Informatiile furnizate online cu privire la produsele financiare a intrat in atentia autoritatilor europene. De curand, a fost finalizata prima investigatie a site-urilor care ofera credite de consum. In Romania, din 20 de site-uri verificate, 11 prezinta diverse probleme si vor fi monitorizate de Protectia Consumatorului.
Investigatia la nivelul UE s-a derulat pentru a verifica daca consumatorii primesc informatiile la care au dreptul conform legislatiei in vigoare, inainte de semnatea unui contract de credit de consum, fiind incluse aici si cardurile de credit.
In total, investigatiile derulate de autoritatile competente au inclus 562 de site-uri de internet din 27 de state membre, plus Norvegia si Islanda. Aproximativ 70% dintre site-uri, respectiv 393, au prezentat probleme si urmeaza sa fie controlate mai amanuntit de autoritatile nationale.
Informatiile incorecte – sanctionate de UE
Principalele nereguli identificate in cadrul investigatiei au constat in publicitate ce nu include informatiile standard ulterioare, oferte care omit informatii esentiale pentru luarea unei decizii, costuri prezentate in mod inselator.
Legislatia pe care s-a bazat investigatia este chiar directiva creditului de consum, transpusa in legislatia nationala prin OUG 50/2010.
Spre exemplu, publicitatea nu includea toate informatiile standard solicitate de Directiva, cum ar fi dobanda anuala efectiva (DAE), esentiala pentru a compara ofertele, informatii privind includerea sau nu in costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii (cum sunt asigurarile) sau durata contractului de credit.
Aproape jumatate dintre site-urile investigate nu ofera informatii clare despre toate elementele diferite din costul total, iar in unele cazuri costul creditului este afisat intr-un mod care poate induce in eroare consumatorii.
“Atunci cand oamenii cauta credit, descopera uneori ca acest credit se dovedeste a fi mai scump decat parea la inceput, deoarece informatii importante lipsesc sau sunt neclare. Creditul de consum nu este intotdeauna usor de inteles si de aceea exista o legislatie europeana pentru a-i ajuta pe consumatori sa ia decizii in cunostinta de cauza”, a precizat John Dalli, comisarul UE pentru consumatori.
In Romania, majoritatea site-urilor ar putea fi neconforme
In Romania au fost analizate 20 de site-uri ale institutiilor financiare care ofera credite sau isi prezinta ofertele online. Dintre acestea, pentru 11 s-a decis aprofundarea investigatiilor.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor urmeaza sa contacteze institutiile financiare si intermediarii de credite, detinatori ai site-urilor in legatura cu care exista suspiciuni si le vor cere sa aduca precizari sau sa ia masuri de remediere.
Pana la momentul respectiv, numele site-urilor in cauza nu pot fi facute publice, conform declaratiilor obtinute de Conso.ro de la reprezentantii Comisiei Europene.
Nerespectarea acestei obligatii poate duce la proceduri judiciare care au drept rezultat aplicarea de amenzi sau chiar inchiderea site-urilor.
Toate autoritatile nationale sunt chemate sa raporteze rezultatele Comisiei Europene pana in toamna anului 2012, cand Comisia va intocmi un raport.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News