Principala asociatie de protectie a consumatorilor din Marea Britanie, Which! a pus la punct o lista cu produse financiare considerate ineficiente. O parte se regasesc si pe piata din Romania.
Din analiza asociatiei de consumtori din Marea Britranie a reiesit ca bancile si societatile de asigurare sunt printre cele mai “creative” entitati cand vine vorba de a pune la punct produse fara prea mare valoare adaugata.
1. Pe primul loc in lista produselor se afla asigurarea telefoanelor mobile, foarte populara si in Romania odata cu introducerea pe scara tot mai larga a smartphone-urilor.
Chiar daca asigurarea printr-o polita speciala a telefonului este de dorit in cazul aparatelor scumpe, Which! considera ca preturile sunt inca mari.
Clientii trebuie sa fie atenti la excluderile pe care societatile de asigurare le iau in calcul. Spre exemplu, furtul poate fi sau nu acoperit.
In Romania, in functie de oferta, asigurarea unui smartphone poate depasi 7 euro pe luna. In cursul unui an, costul cu asigurarea este de 84 euro, similar cu prima platita pentru o asigurare de imobil.
Conform unui sondaj realizat in Marea Britanie, 32% dintre detinatorii unui card au o astfel de protectie pentru care platesc aproximativ 37 lire sterline (190 lei) pe an.
In Marea Britanie, asigurarea acopera pierderile financiare in cazul in care care clientii sunt victimele unei fraude. Acest drept este conferit insa tuturor prin lege.
In Romania, majoritatea asigurarilor atasate cardului protejeaza clientii impotriva fraudei, a pierderii documentelor sau cheilor si ofera in unele cazuri inclusiv asigurari de calatorie gratuite. Primele de asigurare anuale sunt insa mai mici decat in Marea Britanie, in jurul a 10 euro pe an, in functie de optiunile alese.
Si in Romania, conform legii, detinatorul unui card este responsabil doar pentru 150 euro, in cazul in care este victima unei fraude, restul sumelor fiind suportate de banca.
3. Si pachetele de cont curent sunt considerate nu foarte avantajoase de catre Which!. Motivele tin de limitarile pe care le prezinta aceste pachete pentru pretul oferit.
In general insa, pachetele de cont curent ofera o serie de servicii la un cost total mai mic decat daca s-ar fi mers pe varianta achizitiei separate. Pentru a fi cu adevarat un beneficiu, clientii trebuie sa si foloseasca respectivele produse. Spre exemplu, degeaba se opteaza pentru un pachet ce contine serviciul de internet banking daca posesorul nu il utilizeaza decat rar sau deloc.
4. Depozitele structurate sunt considerate tot un produs fara prea mare valoarea in Marea Britanie. Acestea presupun realizarea de investitii in schimbul unei rate de dobanda legata de evolutia pietei bursiere.
“Ne temem ca bancile vand aceste produse complexe fara a oferi si explicatii cuprinzatoare clientilor, si de multe ori nu le fac cunoscute riscurile asociate sau costurile aferente”, au declarat reprezentantii Which!
In Romania, depozitele structurate nu sunt extrem de raspandite, in schimb bancile au dezvoltat pachete de economisire, formate din depozite la termen si unitati de fond, oferind dobanzi mai mari clientilor care accepta sa isi puna o parte din bani in fonduri de investitii.
Asociatia Which! a pus pe lista si produse de tipul asigurarilor de viata, specifice zonei Marii Britanii, precum si serviciile oferite de companii specializate in restructurarea creantelor companiilor.
Studiul face parte din cardul unei campanii mai ample realizata de Which! prin care se doreste impulsionarea autoritatilor din domeniul protectiei consumatorilor pentru o mai buna monitorizare si reglementare a pietei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News