Banci cu nume sonore pe plan mondial isi leapada bunele moravuri imediat ce trec granita intr-o tara mai putin dezvoltata. Asa au facut si bancile straine care au poposit pe la noi, iar modelul a fost asimilat si de bancile romanesti. Este si cazul BCR Chisinau care impune clientilor clauze contractuale interzise de ceva timp in Romania.
Romanii inca mai sunt revoltati ca banci straine renumite la nivel international nu au acelasi grad de corectitudine fata de clienti atunci cand ajung in Romania. Practicile de buna conduita sunt deseori ignorate la noi, iar marturie stau sutele de plangeri catre Protectia Consumatorului si opiniile postate la
Vocea Clientului. Drepturile consumatorilor nu vin automat ci trebuie castigate, iar in timp se cladeste un cadr legislativ protectiv pentru consumatorii de servicii financiare.
De abia din 2009, bancile de la noi au fost obligate sa majoreze dobanda la credite numai in functie de un indice transparent si nu au mai avut voie sa introduca noi comisioane pe parcursul derularii imprumutului. Insa numai pentru clientii noi.
Din iunie 2010, practica bancilor ar putea primi o noua “lovitura” din partea protectiei consumatorului. Autoritatea in domeniu vrea sa elimine comisioanele de rambursare anticipata pentru toate tipurile de imprumuturi si sa impuna in mod clar bancilor sa aplice aceleasi reguli de transparenta pentru toti clientii, inclusiv pentru cei vechi.
Daca la noi nu se mai poate....merge in Moldova
Daca in Romania, bancile au fost nevoite sa se conformeze legislatiei nationale si europene, in momentul in care au depasit granitele tarii au revenit la aceleasi obiceiuri vechi.
BCR este principalul actional al BCR Chisinau, o banca universala din Republica Moldova, deschisa inca din 1998 si intrata in grupul Erste din 2006.
Si, chiar daca teoretic este vorba de acelasi grup bancar cu aceeazi viziune “de a constientiza angajatii in sustinerea unui nivel inalt al calitatii”, clientii resimt diferit beneficiile experientei internationale a grupului.
Asta deoarece, calitatea este vazuta cu ochi diferiti in Moldova fata de Romania, in special in ceea ce priveste produsele oferite si transparenta costurilor.
Daca in Romania banca ofera credite cu dobanda indexabila la intervale regulate in functie de Euribor sau Robor, BCR Chisinau a ramas pe vechiul model, aplicat pana nu demult si la noi.
In contractele de credit ipotecar oferite de BCR in Chisinau, se stipuleaza ca “rata anuala a dobanzii ce se plateste de Debitor este fluctuanta, fiind supusa modificarii (majorarii, micsorarii) pe toata perioada creditarii fara consimtamantul Debitorului.”
In plus, “pe parcursul derularii creditului, Banca poate modifica continutul clauzelor contractuale cu privire la costuri prin notificarea Debitorului cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea in vigoare a noilor nivele”.
Astfel de clauze sunt posibile in Republica Moldova deoarece acolo nu exista inca o legislatie similara cu cea din Romania care sa impuna limitari bancilor. In plus, autoritatile din Republica Moldova nu se pot lega nici de reglementarile europene in domeniu, deoarece Moldova nu a asimilat acquis-ul comunitar.
"Toate bancile din Republica Moldova aplica dobanzi fluctuante, tinand cont de faptul ca ratele de referinta pe piata interbancara sunt mai putin relevante pentru activitatea comerciala a bancilor din Moldova. Pe parcursul celor 12 ani de activitate pe piata Republicii Moldova, BCR Chisinau nu a aplicat niciodata revizuirea unilaterala a dobanzii aplicate la credite", precizeaza pentru Conso.ro Ionut Stanimir, seful departamentului Comunicare Externa din BCR.
Singurul punct in plus pentru BCR in Republica Moldova este doar perceperea unui comision unic de rambursare anticipata de 1%, inclusiv in cazul creditelor ipotecare.
De curand BCR Chisinau a anuntat ca s-a mutat intr-un nou sediu central din capitala Republicii Moldova.
“Amplasarea sediului central intr-o cladire moderna arata clar dorinta BCR Chisinau de a fi la inaltimea asteptarilor clientilor sai. Profesionalismul, integritatea si atitudinea orientata catre client si calitate, ale angajatilor nostri sunt valori ce ne propulseaza in clasa liderilor pietei financiar-bancare din Republica Moldova”, a declarat Sorin Andrei, presedinte executiv al BCR Chisinau.
Conform reprezentantilor bancii, noul sediu ofera posibilitatea unei abordari mai personale a clientului si consolidarea relatiei cu acesta, pentru a-i oferi cele mai bune solutii pentru “prosperitatea afacerilor si satisfacerea nevoilor de economisire si finantare.”
In plus, BCR Chisinau si-a autoasumat o noua stategie de dezvoltare. Directiile principale sunt cresterea calitatii servirii clientilor, inovarea permanenta a ofertei de produse si servicii bazata pe o buna cunoastere a nevoilor clientilor.
Asteptam cu interes schimbarea inclusiv a conditiilor contractuale pentru clientii din Moldova si asumarea de catre BCR si in Romania a unui comision unic de rambursare anticipata de 1% la creditele ipotecare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News