Numarul mare al comisoanelor si faptul ca ele se descopera de multe ori ulterior nu reprezinta un motiv de nemultumire doar pentru clientii bancilor din Romania. Eurobarometrul realizat in acest an in UE arata ca multi alti europeni se gasesc intr-o situatie similara.
Romanii s-ar putea resemna cu ideea ca nu sunt singuri care cred ca bancile ii taxeaza peste masura. In urma sondajului realizat in 25 de tari ale UE (fara a include Romania si Bulgaria) cele dure reactii s-au intalnit in Italia, Irlanda, Spania, Grecia, Slovenia si Republica Ceha. Prin replicile primite in chestionare se pot remarca: “Nu utilizez banii din cont, bancile se folosesc de ei si cu toate astea sunt taxat” (Spania), “Suntem multumiti pentru ca nu stim sigur pentru ce platim bani, dar in realitate suntem inselati” (Belgia), ori “Comisionul pentru plata facturilor este extrem de mare. Dar bancile pot face acest lucru deoarece stiu ca avem nevoie de acest serviciu” (Slovenia).
Principala dificultate in accesarea serviciilor bancare este faptul ca unitatile sunt amplasate prea departe de casa sau de locul munca. Cei mai nemultumiti de acest aspect sunt locuitorii din mediul rural.
Dintre persoanele care locuiesc in marile orase, doar 18% sunt deranjate de faptul ca sucursalele bancilor ii ocolesc, in timp ce in mediul rural – acest procent urca la 50%. Am putea spune ca acelasi fenomen se cam repeta si la noi. Anumite intersectii din Capitala sunt pline pana la refuz de unitati bancare, in timp ce in zonele rurale abia daca gasim o banca.
Pe locul secund in topul problemelor se gaseste programul de lucru, care face dificila apelarea la serviciile bancare pentru 16% dintre europeni. Orele in care bancile sunt deschise de obicei se suprapun cu timpul in care clientii trebuie sa fie la munca. Astfel, daca unitatea nu este prin apropiere, cu greu se poate ajunge la ea pentru a face tranzactii. Belgienii spun ca bancile se deschid tarziu dimineata, inchid devreme dupa-amiaza, iar in pauza de masa nu sunt disponibile. Suedezii se plang ca unitatile se inchid la 15, iar cipriotii - la 13.30. Din aceasta perspectiva, bancile romanesti stau destul de bine, avand in vedere ca majoritatea unitatilor se inchid seara la 18, iar unele lucreaza si sambata.
In alte tari, cum ar fi Cehia, Olanda sau Danemarca, bancile au program redus, fara insa ca populatia sa fie deranjata. Acest lucru se explica prin faptul ca vizitele la banca sunt aici mai putin frecvente, iar foarte multe tranzactii se fac prin internet banking.
Alte nemultumiri semnificative sunt legate de cozile prea mari de asteptare si de faptul ca produsele bancare nu sunt explicate pe intelesul clientilor.
In ceea ce priveste calitatea serviciilor bancare, gradul de satisfactie in ansamblul UE este destul de ridicat. Evident, mai sunt si exceptii. Irlandezii au impresia ca bancile lor sunt prea biocratice, iar spaniolii si ungurii spun ca orice client este la mana bancii, care il trateaza mai degraba ca o persoana care nu are alta solutie la care sa apeleze decat ca un adevarat client. Daca ar fi fost intrebati, romanii s-ar fi putut regasi si ei destul de bine in aceasta ultima imagine.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News