isi aminteasca, macar in ceasul al 12-lea si de cei care sunt dispusi la gesturi disperate pentru a-si pastra macar demnitatea, daca dreptul la cele mai elementare conditii de viata decenta nu le este respectat.
Domnilor bancheri, cat valoreaza pentru dvs. o viata de om?!
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News