Autoritatea Bancara Europeana (EBA) a realizat un raport cu privire la educatia financiara, care are la baza initiativele in domeniu adoptate de autoritatile nationale de supraveghere din 24 de state membre. Autoritatile competente din celelalte patru state, printre care si Romania, lipsesc de pe lista celor care au desfasurat activitati pentru imbunatatirea educatiei financiare.
“Raportul ofera autoritatilor nationale oportunitatea de a impartasi si compara experientele in acest domeniu, iar altor organizatii si consumatorilor interesati de educatia financiara posibilitatea de a invata si de a-si imbunatati activitatea”, se arata intr-un comunicat al EBA.
Initiativele privind educatia financiara cuprinse in raport (in numar de 84) au ca scop sa ajute consumatorii de produse financiare sa isi imbunatateasca bunastarea financiara si cunostintele referitoare la aceste produse.
Raportul prezinta o viziune generala asupra celor mai comune abordari utilizate de autoritatile nationale in domeniul educatiei financiare si se concentreaza asupra a patru caracteristici-cheie ale initiativelor conexe: subiectul, formatul, grupul tinta si efectul generat.
Raportul evidentiaza, de asemenea, perspectivele dobandite de autoritatile nationale in domeniul educatiei financiare.
La ce produse face referire raportul?
Documentul este focusat pe initiative care vizeaza produsele care se incadreaza in mandatul EBA privind protectia consumatorilor, respectiv produse si servicii bancare de retail (credite ipotecare, depozite, conturi de plati, servicii de plata electronice). Sunt luate in calcul, insa, si initiative cu un scop mai larg, dar care au legatura cu domeniul de actiune al EBA.
Autoritatile nationale au transmis EBA doar acele seturi de initiative cu efect direct asupra educatiei financiare, astfel incat raportul sa se concentreze pe cele mai relevante masuri in raport cu mandatul EBA privind educatia financiara.
Pe baza acestor documente, EBA a definit cinci grupuri tinta diferite. Primul este reprezentat de consumatori, la modul general, si este vizat de acele initiative care nu abordeaza sectoare financiare specifice, ci se adreseaza publicului general.
Urmatoarele trei grupuri sunt mai specifice, respectiv elevi (de toate varstele), studenti si persoane in varsta.
In cele din urma, exista o categorie pentru formatori, pentru acele initiative care vizeaza "formarea formatorilor", respectiv instruirea persoanelor care aspira sa devina specialisti, pentru a putea instrui alte persoane in domeniu.
Care este scopul raportului?
Raportul are drept scop principal identificarea necesitatilor in domeniul educatiei financiare. Majoritatea autoritatilor nationale admit faptul ca este necesara imbunatatirea educatiei financiare si sustin aceasta idee, avand in vedere cresterea complexitatii deciziilor financiare pe care cetetenii trebuie sa le ia, precum si anumite incidente care au avut loc in timpul si dupa criza financiara din 2008/2009 si care au afectat consumatorii.
In general, autoritatile nationale de supreveghere tin cont, in momentul adoptarii unor decizii privind educatia financiara, doar de nevoile specifice ale consumatorilor din jurisdictia lor. Ca urmare a centralizarii initiativelor in acest raport, statele membre vor putea analiza mult mai usor masurile adoptate in tarile vecine si, in cazul in care considera necesar, replicarea unora dintre ele la nivel local.
Autoritatile nationale considera ca succesul unei initiative este dificil de evaluat, insa acesta depinde, in cele din urma, de capacitatea de a ajuta consumatorii sa ia decizii financiare mai bune. Astfel, in majoritatea abordarilor, autoritatile incearca sa masoare daca initiativa a fost sau nu bine primita si/sau utilizata pe scara larga de catre consumatori.
Pentru un succes mai mare al initiativelor in domeniu, autoritatile nationale considera ca este necesara o implicare mai larga la nivel institutional dar si din partea mediului privat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News