Ultima varianta a pachetului de ajustari fiscale pregatit de autoritati ajunsa in presa tinteste, printre altele, cresterea veniturilor bugetare prin impozitarea dobanzilor la titlurile de stat.
Atractivitatea investitiei in titlurile de stat o reprezenta tocmai faptul ca dobanzile la acest tip de plasament nu se impozitau.
In cazul dobanzilor bancare la termen avem un impozit retinut la sursa de 10%, in cazul titlurilor de stat si obligatiunilor municipale nu exista un astfel de impozit.
Motiv pentru care pentru a compara dobanzile depozitelor cu dobanzile titlurilor emise de entitatile statului de fiecare data trebuia sa extragem impozitul din dobanzile depozitelor.
In noua versiune aparuta in presa privind masurile fiscale pregatite de autoritati pentru a tine sub control deficitul bugetar apare si impozitarea cu 10% a dobanzilor la titlurile de stat si obligatiunile municipale, practic punandu-se pe picior de egalitate din punct de vedere fiscal aceste instrumente cu depozitele la termen.
Dobanzile bancare ar putea sa scada mai mult
Ce se va intampla cu dobanzile bancare daca Guvernul impoziteaza si obligatiunile de stat-vor ramane pe loc pentru a reprezenta o alternativa si mai atractiva la plasamentele cu grad de risc mic oferite de stat sau se vor reduce la randul lor pentru a pastra raportul din acest moment intre depozite si titluri de stat?
Cel mai probabil va urma o reducere a dobanzilor la depozite daca castigul net din titluri de stat se reduce, bancile neavand probleme de lichidiate in acest moment in piata.
Leul devine un pariu mai putin atractiv
Investitorii straini care pariau pe titlurile de stat romanesti se uita la dobanzile foarte bune si la stabilitatea cursului de schimb din ultima vreme.
Daca apare un impozit de 10% pe dobanda titlurilor de stat atractivitatea lor scade si sunt posibile exituri care sa puna presiune pe cursul de schimb (se vor vinde lei pentru a fi transformati in euro, deci cererea de euro creste).
Si mai putin profit pentru romanii care au titluri de stat in portofoliu
Pana in prezent, veniturile din dobanzi precum si alte categorii de venituri (din activitati independente, investitii in piata de capital, chirii, dividende, etc) se cumulau iar titularul datora CASS la nivelul a 6 salarii minime brute pe tara in cazul veniturilor obtinute cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara, la nivelul de 12 salarii minime brute in cazul veniturilor cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute sau la nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, daca obtinea venituri de peste 24 de salarii minime brute pe tara.
Cum dobanzile la titlurile de stat nu se impozitau, acestea nu intrau in baza de calcul a contributiei de sanatate, ceea ce nu se va intampla de acum inainte daca dobanzile la titlurile de stat devin impozabile.
Cu alte cuvinte, cei care vor achizitiona titluri de stat ar putea fi taxati in curand de doua ori-impozit pe dobanda si contributie la sanatate, daca depasesc cele 6 salarii minime brute pe tara din dobanzi sau alte venituri cumulate cu dobanzile.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News