In conditiile in care guvernarea tarii a fost in ultimii ani legata fie de solutii imorale, fie de variante de compromis, mai mult sau mai putin transparent asumate, desemnarea lui Theodor Stolojan in functia de sef al unui guvern cu puternica sustinere parlamentara creeaza premisele unei guvernari de cu totul alt tip: solutia competenta.
Un lucru este cert: 2009 va fi anul in care efectele crizei financiare internationale, transformata in criza economica profunda in Statele Unite si intr-o buna parte a Europei, se vor propaga cu putere si asupra Romaniei.
Criza economica va lovi si Romania
Ne place sau nu sa constientizam in acest moment, cresterea economica a tarii se va estompa semnificativ si vor fi afectate foarte multe sectoare din economie, ceea ce va conduce la o crestere serioasa a numarului celor care isi vor pierde locul de munca.
De asemenea, asigurarea echilibrelor macroeconomice va fi mai dificila ca niciodata dupa macrostabilizarea de la finele anilor ’90. Provocarile induse de situatia internationala vin intr-un moment in care deficitele – bugetar si de cont curent – se plaseaza la niveluri foarte inalte, iar politice monetare restrictive n-au avut efectul scontat asupra domolirii inflatiei. In plus, cursul de schimb s-a reintors in zona valorii de 4 lei pentru un euro, si asta in conditiile in care nu s-au inregistrat inca iesiri masive de capital strain din economie.
Anul 2009, este in plus si unul in care – in sfarsit – ar trebui sa asistam la primele intrari serioase de fonduri europene in Romania. Iar in absenta unei gestionari riguroase si eficiente a acestui proces, beneficiile initiale se pot irosi extrem de rapid.
Competenta, cheia depasirii vremurilor tulburi
In aceste conditii, nominalizarea lui Theodor Stolojan in functia de prim ministru al unui guvern cu larga sustinere parlamentara este o veste buna pentru Romania. Pe langa faptul ca este un finantist rasat, necesar intr-un moment de mari provocari economice, Stolojan este si un profesionist cu mare experienta atat in fruntea executivului, cat si in structurile institutiilor financiare internationale.
In plus, avand in vedere ca dupa anul 2000 s-a situat in pozitii-cheie in conducerea principalelor partide politice ale Romaniei, Stolojan are in plus si atu-ul cunoasterii mecanismelor de functionare ale mediului politic.
Evident, misiunea lui Stolojan nu este una deloc simpla. Insa determinarea de a se apuca de treaba aratata de viitorul premier, la numai cateva minute dupa desemnarea sa de catre presedintele Basescu, este un semn bun si datator de sperante. Vremea discursurilor sforaitoare, lipsite de substanta, ar fi bine sa apuna cat mai rapid, iar locul lor sa fie luat de actiuni si masuri energice in beneficiul stabilitatii tarii.
Sansa celui mai bun guvern de dupa 1989
Stolojan are si un sprijin important in demersul pe care probabil si-l va asuma, daca Parlamentul il va investi in functie, de la sfarsitul acestui an.
Alianta de guvernare care se profileaza – intre PD-L si PSD – cuprinde, in randurile sale, un numar semnificativ de profesionisti care au avut rezultate pozitive in activitatea lor anterioara. Numele vehiculate pentru ministerele-cheie ale viitorului cabinet dau posibilitatea ca guvernul Stolojan II sa fie cel mai competent din istoria contemporana a Romaniei.
In acelasi timp, insa, responsabilitatea care apasa pe umerii premierului desemnat astazi si ai viitorului guvern este imensa. O ratare de proportii nu este de natura sa afecteze doar viitorul politic al membrilor cabinetului si al partidelor care sustin guvernul, ci insusi perspectivele tarii pentru urmatorii 10 ani.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News