Clientii nemultumiti de relatia cu banca au la indemana destul de putine mijloace pentru a-si putea face dreptate. Si acelea le raman de multe ori necunoscute, avand in vedere ca sunt insuficient promovate. Este si cazul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), releva o analiza realizata de Conso.ro.
La aproape un an de cand Centrul a devenit functional, sunt inca destule banci care nu respecta nici macar in parte prevederile legale de informare a clientilor cu privire la existenta acestuia.
Ordonanta in baza careia a fost infiintat CSALB prevede, la articolul referitor la informarea consumatorilor de catre comercianti, ca acestia din urma au obligatii foarte clare.
Astfel, comerciantii ”informeaza consumatorii cu privire la entitatea sau entitatile SAL de care acestia apartin atunci când comerciantii se angajeaza sa utilizeze respectivele proceduri. Informatiile respective includ adresa site-ului internet al entitatii sau entitatilor SAL relevante. Informatiile mentionate sunt furnizate in mod clar, inteligibil si usor accesibil pe site-ul internet al comerciantilor, in cazul in care acesta exista, si, daca este cazul, in termenii si conditiile generale ale contractelor de vanzare sau de prestare de servicii dintre comerciant si consumator”.
Forme si denumiri diverse care pot deruta consumatorii
Conso.ro a analizat paginile de internet ale tuturor bancilor de pe piata si a constatat ca prevederea legala este respectata de unele banci, in vreme ce alte banci prezinta informatiile, insa intr-un mod greu accesibil utilizatorilor, iar altele ignora cu desavarsire legea si nu mentioneaza deloc pe site acest mecanism de solutionare a litigiilor.
Analiza a relevant faptul ca nu exista o abordare unitara printre bancile care respecta, fie si in parte, prevederile legale.
Astfel, informatiile sunt prezentate sub denumiri foarte diferite (CSALB, Solutionarea alternativa a litigiilor, SAL, Sesizari, Reclamatii consumatori), iar unele banci nu plaseaza informatia decat pe home page sau la anumite produse si servicii.
De asemenea, unele banci au postat doar link-uri catre site-ul CSALB, in vreme ce altele ofera o descriere a entitatii de solutionare alternativa a litigiilor si, in cadrul acesteia, se regasesc link-uri catre site-ul CSALB.
Cum se regasesc informatiile pe site-urile bancilor
Dintre toate bancile din sistem doar una singura, Banca Comerciala Romana (BCR) prezinta, in fiecare pagina, link-urile catre CSALB si SAL-FIN (Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar) – care adreseaza litigiile din asigurari, pensii private si piata de capital.
In rest, nicio alta banca nu mai face trimitere catre site-ul SAL-FIN, desi ofera produse si servicii care pot da nastere la litigii din sfera de solutionare specifica acestei entitati.
In schimb, mai multe banci includ, pe fiecare pagina, link-uri catre entitatea de solutionare a litigiilor din domeniul bancar, insa sub forme si denumiri diferite.
La BCR Banca pentru Locuinte, Garanti Bank, Idea Bank, Libra Bank, OTP Bank, Patria Bank, Piraeus Bank si Veneto Banca, linkul este denumit CSALB, la Bank Leumi, Intesa Sanpaolo Bank, Raiffeisen Bank si UniCredit - Solutionarea alternativa a litigiilor, la Credit Europe Bank – Reclamatii consumatori, la ProCredit Bank – Sesizari, iar la ING Bank - SAL.
Unele banci ignora legea, altele ofera informatiile doar in anumite pagini
In schimb, Bancpost, Banca Feroviara, Banca Transilvania, BRD-Groupe Societe Generale, Carpatica, Credit Agricole, Marfin Bank, Porsche Bank si TBI Bank nu contin pe paginile proprii de internet nicio referire la CSALB sau la solutionarea alternativa a litigiilor.
Banca Romaneasca ofera posibilitatea accesarii link-ului catre CSALB doar din home page, in zona de Informatii Utile, la categoria Institutii.
La fel se intampla si la Alpha Bank, diferenta fiind insa ca aici un click pe link-ul Centrul de solutionare alternative a litigiilor nu duce pe pagina acestuia, ci intr-un document de 3 pagini de prezentare a institutiei, din care insa nu se poate accesa direct site-ul CSALB.
Pe site-ul CEC Bank, singurul loc unde se gasesc informatii referitoare la solutionarea alternativa a litigiilor o reprezinta sectiunea de credite pentru persoane fizice.
La Raiffeisen Banca pentru Locuinte, clientii pot gasi in pagina de produse un fisier Word denumit CSALB - Solutionarea alternativa a litigiilor, alaturi de un link catre site-ul Centrului.
Ce ar trebui facut in perioada urmatoare
Pentru o promovare mai eficienta a solutionarii alternative a litigiilor si pentru a asigura o informare corecta si completa a consumatorilor, s-ar impune adoptarea unor solutii si terminologii unitare la nivelul sistemului bancar autohton.
Dar, pana atunci, includerea de linkuri si informatii pe site si de catre bancile care au “uitat” sa o faca, la aproape un an de la operationalizarea CSALB, ar putea conduce la cresterea numarului de cazuri solutionate amiabil si la diminuarea numarului de litigii ajunse in instanta.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News