Consumatorii care vor solicita informatii despre credit nu vor mai pleca din sucursale doar cu pliante si cu lista de acte necesare la dosar. Bancile vor fi obligate sa le ofere fise standardizate cu privire la oferta si o copie dupa contract. In plus, reclamele la credite vor dezvalui intotdeauna si adevaratul cost al imprumutului - DAE.
Noua legislatie privind creditele va forta bancile sa-si informeze de la bun inceput clientii, cu privire la toate aspectele pe care le presupune contractul.
De acum inainte, solicitantii de credit nu vor mai pleca din sucursale cu un simplu pliant sau o fisa de produs, stabilita dupa bunul plac al bancii. Toti finantatorii vor fi obligati sa ofere o fisa standard la nivel european cu informatii despre oferta. Acest document va cuprinde:
- Principalele caracteristici: suma, durata de rambursare, costul total al creditului, garantii;
- Costurile creditului: rata dobanzii, tipul acesteia, formula dupa care se modifica si intervalele de timp la care se fac ajustarile, DAE, asigurarile necesare (cu precizarea daca sunt obligatorii sau optionale);
- Costuri asociate creditului: legate de operatiuni de plata si retrageri, utilizarea unui mijloc de plata, taxe notariale, intarzieri la plata si orice alte costuri care reies din contract;
- Aspecte juridice importante: dreptul de retragere din contract in termen de 14 zile, de rambursare anticipata (cu precizarea comisioanelor, daca este cazul), dreptul de a primi contractul de credit, consultarea unei baza de date (ex. Biroul de Credit), perioada in care conditiile precontractuale sunt valabile.
Fiind standardizate, aceste fise permit consumatorilor sa compare mai usor ofertele bancile, astfel incat sa aleaga apoi solutia cea mai avantajoasa. Orice alte informatii suplimentare pe care banca doreste sa le ofere trebuie sa le prezinte potentialului client in documente separate de aceasta fisa.
Contractul de credit se poate citi de la prima vizita in sucursala
La cererea consumatorului, banca este obligata suplimentar sa ii furnizeze gratuit si un exemplar al contractului de credit. Daca insa imprumutul era garantat cu ipoteca, banca este din start obligata sa ofere contractul consumatorilor.
Prin urmare, consumatorii pot cunoaste clauzele contractuale inca de la prima vizita in sucursala, astfel ca au ocazia sa descopere imediat ofertele impachetate frumos, dar cu clauze nefavorabile pentru client.
Toate aceste informatii trebuie oferite cu cel putin 15 zile inainte de semnarea contractului, reducerea termenului fiind posibila doar cu acordul scris al consumatorului.
Noua legislatie impune reguli mai stricte chiar si in modul in care bancile isi promoveaza produsele. In urma propunerii Conso.ro, ANPC a introdus in ordonanta adoptata de guvern, obligatia ca orice forma de publicitate sa contina DAE. Anterior, aceasta obligatie aparea doar atunci cand bancile faceau o referire expresa la costurile produsului, cum ar fi de exemplu, indicarea ratei dobanzii.
Foarte multe reclame evitau insa sa faca referire la nivelul costurilor, dar promovau mesaje precum “credite ieftine”, “cele mai mici rate”, “cea mai mica dobanda”, unde nu exista obligatia de a afisa DAE.
Astfel de mesaje promotionale nu vor mai putea fi posibile pe viitor, fara ca nivelul DAE sa fie afisat “in mod clar, concis, vizibil si usor de citit, in acelasi camp vizual si cu caractere de aceeasi marime”.
Mai mult, daca pentru obtinerea acelui credit este necesara incheierea unei asigurari, al carui cost nu poate fi determinat in mod precis, obligatia incheierii politei respective trebuie sa fie specificata alaturi de DAE.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News