Chiar daca ne-am obisnuit cu ideea ca doar un imprumut in dificultate poate fi rescadentat, ajustat la un nou indice sau inghetat o perioada, in urma discutiilor cu banca, si in cazul depozitelor exista acum loc de negociere.
Pe masura ce inflatia a crescut, BNR a inasprit politica monetara, iar finantarile pentru banci se obtin mai greu (multe apeleaza deja la emisiuni de obligatiuni), am asistat la mai multe campanii de atragere de resurse noi de la clienti.
Unele s-au concentrat pe majorarea dobanzilor la depozite pentru toata lumea pe toate scadentele, altele au insistat doar pe ofertele destinate clientilor noi sau doar pe campaniile strict limitate in timp, avem banci care incurajeaza mai mult economisirea online, altele care se concentreaza pe resursele atrase mai mult in conturile de economii decat in depozite, etc.
Dupa o perioada lunga in care se resemnasera sa mai caute oferte concurente (toate bancile dadeau dobanzi de 1-3% anul trecut) si isi pastrau banii mai mult in conturile curente, deponentii au inceput sa caute ofertele cele mai bune pentru ei pe masura e dobanzile au urcat spre 9-10% pe an.
Iar acest fenomen este mai prezent in cazurile unor depozite pe termen mai scurt, unde se plateau dobanzi relativ mari comparativ cu respectiva scadenta.
Vezi de pilda oferta din prezent a TBI Bank care plateste o dobanda de 10% la 5 luni pentru clientii noi, sau cea a Bancii Romanesti care platea pana de curand 8,5% la 6 luni pentru fondurile nou atrase, ori oferta de Black Friday a OTP care platea o dobanda de 9,35% la 3 si 6 luni pentru primii 500 de solicitanti, etc.
Daca respectivele oferte ar fi fost gandite ca un carlig permanent de marketing, atunci nu s-ar fi limitat durata lor ceea ce inseamna ca bancile care au lansat astfel de promotii aveau in plan sa atraga fonduri noi mizand pe faptul ca la scadenta, din comoditate, cei mai multi deponenti de data recenta si-ar mentine banii in banca.
Cum negociati pentru dobanzi mai bune?
La scadenta unor astfel de oferte promotionale fiecare deponent isi va pune intrebarea daca merita sa ramana in aceleasi conditii (prelungire automata) sau sa incerce sa obtina oferte mai bune.
Iar daca noile dobanzi sunt semnificativ sub cele vechi, promotionale, impulsul este evident, cu atat mai mult cu cat exista oferte semnificativ mai bune la concurenta.
Cel mai bun argument in discutiile cu banca, in momentul scadentei ofertei promotionale, in cazul in care randamentele s-au redus simtitor, este sa prezentati cele mai bune oferte din piata pe scadenta vizata cu mentiunea ca sunteti tentati sa migrati cu economiile in alta parte desi ati apreciat vechea oferta in momentul lansarii ei.
Puterea de negociere depinde de marimea fondurilor fiecaruia dar bancile sunt determinate sa isi pastreze clientii noi (sau fondurile noi) adusi cu greutate in ultimele campanii astfel incat sunt sanse foarte mari sa isi imbunatateasca oferta, fie la nivelul ultimei promotii expirate, fie prin apropiere de cele mai bune oferte din piata in acel moment.
Incercati sa negociati deci dobanzi mai bune inainte de a migra automat la alta banca, veti constata ca exista deschidere pentru discutii constructive din partea bancilor in aceasta chestiune.
Pentru cele mai bune dobanzi la termen consultati
comparatoarele Conso.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News