Inca din iunie 2010, bancile s-au confruntat cu o serie de dileme legate de creditele in derulare. Dupa ce au criticat aspru ordonanta 50/2010, majoritatea au decis sa pastreze modificarile operate in contracte, de dragul transparentei, in timp ce altele sunt gata sa treaca peste Curtea Constitutionala doar pentru a reveni la conditiile initiale.
Epopeea OUG 50, devenita intre timp Legea 288/2010, este departe de a se fi incheiat. Unii dintre clientii care nu au semnat actul aditional propus de banci trebuie sa ia acum o noua decizie.
Dupa ce in septembrie, contractele lor au fost modificate automat, prin acceptarea tacita a actului aditional, la finalul anului trecut clientii au aflat ca, in conformitate cu prevederile noii legi, pot fi obligati de banci sa se intoarca la conditiile initiale ale contractului de credit.
Desi
Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate invocata de un grup de parlamentari, in cadrul motivarii deciziei a mentionat ca denuntarea actelor aditionale acceptate tacit nu se poate face fara acordul clientului.
Majoritatea bancilor nu renunta la actele aditionale
Majoritatea bancilor nu sunt afectate de precizarea inclusa in motivarea deciziei Curtii Constitutionale, deoarece au hotarat sa nu denunte actele aditionale acceptate tacit.
Raiffeisen Bank si CEC Bank au fost primele institutii care au transmis public mesajul ca nu vor reveni la conditiile initiale din contracte, decat in situatia in care clientii doresc in mod expres acest lucru.
“Consideram calculul dobanzii legat de un indicator cum este Euribor sau Robor, un calcul transparent si mai usor de urmarit de client”, a spus Radu Topliceanu, director executiv Raiffeisen Bank.
Contactati de Conso.ro, si reprezentantii BRD, Banca Transilvania, Millennium Bank si UniCredit Tiriac Bank au precizat, la randul lor, ca nu vor reveni la conditiile din contractele initiale.
“In urma aparitiei Legii 288/2010, Banca Transilvania a decis mentinerea aplicarii prevederilor OUG 50/2010 la contractele in sold, motivat de continuarea asigurarii unei relatii transparente si reciproc avantajoase cu clientii”, au precizat reprezentantii bancii.
Aproximativ 80% din contractele de credit de la Banca Transilvania au fost modificate prin acte aditionale acceptate tacit.
“Avand in vedere faptul ca si inainte de publicarea acestei legi, conditiile ofertei BRD erau apropiate de prevederile legale, modificarile au fost minore, in favoarea clientilor nostri. Prin urmare, cu ocazia publicarii Legii 288/2010, nu avem in vedere notificarea clientilor pentru revenirea la vechiile conditii de creditare”, a precizat pentru Conso.ro Philippe Lelarge, director executiv BRD.
Unele banci raman pe baricade impotriva OUG 50
Piraeus Bank a fost prima institutie care a comunicat, printr-un anunt postat pe propriul site ca, pentru creditele acordate inainte de 21 iunie 2010, banca va reveni la conditiile anterioare aplicarii OUG 50/2010. Insa mesajul a fost postat la inceputul lunii ianuarie, mult inainte de momentul publicarii in Monitorul Oficial a motivarii deciziei Curtii Constitutionale (31.01.2011).
BCR a emis pe 18 februarie un comunicat de presa in care se anunta
decizia de denuntare a tuturor actelor aditionale acceptate tacit. La solicitarea Conso.ro,
reprezentantii BCR au contestat temeiurile juridice pe care Curtea Constitutionala si-a bazat motivarea deciziei sale.
Parlamentarii ataca pozitia bancilor
Doi dintre parlamentarii care au sustinut constant pozitiile exprimate de clientii nemultumiti au replicat dur in momentul in care bancile au decis sa denunte unilateral actele aditionale.
“Actuala pozitionare a unor banci, care nu numai ca aduc critici deciziei Curtea Constitutionale privitoare la OUG 50/2010, dar mai ales refuzul lor fatis de a nu o transpune in practica, reprezinta un adevarat atac la statul de drept, ordinea constitutionala si intreg sistemul juridico-legal romanesc”, a precizat pentru Conso.ro senatorul Iulian Urban.
La randul sau, deputatul Eugen Nicolaescu, unul dintre sustinatorii aplicarii OUG 50 si pentru clientii vechi, si-a manifestat dezacordul fata de aceasta situatie.
“Exact acest lucru am dorit sa il evitam. Tocmai din lipsa unui cadrul juridic clar se ajunge la astfel de interpretari care duc la posibile abuzuri. Eu pregatesc un nou proiect legislativ pe care il voi prezenta peste doua saptamani, pentru a reglementa problema relatiei dintre banci si clienti”, a precizat Nicolaescu pentru Conso.ro.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News