BNR a lansat o noua versiune a propriului site web, la aproape noua ani de la aparitia paginii de internet a Bancii Centrale. Site-ul nou reuseste sa schimbe imaginea deplorabila lasata de versiunea anterioara, din care lipseau foarte multe elemente vitale: harta site-ului, cautarea in site, setarea de alerte, etc. Insa mai e loc de imbunatatiri.
Schimbarea imaginii BNR in relatia cu tot mai numerosii utilizatori ai internetului a intarziat foarte mult. Site-ul vechi al bancii parea o «relicva» lasata pentru a permite contemporanilor sa vada cum aratau site-urile de web la finalul mileniului anterior. Culori total atipice pentru un portal de banca centrala, care faceau dificila lectura textului, lipsa multor elemente obligatorii pentru un portal din zilele noastre – cum sunt harta site-ului, posibilitatea de a cauta in site, de a seta alerte si de a te abona la fluxurile RSS. Si multe alte caracteristici care plasau site-ul BNR in timpuri demult apuse.
Ce aduce in plus noul site?
Versiunea 2009 a site-ului BNR vine atat cu schimbari de design, cat si de continut si de structurare a informatiei. In plus, sunt adaugate functionalitati specifice unui website complex. Reprezentantii Bancii Nationale afirma ca s-au inspirat, in ceea ce priveste noua forma si functionalitatile portalului, de la trei banci centrale europene: Banca Cehiei, Banca Finlandei si Banca Italiei.
Site-ul prezinta un fundal mult mai prietenos, pe fond alb, care usureaza lecturarea informatiilor. Navigarea se poate face atat prin intermediul meniului principal, cat si prin submeniurile din stanga paginii si prin link-urile din pagina. De asemenea, marimea textului poate fi adaptata dupa dorinta fiecarui utilizator, prin accesarea linkurilor afisate in partea inferioara a fiecarei pagini.
Pe homepage, sunt prezentate mai vizibil si mai direct informatiile cele mai noi, cele mai cautate (cursul de schimb, rata inflatiei), precum si cele mai relevante date pentru activitatea BNR (ratele dobanzilor de politica monetara, tinta de inflatie si valoarea actuala a acesteia).
Numarul exagerat de sectiuni ale site-ului anterior – 22 a fost redus la 9, care sintetizeaza mult mai bine principalele zone de interes pentru utilizatori. In plus, exista versiuni diferite pentru marele public, specialisti si mass-media, asa cum se intampla si in cazul altor site-uri de banci centrale.
Schimbari de fond, dar si lipsuri
Noua versiune a portalului BNR va oferi accesul la informatii zilnice actualizate in timp real. Spre exemplu, cursul de schimb zilnic calculat de BNR va fi disponibil pe portal mult mai rapid decat pana acum, la numai cateva zeci de secunde dupa ora 13.
Un plus important al noului portal il reprezinta sectiunea statistica. Aceasta permite selectarea indicatorilor, a perioadei si a formatului in care se doreste afisarea datelor: html, xls, xml sau csv.
Raman insa si destule probleme care trebuie sa-si gaseasca rezolvarea in viitor, pentru ca site-ul BNR sa se apropie, din punct de vedere al informatiilor oferite, de cele mai avansate portaluri web ale bancilor centrale.
In primul rand, exista inca multe discursuri ale guvernatorului BNR si ale altor membrii ai Consiliului de Administratie al Bancii Nationale, rostite la diverse evenimente, interne sau externe, care nu se regasesc pe site. In plus, vizualizarea portalurilor altor banci centrale dezvaluie un numar mult mai mare de lucrari, analize, cercetari si studii publicate pe site de specialistii bancilor centrale respective.
De asemenea, pentru intelegerea mai buna a cadrului economic si al provocarilor cu care se confrunta politica monetara, s-ar impune publicarea minutelor sedintelor comitetelor de politica monetara, asa cum se intampla pe site-urile altor banci centrale din regiune. In plus, Banca Nationala a Poloniei publica si o pozitie asupra proiectului bugetului de stat, ceea ce ajuta decidentii politici sa inteleaga punctul de vedere al autoritatii monetare.
Multe site-uri ale bancilor centrale (inclusiv cele ale Bancii Angliei si Bancii Centrale a SUA) contin sectiuni special dedicate educarii si informarii consumatorilor. Reprezentantii BNR afirma ca problema ii preocupa si pe ei, si ca exista premisele dezvoltarii unei astfel de sectiuni pe site pana la sfarsitul anului 2009.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News