La inceputul lunii martie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a controlat modelele de contracte de economisire propuse de banci clientilor. Din 13 institutii controlate, 8 au primit amenzi in valoare totala de 86.000 lei, pentru clauze contractuale care nu respecta legislatia.
Actiunea de control desfasurata de ANPC a avut loc chiar la sediile centrale ale bancilor din Bucuresti sau din tara, iar concluzia de baza trasa de reprezentantii Autoritatii este ca bancile nu respecta legislatia in vigoare privind informarea corecta si completa a clientilor.
“In urma actiunii de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de depozit/economisire de catre societatile bancare, putem concluziona ca exista deficiente in ceea ce priveste informarea corecta a consumatorilor”, a precizat Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC.
Clientii nu sunt informati despre comisioanele de la contul curent
Cele mai multe abateri au vizat lipsa unor clauze clare in contractele de depozit referitoare la comisioanele percepute. De asemenea, bancile isi mentin practica de a utiliza la fonturi mai mici de 10, greu de citit de catre consumatori.
“Sunt banci care omit sa prezinte in oferte sau chiar in contracte toate costurile asociate serviciului prestat. Serviciile financiare sunt un domeniu sensibil si dorim sa eliminam acele ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Astfel de actiuni de control vor avea loc si in perioada urmatoare”, a precizat Cerbulescu.
Acest lucru a fost de altfel sesizat si de unii dintre cititorii Conso.ro care au scris despre aceste practici la Vocea Clientului.
Printre comisioanele ce lipseau din contractele de depozit se numara cele aferente conturilor curente, de retragere sau de depunre numerar.
Bancile au primit amenzi si pentru faptul ca nu au trecut in contractele de depozit informatii clare privind modalitatea in care clientii vor fi notificati clientii, in cazul in care se modifica anumite costuri sau conditii.
O alta abatere de la lege, sanctionata de ANPC, a reprezentat-o neprecizarea in contract a obligatiei bancii de a oferi clientului, la lichidarea depozitului, un document care sa ateste ca au fost stinse obligatiile acestuia din urma.
In control, comisarii ANPC au verificat si modul in care produsele financiare sunt promovate prin pliante. Nici aici unele banci nu respecta in totalitate legea si vor sa isi prezinte ofertele intr-o lumina mai avantajoasa decat acestea sunt in realitate.
O banca a fost amendata pentru inserarea pe pliante a avantajelor de care beneficiaza detinatorii unui anumit card, cum ar fi diverse servicii (intrari la cluburi, teatre, cinematografe), fara a fi prezentate in mod clar si costurile si reducerile pe care cardul de implica.
Nici pliantele bancilor de economisire–creditare nu au fost evitate de comisarii ANPC, care au gasit si aici nereguli.
Spre exemplu, pe pliante erau prezentate variante de economisire pentru depuneri de 50, 200, 350 lei/luna, iar din text reiesea ca suma de bani rezultata este valabila pentru o perioada de economisire de 84 luni. Din calculele ANPC, insa, sumele rezultate sunt valabile pentru o perioada de 87 luni.
Pe alt pliant, mesajele conform carora “cu 42 de lei pe luna poti oferi copilului tau la majorat 22.000 lei” si “5 ani de studentie cu bursa de 500 lei/luna” au fost considerate neconforme cu legislatia in vigoare deoarece in subsolul pliantelor, cu litere mai mici se specifica faptul ca “in primii doi ani platesti 200 lei, urmand ca apoi sa platesti 420 lei”. Acest tip de prezentare se considera ca ar putea induce in eroare consumatorii, determinandu-i sa ia decizii pe care altfel nu le-ar fi luat.
ANPC sfatuieste consumatorii sa obtina de la banci informatii referitoare la conditiile de constituire/lichidare a depozitelor inainte de a lua o decizie in acest sens.
Orice depozit sau credit functioneaza prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc., costuri care se adauga la cele aferente depozitelor/creditelor.
Protectia Consumatorului sfatuieste clientii sa compare ofertele mai multor societati financiare si sa verifice cu atentie costurile totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la nivelul procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa.
De asemenea, clientii trebuie sa solicite bancii, la lichidarea depozitelor, incetarea contractului de cont curent si emiterea unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News