Dupa ce in 2008 a incercat sa apere clientii de posibilele abuzuri ale bancilor, prin promovarea mai multor reglementari stricte, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a devenit mai concilianta o data cu schimbarea conducerii. Noii sefi ai ANPC tin la secret reclamatiile concrete primite de la clienti si amenzile aplicate.
Noua conducere a ANPC, reprezentata de presedintele Bogdan Pandelica si vice-presedinta Silvia Mihalcea, si-a prezentat strategia pentru urmatorii patru ani. Aceasta se bazeaza mai mult pe discutii cu consumatorii si pe informarea corecta a acestora, si mai putin pe controlarea institutiilor financiare sau pe amendarea incalcarilor legislative.
"Dorim sa ne orientam mai mult spre consumator, prin informare, prevenire si consiliere", a precizat presedintele Pandelica. "Asta nu inseamna insa ca vom elimina controalele", a mai precizat acesta.
In ciuda afirmatiilor presedintelui ANPC, din cele 5 axe prioritare ale strategiei propuse, doar una include supravegherea si controlul operatorilor economici. Si chiar si aici, se vorbeste mai mult de consiliere decat de control.
"Periodic vom aduce la cunostinta operatorilor economici modificarile legislative, vom verifica modul in care au fost implementate si vom reactiona in functie de reclamatii", a spus Pandelica.
Serviciul de supraveghere a bancilor a fost uitat
Printr-o hotarare de guvern emisa in noiembrie 2008 s-a decis infiintarea unui serviciu de supraveghere si consiliere servicii financiare, direct subordonat presedintelui ANPC.
La mai bine de 4 luni de atunci, in organigrama institutiei un asemenea serviciu nu numai ca nu exista, dar noua conducere nici nu pare dornica sa-l creeze.
"Noi am structurat Directia de Control in trei, astfel incat include si specialisti din domeniul serviciilor financiare", a precizat Pandelica.
Presedintele ANPC da vina pentru aceasta situatie si pe lipsa personalului specializat. "Conform legii, pentru a avea un serviciu iti trebuie 7 oameni. La momentul respectiv, aveam doar 5", a afirmat Pandelica, fara sa anunte o data la care serviciul in cauza ar putea fi infiintat.
Datele concrete – trecute la secret
Pe langa actele normative promovate de fosta conducere a ANPC in 2008, aceasta obisnuia sa faca publice rezultatele controalelor si ale amenzilor aplicate institutiilor financiare.
In primele 6 luni ale lui 2008 au fost primite 690 reclamatii impotriva bancilor. In urma controalelor ANPC, au fost acordate amenzi in valoare de 150.000 lei, pentru 14 banci. Numele lor si un rezumat al neregulilor a fost dat atunci publicitatii, chiar daca 9 dintre ele au decis sa conteste amenzile.
Noua conducere a institutiei se dovedeste mai putin transparenta, invocand restrictii de ordin juridic. "Conform legislatiei, nu putem sa facem public numele celor amendati in cazul in care au facut contestatie si procesul este pe rol", se scuza acum juristii ANPC.
Informatiile furnizate se plaseaza, in consecinta, doar in zona cifrelor totale, fara exemplificari. Asta cu toate ca de la inceputul anului 2009 si pana acum au fost primite 800 reclamatii impotriva bancilor - simtitor mai multe decat in 2008. Dintre acestea, jumatate au fost considerate intemeiate, prin constatarea unor clauze abuzive in contracte, si au fost inaintate instantelor judecatoresti pentru a se lua decizia finala.
"In prezent avem pe rol un total de 27 de dosare. Instanta a dat castig de cauza pe fond pentru ANPC in 12 dosare, insa s-a facut recurs", au precizat reprezentantii ANPC, fara a da insa vreun nume de banca.
Legea mai dura nu este aplicata
Reclamatiile primite in 2008 s-au lovit de o legislatie incapabila sa ajute in mod concret consumatorii. Inspectorii ANPC se puteau baza in sanctionarea contraventiilor doar pe texte de lege neclare sau interpretabile si pline de generalitati.
Tocmai de aceea, la sfarsitul anului 2008, ANPC a promovat ordonanta de urgenta 174 care si-a propus – in partea sa aplicabila in zona serviciilor financiare – sa-i protejeze mult mai bine pe consumatori de posibilele abuzuri din partea institutiilor financiare, precum majorari nejustificate de dobanda, introducerea unor comisioane noi fara acordul celor afectati, si multe altele.
Din pacate, modul de implementare a noului cadru legislativ si aplicarea sa in practica nu sunt verificate de ANPC. Nu s-au facut controale in acest sens si nu au fost aplicate nici amenzi, pentru ca "nu s-au primit reclamatii in acest sens", afirma reprezentantii ANPC.
Pentru a veni in sprijinul ANPC si al consumatorilor de servicii financiare, Conso.ro a creat o adresa de email speciala pentru ca toti cei care se considera nedreptatiti sau victime ale unor abuzuri sa poata sesiza cazurile lor:
reclamatii@conso.ro Toate emailurile primite vor fi trimise catre ANPC, iar Conso.ro va monitoriza modul in care autoritatile se implica in rezolvarea situatiilor semnalate.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News