Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a efectuat un control in luna mai la agentiile imobiliare, care s-a soldat cu oprirea temporara a 56 de operatori economici. Clauzele abuzive si informarea incorecta a consumatorilor au reprezentat abaterile cele mai des intalnite.
In total, au fost controlati 315 operatori la nivelul intregii tari, iar amenzile totale acordate s-au ridicat peste 250.000 lei. In Bucuresti, au fost verificate 16 agentii imobiliare, din care 9 au fost sanctionate.
In urma actiunilor, s-a constatat ca multe agentii imobiliare impun clientilor obligatii exagerate. La o agentie din judetul Galati, contractul prevedea ca « in cazul in care revine asupra deciziei de vanzare, agentia are dreptul sa retina actul de proprietate al imobilului tranzactionat si sa instituie interdictie de vanzare la Biroul de Carte Funciara, pana la achitarea taxei de intermediere, plus plata pentru daune interese ».
In judetul Neamt, controalele au aratat ca in caz de nerespectare a contractului, clauzele sunt inechitabile. O agentie impunea cumparatorului daune interese de 2.000 euro daca se razgandeste, in timp ce vanzatorul era obligat sa plateasca 2.000 euro, plus dublul avansului incasat. Iar in alt caz, cumparatorul trebuia sa achite 2.000 euro, “fara nici un drept de discutii si fara notificare prealabila”, iar « neplata comisionului pana la data stabilita atrage dupa sine penalitati de 5% pe zi din suma datorata ».
O alta agentie era extrem de motivata sa nu ramana cu nici un pret fara comision, daca un client i-a trecut pragul, motiv pentru care a inclus in contract clauze foarte dure, cum ar fi : « orice intelegere separata cu cumparatorii il obliga pe proprietar la plata comisionului catre agentie, plus o despagubire de 100% din valoarea comisionului » sau « in cazul in care cumparatorul nu plateste comisionul agentiei, aceasta isi rezerva dreptul de a inainta in judecata pe cei responsabili si va cere despagubiri de 5% din valoarea imobilului ».
In schimb, daca agentia nu-si respecta propriile obligatii contractuale, contractul nu facea de multe ori nici o referire la acest lucru, iar uneori nu se preciza perioada pe care acesta era valabil.
ANPC recomanda consumatorilor sa solicite, inainte de efectuarea tranzactiei, informatii complete despre imobilele ce urmeaza sa fie achizitionate sau inchiriate. Aceste informatii este obligatoriu sa fie mentionate si in contracte si trebuie sa cuprinda situatia juridica a imobilului si daca aceasta permite tranzactionarea, informatii despre provenienta (proprietarul) imobilului, actele necesare pentru efectuarea tranzactiei (cine are obligatia de a le obtine, costurile aferente, termenele in care ele trebuie obtinute), comisionul practicat de agentie sau suma perceputa in cazul in care consumatorul se razgandeste.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News