Marturia unui fost director regional al BNP Paribas Personnal Finance zguduie din temelii argumentatia bancilor cu privire la necunoasterea riscurilor in cazul creditelor in franci elvetieni. Declaratiile facute recent in justitie arata ca riscurile au fost cunoscute, dar ignorate de conducerea institutiei.
Presa franceza a publicat ample relatari despre modul in care au aparut creditele in franci elvetieni la BNP Paribas Personnal Finance si care au fost ratiunile care au stat la baza vanzarii, cu buna stiinta, a unor imprumuturi toxice.
Fostul director regional al BNP Paribas Personnal Finance (BNP-PF), Nathalie Chevallier, ofera o noua dimensiune scandalului Helvet Immo, numele sub care au fost vandute creditele ipotecare in franci elvetieni. Ea a declarat in justitie ca in cadrul bancii au avut loc dezbateri si controverse inainte de lansarea acestui produs.
La inceputul anului 2008, mai multi directori din banca au avertizat conducerea cu privire la gradul de risc al acestor credite. Unul dintre colegii sai a emis "rezerve serioase", iar altul a afirmat ca „nu intelege nimic”. "Am alertat pe toata lumea. Am explicat ca exista un risc foarte mare pentru imaginea BNP”, a spus Chevallier.
Directorul regional a mentionat, in mod special, rezultatele la „testele de impact" din care a reiesit faptul produsul este extrem de riscant.
“Desteptii” din banca au fortat lansarea produsului
„Crezi ca esti mai desteapta decat cei care au proiectat acest produs?", a fost intrebata la acel moment Chevallier de conducatorii BNP -PF.
Si, in ciuda avertismentelor, aceste produse au fost lansate. 4.655 de credite au fost vandute intre martie 2008 si decembrie 2009, in valoare totala de aproximativ 700 de milioane de euro.
Insa riscurile ignorate de conducatorii BNP-PF au pus debitorii intr-o situatie catastrofala, scrie presa franceza. Valoarea creditelor acestora a crescut foarte mult, din cauza aprecierii continue a francului elvetian fata de euro pe piata valutara.
Este dat exemplul unei familii care a imprumutat 111.196 de euro pentru achizitionarea unui apartament, iar acum datoria a crescut la 158.609 euro, desi au fost platiti deja mai mult de 40.000 de euro.
Totul a inceput in primavara anului 2008, cand banca nu a mai putut vinde credite cu dobanda variabila, din cauza aparitiei crizei subprime. „Deoarece erau mai scumpe decat creditele cu dobanda fixa, nu am mai putut vinde nimic”, a spus Chevallier. Atunci filiala BNP a venit cu ideea unui nou produs, numit Helvet Immo.
Chevallier, a fost desemnata, impreuna cu alti doi directori, sa formeze un grup de lucru cu obiectivul de a pregati terenul pentru vanzarea produsului, prezentat ca un credit ipotecar, dar comparabil cu o investitie de capital in termeni de risc.
Chevallier a exprimat „rezerve", in special din cauza complexitatii produsului. Ea sustine ca a aplicat un mecanism de simulare, pentru a anticipa posibilele evolutii ale capitalului de rambursat in functie de evolutia cursului de schimb dintre franc si euro. "Am testat produsul pe acest mecanism atat inainte, cat si in timpul comercializarii. Acest instrument mi-a permis sa inteleag pericolele acestui produs”, a mai spus ea, subliniind ca a transmis imediat preocuparile superiorilor sai. "Le-am spus ca rezultatele testelor de impact au fost ingrijoratoare. Le-am pus ca refuz sa il vand si ca el prezinta un risc pentru imaginea BNP.", a afirmat Chevallier in fata instantei.
Superiorii i-au dat, atunci, "cincisprezece zile pentru a se razgandi”. "Ei nu au acceptat opinia mea. Revolta nu este permisa la BNP”. La scurt timp, Chevallier a fost indepartata de grupul de lucru, dar nu de la banca, unde urma sa participe la vanzarea acestor imprumuturi care se vor dovedi toxice. "Nu am avut dreptul sa explic colegilor mei adevarata natura a acestui produs, sa ii averizez cu privire la pericolele sale, spune ea. Daca as fi spus ce am observat in urma testelor, nimeni nu ar mai fi vandut produsul”, a subliniat Chevallier.
Intermediarii, socati de conduita bancii
In ciuda acestor avertismente repetate, Helvet Immo a fost comercializat din martie 2008, prin intermediul unei retele de intermediari. Insa brosura de prezentare a imprumutului omitea mentionarea principalului risc, cel legat de cursul de schimb.
"Scopul nu a fost de a scrie lucruri care sa puna in tema clientul sau sa evidentieze elementele negative. In caz contrar, nu s-ar fi vandut”, a mai declarat Chevallier.
Imaginea bancii mama a fost folosita pentru a-i convinge pana si pe cei mai sceptici sa comercializeze produsul. La finalul fiecarei reuniuni de lucru, intermediarii auzeau aceleasi argumente: „Tu esti partenerul nostru, iar noi nu ne permitem sa lucram cu produse care nu sunt de calitate. Iar, daca lucrurile nu merg bine, vom fi mereu acolo pentru clientii nostri”.
„Nu am putut crede ca o banca ar putea sa minta intr-atat”, a declarat un intermediar in cadrul audierilor.
Clientii cu actiuni in justitie, tratati preferential
La sfarsitul anului 2009, cand moneda euro s-a depreciat fata de francul elvetian, clientii au realizat ca datoria lor la banca creste.
In aprilie 2010, departamentul de marketing al bancii a inceput sa caute solutii pentru clienti. Insa conducerea bancii a cerut o triere a clientilor in doua categorii: una cu clientii cae trebuie salvati pentru ca profilul lor era periculos, in cazul unei actiuni in justitie impotriva BNP, si una cu ceilalti, a spus in cadrul audierilor, un reprezentant al bancii.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News