Un finantator britanic este amendat cu 1, 2 milioane de lire pentru costurile mari impuse restantierilor
14 Aprilie 2010 | Autor: Marius Serban
O companie britanica a fost amendata cu 1,22 milioane lire sterline pentru modul abuziv in care a tratat persoanele cu restante la credite ipotecare. In Romania, bancile risca cel mult 20.000 euro, indiferent de prejudiciile aduse consumatorilor. Chiar si LPF il amendeaza mai mult pe Becali, doar pentru declaratii calomnioase.
Financial Service Authority (FSA) – autoritatea de supraveghere financiara din Marea Britanie - a amendat in urma cu cateva zile cu 1,225 milioane de lire streline o institutie financiara, Kensington Mortgage Company Limited, pentru costurile excesive si nejustificate solicitate clientilor cu restante la credite imobiliare. In plus, compania este obligata sa plateasca clientilor compensatii de peste 1 milion de lire sterline.
In mod normal, amenda ar fi fost de 1,75 milioane de lire, dar avand in vedere reactia companiei la problemele semnalate, aceasta s-a calificat la o reducere de 30%, conform schemei de conciliere utilizata de FSA. Dupa declansarea investigatiei, Kensington si-a imbunatatit semnificativ procedurile aplicate restantierilor si de executare silita.
“Companiile de retail care nu isi indeplinesc obligatiile fata de consumatori trebuie sa se astepte nu numai la o amenda substantiala, ci vor fi obligate sa plateasca si compensatii clientilor pe care i-au dezavantajat”, a prezentat Margaret Cole, director la FSA.
La noi, Becali plateste amenzi mai mari decat bancile doar pentru declaratii
In Romania, abuzurile comise de banci sunt insa sanctionate cu amenzi de buticuri, desi implicatiile lor sunt extrem de profunde. Un client care are un credit ipotecar si este nedreptatit, risca sa suporte consecintele chiar si 30 ani, dar banca nu poate primi o amenda mai mare de 80.000 lei pentru incalcarea drepturilor consumatorilor.
Conso.ro a semnalat recent ca in Romania nu exista o lege care sa penalizeze sever nu doar bancile, ci si toti comerciantii, care prin practicile lor afecteaza un numar mare de clienti.
In aceste conditii, tentatia ca o banca sa incerce sa incalce regulile este foarte mare, deoarece nu risca mult daca este reclamata. Insa nu toti clientii fac reclamatii, ci doar un procent mic, astfel ca un raport cost-beneficiu arata ca poate fi extrem de profitabil, de exemplu, sa se majoreze nejustificat dobanda.
Amenzile pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor sunt extrem de mici si apar chiar ridicole in comparatie, bunaoara, cu cele din sport. Comisia de Disciplina a Ligii Profesioniste de Fotbal l-a amendat pe Gigi Becali cu 150.000 lei pentru declaratii calomioase la adresa managerului general al FC Dinamo, Florin Prunea. Cea mai mare amenda platita de o banca din Romania, in urma actiunilor ANPC, a fost insa de putin peste 40.000 lei.
Raiffeisen Bank, UniCredit Bank si ING Bank au anuntat deja oferte speciale pentru sezonul discounturilor al carui start oficial se da pe 8 noiembrie. Banca Translivania pastreaza suspansul deocamdata.
Revolut isi promoveaza pachetele exclusiviste oferind dobanzi in crestere la conturile de economii recent lansate, practica bancara anterioara presupunand dobanzi fixe sau stimularea economisirii in functie de sold.
Mai multe oferte bancare aparute in ultima perioada propun bonusuri la achizitiile de la parteneri, reduceri de dobanda, costuri zero pe viata pe anumite pachete.
Am analizat site-urile principalelor banci din Romania pentru fotografia canalelor de vanzari ale momentului-economisire, carduri de credit si debit, aplicatii mobile, oferte de creditare si, vedeta saptamanii, Black Friday.