Piata locala de factoring da semne de revenire dupa ce perioada crizei a adus scaderi in zona finantarii pe baza de scontare facturi. Cresterea estimata este de 20% in 2011. Tinta este insa mult mai mare in conditiile in care Romania prezinta o structura a economiei ce ar permite factoringului sa fie utilizat la scara larga pe plan local.
Piata de factoring din Romania se afla in continuare la cote relativ reduse comparativ cu regiunea, dar mai ales comparativ cu potentialul. Lipsa de promovare, dar si regresul inregistrat in criza au facut ca, in prezent, volumele businessului sa se ridice la 1,8 miliarde euro in 2010, sub nivelul de 3,3 miliarde euro in Ungaria si de 16,2 miliarde euro in Polonia.
Statistica nu se imbunatateste nici daca se raporteaza cifrele la valoarea PIB. Ponderea in Romania este de doar 1,48%, cea mai redusa din regiune. Piata de factoring din Polonia a contabilizat 4,60% din PIB-ul tarii in 2010, in timp ce Ungaria prezenta un procent de 3,64%.
“Piata are extrem de mult potential. Ce industrie are Ungaria? Romania ar putea ajunge la cifre mult mai mari”, au precizat reprezentantii departamentului de factoring ai unei banci de top.
Explicatia este data prin faptul ca factoringul presupune acordarea imediata de finantare pe baza facturilor emise cu un termen de plata mai indelungat. Cu cat activitatea economica, atat in industrie cat si in servicii, este mai intensa, cu atat exista o baza mai mare de clienti care ar putea apela la factoring.
Piata de factoring din Romania este dominata insa de jucatori ce fac parte din grupuri financiar bancare, la care se adauga doar cateva IFN-uri independente. Spre deosebire de leasing insa, unde diziviile grupurilor financiare au cunoscut o dezvoltare puternica, factoringul a ramas la nivel de departament in cadrul bancilor.
Prabusirea constructiilor a dus piata in jos
In ciuda unor opinii contrare, piata de factoring nu este avantajata de criza. Din contra. Factoringul nu presupune recuperarea de creante de la debitori care au intarzieri la plata facturilor, ci presupune acordarea de finantare imediata pe baza facturilor emise de debitori solvabili.
Astfel ca, in 2009, cand pietele constructiilor si a transporturilor au inregistrat un declin brusc, facturile emise de jucatorii din domeniu nu au mai putut fi luate in calcul pentru factoring.
“Multi debitori, ai caror indicatori financiari s-au deteriorat nu au mai fost eligibili. Ulterior insa, lucrurile au inceput sa revina. Din 2010, chiar pe zonele unde riscul parea foarte mare, avem semnale ca lucrurile se reiau”, a precizat Bogdan Rosu, director general al companiei NextCapital si presedintele Asociatiei Romane de Factoring (ARF).
Retailul pe primul loc, farma pe ultimul
Factoringul nu este un domeniu restrictiv. Practic orice companie care are de incasat o suma de bani pe baza unei facturi poate apela la finantare prin factoring.
Mai mult, nu exista o reglementare specifica impusa de BNR sau alta autoritate de supraveghere, ceea ce ofera flexibilitate produselor.
Cu toate acestea, specificul pietei din Romania a trasat cateva linii majore in functie de care se deruleaza activitatea de factoring. Cei mai multi clienti vin din zona de retail, unde facturile au termen de plata de 30-90 zile, insa furnizorii nu pot astepta atat de mult pentru incasarea banilor.
La polul opus se afla companiile farma. Chiar daca domeniul este extrem de dezvoltat, companiile de factoring evita acest sector.
“Sumele facturate sunt platite de stat, cu intarziere, de aceea sectorul farma nu este un client al companiilor de factoring”, a precizat Rosu.
Conform reprezentantilor ARF, factoringul presupune finantarea imediata a unui procent mediu de 80% din valoarea facturilor prezentate, pe o perioada cuprinsa in general intre 30-90 zile.
Dupa aceasta perioada, la plata facturii de catre debitor, clientul primeste si restul de 20%. Pentru facilitatea acordata, compania de factoring percepe un comision si o rata de dobanda, costurile fiind insa similare ca si nivel finantarilor clasice prin credit.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News